VikinGz Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Lurer på om noen har noen erfaringer med 4 disker i raid 0 system og JBOD Tenkte å slå sammen 4x250gb diker til en diger disk... Jeg vet hvordan det henger sammen, og slikt. Tenkte på erfaringer med å sette disse opp etter inntalasjon av windows (altså windows liger på disk utenom disse) Lenke til kommentar
smh Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Skal du sette opp software raid, eller hardware raid? Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Gir 4 disker i raid 0, noe merkbar bedre ytelse enn 2st? (Eller er det noen andre grunner for at du velger 4st..) Lenke til kommentar
eggi Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg kjører 4 seagate 320gb 7200.10 disker, hvor jeg bruker 5gb av hver disk i raid0, til xp, og resten er satt opp i raid 5. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Lurer på om noen har noen erfaringer med 4 disker i raid 0 system og JBODTenkte å slå sammen 4x250gb diker til en diger disk... Jeg vet hvordan det henger sammen, og slikt. Tenkte på erfaringer med å sette disse opp etter inntalasjon av windows (altså windows liger på disk utenom disse) 6914770[/snapback] Uten at jeg nå er 110% sikker, så mener jeg at JBOD ikke gir den samme ytelsesøkningen du ville fått med Raid0. (Har en maskin med 4x160Gb seagatedisker i R0, den er rimelig rå til å laste BF2 kart ihvertfall.) JBOD brukes vel egentlig bare for å lage en stor virtuel disk av flere små, og da gjerne flere små av forskjellig størrelse. F.eks 1,7Gb + 3,2Gb + 8,4 Gb + 20 Gb = 33Gb tilsammen på en virtuel partisjon. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 JBOD er "just a bunch of disks" så noko virtuell disk er det ikkje, berre ein ekstra kontroller. Å kjøre raid 0 over fleire disker er i beste fall risikabelt då konsekvensen viss ein disk ryk så er datene tapt på dei tre andre også skal ein ha fleire disker enn 3 så ville eg ha kjørd ei raid5-løysning, der ein kanskje mister litt plass og ytelse iforhold til raid0 men ein mister ingenting om ein disk ryk. Lenke til kommentar
MrHaugen Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Svarte på dette i en annen post her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=633952 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Hvordan blir software raid da? Bruker det på jobb på 2 stk scsi på 10.000rpm Men hvordan blir dette viss windows må reinstaleres på den 20gb disken som ikke er i raid f.eks? Vill raide være ødlagt da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå