Gå til innhold

Erfaringer med Raid 0 eller JBOD

VikinGz

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen erfaringer med 4 disker i raid 0 system og JBOD

Tenkte å slå sammen 4x250gb diker til en diger disk...

Jeg vet hvordan det henger sammen, og slikt. Tenkte på erfaringer med å sette disse opp etter inntalasjon av windows (altså windows liger på disk utenom disse)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om noen har noen erfaringer med 4 disker i raid 0 system og JBOD

Tenkte å slå sammen 4x250gb diker til en diger disk...

Jeg vet hvordan det henger sammen, og slikt. Tenkte på erfaringer med å sette disse opp etter inntalasjon av windows (altså windows liger på disk utenom disse)

6914770[/snapback]

Uten at jeg nå er 110% sikker, så mener jeg at JBOD ikke gir den samme ytelsesøkningen du ville fått med Raid0. (Har en maskin med 4x160Gb seagatedisker i R0, den er rimelig rå til å laste BF2 kart ihvertfall.)

JBOD brukes vel egentlig bare for å lage en stor virtuel disk av flere små, og da gjerne flere små av forskjellig størrelse. F.eks 1,7Gb + 3,2Gb + 8,4 Gb + 20 Gb = 33Gb tilsammen på en virtuel partisjon.

Lenke til kommentar

JBOD er "just a bunch of disks" så noko virtuell disk er det ikkje, berre ein ekstra kontroller.

Å kjøre raid 0 over fleire disker er i beste fall risikabelt då konsekvensen viss ein disk ryk så er datene tapt på dei tre andre også

skal ein ha fleire disker enn 3 så ville eg ha kjørd ei raid5-løysning, der ein kanskje mister litt plass og ytelse iforhold til raid0 men ein mister ingenting om ein disk ryk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...