sofus_ Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Hei! Lurte bare på en ting. Foreldrene mine lar meg ikke ta mopedlappen. Men er det egentlig opp til dem å bestemme det, hvis jeg betaler selv? Har jeg automatisk rett til å ta mopedførerkortet når jeg fyller 16? Lenke til kommentar
Mit Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg vet ikke men tipper nei siden du ikke er myndig sikkert gørr og ikke ha lappen, jeg hadde _aldri_ klart meg uten, er det en spessiell grunn til at de sier nei, det bør være mulig å overbevise dem. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Du er jo under 18 da så strengt tatt bestemmer dine foreldre over deg. Og du bor vel under deres tak også... Lenke til kommentar
Tommey Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 sant d.. mæn ves du bor et stykke unna byn f.eks, sei at du treng moped lappen før å vær meir sosial. e treng lappen før å kom me bort fra pcn d burde funk, så længe du ikje bor nært alt.. men uansett, d e kjekt å ha lappen. har du nå kompisa eller damer som bor litt langt unna, så sei du t foreldran dine: dokker slæpp å kjøyr me. kanskje litt på vintern da.. men d e no så Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Tror du har rett til å disponere pengene dine selv, og jeg tror heller ikke at foreldrene trenger å være til stedet for å ta moped lappen, men jeg vet ikke, jeg tror (Og tro skal du gjøre i kirken). Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Tror du har rett til å disponere pengene dine selv, og jeg tror heller ikke at foreldrene trenger å være til stedet for å ta moped lappen, men jeg vet ikke, jeg tror (Og tro skal du gjøre i kirken). 6915222[/snapback] Han har vel i stor grad rett til å disponere pengene selv? Og det er vel slik at så lenge han bor i sine foreldres hus og så videre... Lenke til kommentar
sofus_ Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 (endret) takk for tips men jeg har faktisk prøvd alt det der. Kommet opp med minst 15 grunner til at jeg bør få scooter. Det er det morsomste jeg vet! menmen, jeg får bare fortsette å mase da ("hun" btw) Endret 22. september 2006 av sofus_ Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Si at du vil ta lettlappen - det er mye tryggere med tanke på den opplæringen du får. Moped"opplæringa" er egentlig ikke en opplæring spør du meg. Om man kan ballansere på to (ja to) hjul med en vanlig trådsykkel, er sjansene store for å stå på "mopedoppkjøringa". Lettlappen er en ordentlig opplæring på lik linje som bil. Da får du skikkelig opplæring (og korrekt) fra første stund. Dessverre er det en del dyrere å ta lepplappen :s Jeg snakket med en som har vært utsatt for ulykke på lettlappen. Han hadde mistet venstre bein og venstre arm. Jeg spurte han om hva han ville svart om sønnen hans spurte å ta mopedlappen/lettlappen. Han svarte at lettlappen var eneste valg. Mopedlappen er livsfarlig... Lenke til kommentar
MGL Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Mopedlappen er livsfarlig... 6938727[/snapback] Jeg er uenig i det poenget. Mopeder er ikke sterke greiene, ergo det går ikke alt for fort. Hvis man tar lepplappen kjøper man gjerne en 125cc, og det sier seg selv at det er høyere fart og risiko for skader involvert. Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Mopedlappen er livsfarlig... 6938727[/snapback] Jeg er uenig i det poenget. Mopeder er ikke sterke greiene, ergo det går ikke alt for fort. Hvis man tar lepplappen kjøper man gjerne en 125cc, og det sier seg selv at det er høyere fart og risiko for skader involvert. 