Gå til innhold

xHtml -> Table of contents

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli SPRØ av Word. Og det kreves at vi bruker word til rapporter, blant annet på grunn av innholdsfortegnelsesfunksjonene og styr.

Men jeg kom til å tenke på noe. Jeg elsker CSS og xHTML. Ryddig og greit. Jeg får det jeg ber om! Og det kommer ikke masse surr (hvis man ser bort i fra IE som alltid har noen overraskelser å piffe opp dagen med da..).

Er det mulig å generere en innholdsfortegnelse for en xhtml fil? Den skal jo være ganske strukturert med h1, h2, h3, h3, tilbake til h2, osv osv. Noen som har noen ideer? xhtml er jo xml? er ikke no xml verktøy som gjør sånt?

Om det går, hadde jo det vært ganske kult egentlig. hvis man fikk laget #linker og slikt i tillegg hadde det jo vært rett og slett topp!

Problemet blir kanskje å få nummerert dem da.. sånn 1 1.1 og 2.3 osv osv. Tror kanskje CSS kan generere noe sånt, de senere versjonene i hvert fall.. men det blir kanskje vanskelig å få med i xml innholdsfortegnelsen? Sånn, siden den bare vil lese strukturen og innholdet i h*-taggene, og ikke bruke css'en... men om man fikk alle h*'ene til å få en id og generere #linker til dem, så er de tjo ikke sikkert en trenger det heller kanskje...

Noen som har peiling? Har prøvd å søke litt på google, men Table of Contents er liksom ikke det beste å søke etter tror jeg :ermm: da får en liksom for det meste opp en hel drøss med innholdsfortegnelser :roll: hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt sikker på hva du mente, men kanskje det er en ide og lage filene dine i ren XML istedenfor, jeg fikk intrykk av du skulle lage noen rapporter.

XHTML er jo bare et XML-format lagd W3C, vis du finner opp dit eget lille mini XML-format tilpasset å inneholde den infoen som trengs fra rapporten. Også kan du bruke XSL til å lage HTML'n eller bare bruke CSS.

Info XSL: http://www.w3schools.com/xsl/xsl_intro.asp

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på hvilke nettlesere du skal støtte, men du vil uansett klare å hente fram alle overskriftene i et html-dokument med et enkelt javascript.

Dersom det holder med støtte for opera kan leke deg med counter-increment: og content: og få toc bare ved hjelp av css :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...