Gå til innhold

Laptopskjerm i svart

awesnes

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en laptop som begynner å trekke på årene (3.5 år) Fujistsu Siemens Amilo. Den siste tiden har skjermen fusket litt, vært litt flimrete. Og i går, var den helt svart. Eller det vil si at man kan så vidt skimte noe på skjermen. Koblet så opp dataen til TV'en, og dette fungerte helt fint. (lesbarheten er jo relativt dårlig, men det funker på et vis) Da er det vel kanskje ikke snakk om noe softwarefeil? Kan det være dårlig kontakt noe sted?

Spørsmålet er jo selvsagt om det er verdt å fikse det, maskinen er jo ikke helt ny men den fungerer helt greit til det jeg bruker den til. Et alternativ er vel å kjøpe en ekstern skjerm, men det blir jo litt teit hvis jeg om noen måneder kjøper meg en ny laptop. Er nemlig ikke helt sikker på om jeg velger laptop eller stasjonær PC neste gang.

Og siste spørsmål, har noen noen gode tips til eventuelle skjermer til en rimelig penge? Tenker da 19" til rundt 2 000 kroner. Wide eller vanlig, hva er best? Bruker maskinen mest til surfing og bilder, ikke spill og film.

Mange spørsmål, men håper på svar på noen av de.

Mvh AW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og siste spørsmål, har noen noen gode tips til eventuelle skjermer til en rimelig penge? Tenker da 19" til rundt 2 000 kroner. Wide eller vanlig, hva er best? Bruker maskinen mest til surfing og bilder, ikke spill og film.

6914574[/snapback]

Til surfing er alle skjermer bred nok i masseivs så der er det ikke noe poeng i å ha den bredere på bekostning av høyden. Høyde er derimot viktigere for surfing siden nettsider ofte er høyere enn skjermen. Jo mer høyde jo mer av nettsidene ser du.

Bilder er som regel i 4:3-formatet og da er det best om skjermen er det samme. Hvis du velger bredskjerm så bildet i fullskjerm fylle ut fra topp til bunn, men ha store ubrukte felter på høyre og venstre side av skjermen.

Det at skjermen blir sort men har litt glød nede langs kanten er et tegn på at baklyset er gåent. Baklyset er et slags lysrør som gir det hvite lyset bak LCD-panelet. LCD-panelet filtrerer bare fargene og slipper ut ønsket mengde av baklyset på hver pixel. LCD-panelet produserer ikke lys av seg selv og er avhengig av baklyset for å kunne vise noe. Baklyset er tydeligvis gåent. Noe som er ganske normalt på 3,5 år gamle bærbare som har vært mye brukt. Løsningen er å bestille reparasjon eller reparere det selv. www.lcds4less.com kan være et bra sted å lete etter deler på egenhånd. Utskiftingen er relativt overkommelig for vanlige folk om man er ørlite fingernem.

Lenke til kommentar
Det at skjermen blir sort men har litt glød nede langs kanten er et tegn på at baklyset er gåent. Baklyset er et slags lysrør som gir det hvite lyset bak LCD-panelet. LCD-panelet filtrerer bare fargene og slipper ut ønsket mengde av baklyset på hver pixel. LCD-panelet produserer ikke lys av seg selv og er avhengig av baklyset for å kunne vise noe. Baklyset er tydeligvis gåent. Noe som er ganske normalt på 3,5 år gamle bærbare som har vært mye brukt. Løsningen er å bestille reparasjon eller reparere det selv. www.lcds4less.com kan være et bra sted å lete etter deler på egenhånd. Utskiftingen er relativt overkommelig for vanlige folk om man er ørlite fingernem.

Hei. Tusen takk for svar. Det er sikkert årsaken. Men skjermen er som sagt ikke helt sort, jeg ser f.eks hele siden her nå, men kanskje 5% av normal "lysmengde". . Den vises bedre nå som det er dagslys ute, enn i går kveld. Og når jeg nå har blåst opp skriftstørrelsen en god del kan jeg faktisk se hva som skjer på skjermen uten alt for store problem.

Noe reperasjon på egenhånd skal jeg nok ikke begi meg utpå, men siden det er en relativt vanlig feil, koster det kanskje ikke all verden å sende den inn til reperasjon et sted.

Som sagt, tusen takk for svar!

Mvh AW

Lenke til kommentar

Det skal gå an å skimte bildet på skjermen uten baklys men det er vanskelig og krever at du får lys inn på skjermen fra riktig vinkel.

Noen ganger går ikke baklyset helt men blir stående å gløde i endene akkurat som lysstoffrør som er gåene. Kanskje det kommer helt på i perioder.

Delene (to CCFL-rør) koster ikke all verden, ofte bare en hundrelapp eller to. Frakt fra USA legger fort på en hundrelapp og reparasjon tar ofte en times tid (inkludert bestilling, kundebehandling etc). Noe som ofte koster 3-600kr. Totaltprisen blir altså fort rundt en tusenlapp. Gjør man det selv koster det 2-300kr med frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...