Barkster Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg har en Hdd med 2 partisjoner hvor Vista er på den ene og Xp på den andre. Tingen er at når jeg skrur på data'n så kommer det ingen boot meny opp men hvis jeg går i bios og velger boot device så må jeg bytte på diskene. altså Vista ligger på disk 0 og Xp på disk 1. Er det en smart løsning som gjør at jeg kan få en boot meny og at jeg slipper å velge disker i bios. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvis jeg ikke tar helt feil så støtter ikke Vista Beta versjonen dual boot? Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Hvis jeg ikke tar helt feil så støtter ikke Vista Beta versjonen dual boot? 6913899[/snapback] Vil det si at jeg kan boote hvis jeg har to disker og ikke hvis jeg har to partisjoner på en disk? Har iallefall hatt en boot meny før men da var det riktig nok ett operativsystem på hver sin disk. Endret 22. september 2006 av Barkster Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Er noe som ikke stemmer her. Du sier først at du har en disk med 2 partisjoner, men så sier du at du kan velge disk i BIOS? I BIOS kan du bare velge fysiske disker, ikke partisjoner. Har liten erfaring med dualboot, men både XP og Vista skal ha innebygd boot manager (kan være forskjell på Beta). Dvs at når du installerer et OS hvor det allerede er et fra før så legges det inn en ekstra linje i boot.ini og dermed dukker det opp en meny. Mulig du kan få det til ved å editere boot.ini selv. Sjekk også msconfig. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvis du er sikker på hvordan strukturen på diskene dine ser ut, er det en enkel sak å editere boot.ini Siden du sier du kommer inn i begge operativsystem, burde det være en enkel sak å kopiere dataene i hver av filene slik at du kan velge operativsystem ved boot. Da regner jeg med at Vista og XP bruker samme boot.ini-struktur. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hviket OS starter opp når du starter maskinen og hvilket installert du sist? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hvis du har 2 ATA hardisker (seriell eller parallel), og vil ha et dual/multiboot system med Vista på den andre harddisken, kan det ordnes slik at du ikke rører din win2k/xp harddisk. Koble fra harddisken med win2k/xp, innstaller Vista. Koble til harddisken med win2k/xp. Boot til denne. Kopier disse filene fra win2k/xp-partisjonen: ntldr NTDLL.DLL ntdetect.com BOOT.INI I BOOT.INI på Vista partisjonen under [Operating Systems] forandrer du rdisk(0) til rdisk(1). Er det denne som er Default bytter du der også. Har du flere ATA (seriell eller parallel) er det tallet i parantes som bestemmer vilken disk du skal boote til. Er det ikke første partisjon må du forandre tallet i parantes bak partition som må forandres. Så bruker du VistaBootPRO til å legge til ny win2k/xp i vistas bootmeny. Jeg husker ikke akkurat hvordan jeg brukte dette programmet. Neste gang du booter, går du i bios og velger å boote fra harddisken med vista. Alt dette er gjorde jeg for noen dager siden og min hukommelse er ikke helt perfekt så... det er mulig at noe er feil, eller at no kan gjøres i en annen rekkefølge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå