Gå til innhold

Feil med Radeon X1600

Zhiven

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig gått til innkjøp av ny PC, som jeg satt sammen selv. Kjøpte et rimelig Sapphire Radeon X1600 kort, som har fungert over all forventning. Men, 2 ganger i det siste mens jeg har spilt spill har plutselig maskinen sluttet å svare i noen sekunder (alt låser seg), hvorpå jeg deretter får en melding fra ATI-programvaren noe sånt som "VPU recover har tilbakestilt skjermkortet fordi det sluttet å svare". Etter dette kan jeg fortsette å spille uten problemer. Likevel er jeg litt nervøs for om dette kan være mer alvorlig, og om jeg bør bytte drivere? Dette er jo originaldriverne til ATI (Catalyst), så det kan jo ikke være noe galt her?

Håper på hjelp :(

-Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette ett passivt kjølt x1600, dvs uten vifte?

Mest sannsynlig for høy temperatur som gjør at skjermkortet fryser. Dette er noe x1600 serien sliter med. Noe bedre blir det om dette skjer ofte dersom du justerer ned noen grafikkdetaljer så blir det nok bedre.

Du kan også som nevnt over bruke ati tool til å justere opp temp før skjermkortet skal sikkerhetsavslutte kjernen.

Lenke til kommentar
Er dette ett passivt kjølt x1600, dvs uten vifte?

Mest sannsynlig for høy temperatur som gjør at skjermkortet fryser. Dette er noe x1600 serien sliter med. Noe bedre blir det om dette skjer ofte dersom du justerer ned noen grafikkdetaljer så blir det nok bedre.

Du kan også som nevnt over bruke ati tool til å justere opp temp før skjermkortet skal sikkerhetsavslutte kjernen.

6913691[/snapback]

Nei, det er ikke passivt kjølt, har vifte. tror dere virkelig omegadrivers vil virke? Hvis det er sånn at kortet blir for varmt, er det da smart å skru opp temp-grensen for sikkerhetsavslutning? Det har ikke skjedd ofte. 2 ganger, og jeg har brukt skjermkortet hver dag i ca 3 uker.

takker for bra svar ;)

Lenke til kommentar

"er det da smart å skru opp temp-grensen for sikkerhetsavslutning?" er ikke dette for CPU i bios da?

Er dette en barebone/mediasenter pc?

noen ting du kan proeve:

*sjekke at vifta snurrer.

*ta av side doera.

*sette en vifte til aa blaase direkte paa skjermkortet.

hvis det ikke laaser seg etter det, er det bare aa skaffe seg en nny kjoeler.. fins mange forskjellige, og de skal alle vaere roligere en orgiginal vifta, og kjoele bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...