6940506[/snapback] Når du tar mopedlappen lærer du så og si ingenting.... Prøva tok jeg og resten av klassen med boka foran oss, og "kjøreopplæringa" var tut og kjør... (Alle klarte og krasje med diverse ting rundt om i by'n og ALLE fikk beviset... På A1 (lettsykkel) kan du faktis stryke, og opplæringa er MYE bedre. Mopedister er ofte en større fare for seg selv enn de som har A1 lappen, rett og slett fordi de ikke kan noe annet enn gassing. De har som regel liten opplæring i sikkerhet, mange av dem vet ikke hvordan man nødbremser osv... Det er også en god del mopedister som har kjørt på og blitt påkjørt av bil. Det siste pga at de lovlig kan kjøre maks 45 km/t og biler kjører oftest fortere enn det, bilister bilr irriterte og foretar farlige forbikjøringer osv. OPPLÆRINGA TIL MOPEDBEVISET ER MANGELFULL OG DÅRLIG. Tar du A1 og kjøper lettsykkel har du fått mye grundigere opplæring i sikkerhet og andre viktige moduler enn mopedister. Og du slipper som regel farlige forbikjøringer fra bilister fordi du følger flyten i trafikken mye bedre... Etter min mening burde mopedbeviset (eller M-14X som de kaller det nå) vært avskaffet og laveste lovlig for 16-åringer vært A1 Endret 26. september 2006 av Tobinor Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Jepp enig der. Når jeg sier at A(1) er mindre farlig enn mopedlappen, tenker jeg på mange flere aspekter enn farten. Farten er nok det eneste argumentet _mot_ at A(1) er farligere. Husk at det ikke er farten som dreper, men kollisjonen! Om sjansene for å kollidere er mye mindre (som dem faktisk er ved fullført A(1) kursinga), er risikoen også mindre i sin helhet. Jeg kjenner en fyr som tok mopedlappen for noe når siden. Han stod utenfor veien å spola i et blomsterbedd (helt sant!) under "oppkjøringa" til mopedlappen. Sensor merka ingen ting. Så lenge man klarer å ballansere på to hjul og klarer å følge mannen/dama med gul/orange vest foran i køen, har man bestått. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Du har full rett til å bruke penger du selv tjener fra du er 15(?, husker ikke helt år nu), så hvis du jobber og betaler selv skal ikke foreldrene dine kunne nekte deg lappen. Men du har ikke lov til å bruke opp pengene du har på sparekonti el. Og for å få en moped bør du jo ha noen tusen klare vil jeg tro. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Stemmer, fom. år 15 kan man styre egne tjente penger og gjøre hva man vil med dem... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Si at du vil ta lettlappen - det er mye tryggere med tanke på den opplæringen du får. Moped"opplæringa" er egentlig ikke en opplæring spør du meg. Om man kan ballansere på to (ja to) hjul med en vanlig trådsykkel, er sjansene store for å stå på "mopedoppkjøringa". 6938727[/snapback] Må si meg uenig der, driver og tar mopedlappen nå og det er ganske grundigt, må og ta trafikalt grunnkurs , opplering og ganske streng oppkjøring. vertfall der jeg tar den Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Si at du vil ta lettlappen - det er mye tryggere med tanke på den opplæringen du får. Moped"opplæringa" er egentlig ikke en opplæring spør du meg. Om man kan ballansere på to (ja to) hjul med en vanlig trådsykkel, er sjansene store for å stå på "mopedoppkjøringa". 6938727[/snapback] Må si meg uenig der, driver og tar mopedlappen nå og det er ganske grundigt, må og ta trafikalt grunnkurs , opplering og ganske streng oppkjøring. vertfall der jeg tar den 6946957[/snapback] Men i forhold til andre kjørekort er det som 1-times norsk på vidregående kontra 10-timers. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Mopedlappen er livsfarlig... 6938727[/snapback] Jeg er uenig i det poenget. Mopeder er ikke sterke greiene, ergo det går ikke alt for fort. Hvis man tar lepplappen kjøper man gjerne en 125cc, og det sier seg selv at det er høyere fart og risiko for skader involvert. 6940506[/snapback] Når du tar mopedlappen lærer du så og si ingenting.... Prøva tok jeg og resten av klassen med boka foran oss, og "kjøreopplæringa" var tut og kjør... (Alle klarte og krasje med diverse ting rundt om i by'n og ALLE fikk beviset... På A1 (lettsykkel) kan du faktis stryke, og opplæringa er MYE bedre. Mopedister er ofte en større fare for seg selv enn de som har A1 lappen, rett og slett fordi de ikke kan noe annet enn gassing. De har som regel liten opplæring i sikkerhet, mange av dem vet ikke hvordan man nødbremser osv... Det er også en god del mopedister som har kjørt på og blitt påkjørt av bil. Det siste pga at de lovlig kan kjøre maks 45 km/t og biler kjører oftest fortere enn det, bilister bilr irriterte og foretar farlige forbikjøringer osv. OPPLÆRINGA TIL MOPEDBEVISET ER MANGELFULL OG DÅRLIG. Tar du A1 og kjøper lettsykkel har du fått mye grundigere opplæring i sikkerhet og andre viktige moduler enn mopedister. Og du slipper som regel farlige forbikjøringer fra bilister fordi du følger flyten i trafikken mye bedre... Etter min mening burde mopedbeviset (eller M-14X som de kaller det nå) vært avskaffet og laveste lovlig for 16-åringer vært A1 6940838[/snapback] jeg må si meg enig.. dette er også det jeg har hørt erfarne mc-kjørere si.. de mener også at a1 skulle være eneste tilgjenglige på 2 hjul for 16åringer pga. all forbikjøringen og dårlig opplæring. hær hvor jeg bor er det 2 kjøretimer med lærer.. teorigreier. så kjører du opp.. ("balanserer" på 2 hjul og vrir på en hendel. ) og kjører som oftest bare en langstrekke og en liten sving... dette er jo døfødt etter min mening.. men man lærer mens man lever. desverre vet jeg om alt for mange som ikke burde få lov til å så mye som å se på en moped/scooter. gass-- bråBREEEEMS,, gaass. brååBREEEEEMS osv.. galskap.. hadde jeg bare hatt pengene til lett skulle jeg kjørt opp.. pappa lar meg faktisk ikke kjøre opp til moped ikke det at jeg vil ha det da.. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Så lenge elvene ikke er fargeblinde eller kortsynte, og klarer å følge etter mannen/dama med vesten er mye gjort ved oppkjøringa til mopedFØRERBEVISET. Jepp, er ikke et sertifikat en gang... Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) oppkjøringa til mopedFØRERBEVISET..Jepp, er ikke et sertifikat en gang... 6951300[/snapback] Jeg har hvertfall mopedførerkort som ser helt likt ut som bilsertifikatet. Endret 27. september 2006 av Vampyr-Cola Lenke til kommentar
Mit Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det hette mopedførerbeviset før nå er det mopedførerkort. Lenke til kommentar
grebnord Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Bare må si noe her, jeg. Foreldrene dine har vel en grunn, når de sier at du ikke får ta lappen.. Jeg fikk ikke ta mopedlappen når jeg var 16, men folka sa at de ville sponse førerkortet hvis jeg venta til det Grunnen deres var at hvis en blir skadet på en moped, blir gjærne skaden så mye større på deg enn det blir på den/det andre. Bilister tenker skjeldent på at de har (min) 50cm + stålplater mellom seg og verden, mens en mopedist (eller sykkelist) bare har ingenting. Derfor kan bilførere bare kjøre på uten å tenke på konsekvensen av hva en "bulk" gjør med mopedisten. Videre har ikke mopeden særlig til bremser, så hvis en bilist driter i vikeplikten vil du i bestefall vokne opp på sunnaas sykhus med en joystik i kjeften.. Høres kanskje ut som krisemaksimering? Men det er ikke langt unna sannheten. Jeg har en bekjent som ikke kan danse tango pga tilsvarende episode på moped. Jeg forstår godt at du har lyst på mopedlappen, men bruk det hode du har og tenk litt etter hva de legger til grunn for svaret Vil også legge til at dette ikke handler om dine eventuelle kjøreferdigheter, men andres Hilsen Moralensvokter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå