Digiboy Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Som den gamle gnomen jeg er så får jeg fremdeles ståpels på ryggen når jeg booter den gamle Amigaen min fra raddisk.... Er det noen måte å boote en pc med windows xp på fra ram? Eller kansje ikke boote, men i alle fall laste hele hurlumheien som heter windows opp i ram! Har 2 gb ram på burken og det holder vel?! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Vel, det er jo verd å merke seg at ram-disken vil slettes hver gang du restarter eller slår av PC'n. Hvis du skal ha windows på den, må du skaffe et boot-program som kopierer hele Windows-partisjonen over til ramdisken først og starter den derfra. (Jeg har forresten aldri hørt om et sånt program) Hvis du finner et slikt program vil kopieringa av partisjonen garantert ta mye langre tid enn en vanlig oppstart av windows. Å bruke den som disk for swap-fila vil være helt meningsølst da det minker ytelsen i forhold til å bare ha mer ledig ram. Disse bruksområdene er altså ganske meningsløse. Mer meningsfylte måter å bruke en ramdisk på er, å ha den som mellomlager av filer du trenger stor ytelse på i bestemte programmer. Det ble f.eks fåreslått i en annen tråd å legge HW.no's database på ramdisk for å senke acsesstiden per oppslag betraktelig. Dette tror jeg kan øke hastigheten på forumet betraktelig. Ramdisken må seff. lagres til en skikkelig disk innimellom (f.eks hvert 5. min) for å unngå tap av databasen dersom strømmen går. Hvis du har tilsvarende smarte bruksområder, så kan en ramdisk sikkert gjøre underverker i enkelte tilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå