Gå til innhold

Trenger starthjelp til Commodore 64

Anbefalte innlegg

Fikk en C64 med 1541 diskettstasjon, 2 stk. kassettspillere, orginale spill og en del disketter med ukjent innhold.

Den hadde blitt kastet på dynga hvis jeg ikke hadde tatt den imot.

Vurderer å gi den bort til noen vil bruke den, men fikk lyst til å prøve litt selv først.

Noen som kan hjelpe meg i gang med kommandoer og annet nyttig for å få i gang spill og programmer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

load"*",8 <- laster inn første program/spill på en diskett

run <- starter program/spill

load"$",8 <- laster inn liste over filer på en diskett

list <- lister opp lista

load"sett_inn_filnavn_fra_lista",8 <- laster inn spesifikt program/spill

run <- starter

Sansynligvis norges mest skrevne program på C64. :D

10 PRINT"HALLO"

20 GOTO 10

RUN

Lenke til kommentar

Takk :D

Vil nok være til stor hjelp. Aldri hatt C64 selv. Kun spilt hos en kamerat.

Håper å finne noen spill som vi spilte på 80-tallet.

Husker at det var et karatespill som var populært. Mener det var en okse som kom litt ute i spillet.

Noen som vet hva spillet heter ?

Lenke til kommentar
Takk :D

Vil nok være til stor hjelp. Aldri hatt C64 selv. Kun spilt hos en kamerat.

Håper å finne noen spill som vi spilte på 80-tallet.

Husker at det var et karatespill som var populært. Mener det var en okse som kom litt ute i spillet.

Noen som vet hva spillet heter ?

6913615[/snapback]

husker ikke noe okse, men... kan det ha vært ik+? der det er tre stykker som slåss mot hverandre og får bedre belter etterhvert?

Lenke til kommentar

You lucky bastard.

Men tror ikke at det er IK+ som RRhoads nevner. Spilte det dritmye og jeg kan ikke huske noen okse jeg heller. Men Intenational Karate + (som det fulle navnet er) kan anbefales på det varmeste.

Ellers så bør du prøve å få tak i to joysticker (du nevnte ikke det tror jeg). Min favoritt joystick var Tac 2, selv om den ikke hadde autofire. :D

Lenke til kommentar

Neida, det er "The Way of The Exploding Fist", mitt livs aller første kjøpespill!

Her kommer det en okse løpende som du må treffe i panna, her er det "ned på kne og slå(ned til høyre + fire button)" angrepet som gjelder! :) (ah, mimre mimre, blir jo helt nostalgisk av dette)

Og for C64 er the "Arcade" joysticken som teller! Eller den joysticken du kunne bytte ut håndtaket på (det var vel ikke Tac'en var det?)

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Og for C64 er the "Arcade" joysticken som teller! Eller den joysticken du kunne bytte ut håndtaket på (det var vel ikke Tac'en var det?)

6914117[/snapback]

Du kunne ikke bytte ut håndtaket på tac'en nei. Det var en helt standard greie uten noe ekstrautstyr eller dilldall. Men grunnen til at jeg digga den joysticken var at den satt helt rett i hånda og den føltes så god å styre med. For meg fantes det ingen annen joystick. :love:

Kan anbefale denne siden for de som vil vite mer om C64.

Lenke til kommentar

The Way of the Exploding Fist var det ja :)

Får se i kveld om jeg finner det spillet og IK+.

Er snart 20 år siden jeg spilte de spillene. Tiden flyr.

Skal prøve å forandre farger og restarte også :)

Fulgte med en joystick som heter Quickshoot. Den har sett sine bedre dager, så håper den virker.

Det står en rød box med 2 knapper i en slot som heter expansion port. Står ikke noe tekst på boksen.

Noen som vet hva dette er og hva den brukes til ?

Lenke til kommentar

Fulgte med en joystick som heter Quickshoot. Den har sett sine bedre dager, så håper den virker.

Det står en rød box med 2 knapper i en slot som heter expansion port. Står ikke noe tekst på boksen.

6914816[/snapback]

Det kan være en sak som lar deg kopiere spill og å manipulere dem. En kamerat av meg hadde en sånn boks. Den var litt mindre enn en røykpakke og het Final Cartridge (han sin var svart). Den fungerte sånn at når spillet var loadet, så kunne man trykke på en knapp på boksen og så fikk man opp en ny skjerm. Fra den så kunne man jukse i spillet (flere liv etc) eller så kunne man lage en kopi av spillet og lagre denne på en ny kasett/diskett. Det fantes mange typer og versjoner av disse på C64-tiden, men jeg husker ikke var som var fellesbetegnelsen på disse.

En annen kamerat av meg hadde to cartridger som det var lagret et spill på hver. Det kan jo også være det, men mener at de ikke hadde noen knapper på seg.

Lenke til kommentar

6914816[/snapback]

Det kan være en sak som lar deg kopiere spill og å manipulere dem. En kamerat av meg hadde en sånn boks. Den var litt mindre enn en røykpakke og het Final Cartridge (han sin var svart). Den fungerte sånn at når spillet var loadet, så kunne man trykke på en knapp på boksen og så fikk man opp en ny skjerm. Fra den så kunne man jukse i spillet (flere liv etc) eller så kunne man lage en kopi av spillet og lagre denne på en ny kasett/diskett. Det fantes mange typer og versjoner av disse på C64-tiden, men jeg husker ikke var som var fellesbetegnelsen på disse.

En annen kamerat av meg hadde to cartridger som det var lagret et spill på hver. Det kan jo også være det, men mener at de ikke hadde noen knapper på seg.

6914934[/snapback]

Husker jeg hadde The final cartridge 3.. den brukte jeg til å lagre spill med.

Quickshoot er den svarte med gule knapper, eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Quickshoot er den svarte med gule knapper, eller er jeg på bærtur?

6915065[/snapback]

Bæbæbæbæærrtur :)

Dette er en Quickshot

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

23186.jpg

Du tenker trolig mer på en Competition Pro

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

competiton_pro_transparent.jpg

(den fantes i klar og svart, og med forskjellige farger på kappene og håndtaket).

Her er en link med masse bilder av joysticks: Joystickgalleri

Øystein

Endret av ØysteinT
Lenke til kommentar

Ble litt opptatt med Samantha Fox Strip Poker :!:

Fant ut hva den røde boksen er. Action Replay IV Pro

Ser slik ut.

Meningen har vært at jeg skal prøve noen spill for å så gi den bort. Ville ikke at den skulle havne på dynga.

Hvis det er noen som har lyst på esken med C64 +++ og har mulighet til å hente den i Moss, så skal du få dette helt gratis.

Hadde vært fint om det var noen som vil bruke den. Ikke bare la den støve vekk på loftet.

Legger den på bruktmarkedet etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg tar den gjerne, har allerede en commodore, men en del av kablene ++ er slitte/ødelagte, og er ikke helt sikker på om den virker lengre...

Men om det er en stakkar som ikke har sin egen commodore enda og gjerne vil ha en skal han selvfølgelig få komme foran i køen ;) Men uansett hva du gjør, ikke kast den :)

Lenke til kommentar

Bort ikke så langt unna togstasjonen så bare å hente den :)

Ligger på bruktmarkedet nå. Se om det er noen som vil ha den.

Kommer aldri til å bli brukt her, så like greit at jeg gir den bort.

Lønn for at jeg er snill og gir den bort får jeg kanskje himmelen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...