stud3315 Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Hei! Har satt sammen en ny Shuttle. Feilen jeg gjorde var nok å ha i den gamle XP disken min, når jeg installerte på ny på ny sata disk. Nå får jeg ikke starte maskinen dersom jeg drar ut den gamle harddisken. Den spør bare etter systemdisk. Har fjernet det gamle XP fra boot.ini, men fatter ikke mere Noen som har en forklaring? Den gamle disken heter fortsatt C: Og C: står som System mens den nye G: står som Oppstart regner med at det er her det ligger, men hvordan løse det? Går det an å bytte Systemvolum, eller må jeg bare installere på ny? Endret 21. september 2006 av stud3315 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Tror du må starte på nytt, med partisjonering. Det vil bli en Extended partisjon når du installerer med den gamle disken tilstede, og en Extended kan ikke boote. Du trenger en Primary. Men du bør sjekke det, hvis du har partisjonert manuellt er det mulig du har en Primary på den nye? Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Hei! Har satt sammen en ny Shuttle. Feilen jeg gjorde var nok å ha i den gamle XP disken min, når jeg installerte på ny på ny sata disk. Nå får jeg ikke starte maskinen dersom jeg drar ut den gamle harddisken. Den spør bare etter systemdisk. Har fjernet det gamle XP fra boot.ini, men fatter ikke mere Noen som har en forklaring? Den gamle disken heter fortsatt C: Og C: står som System mens den nye G: står som Oppstart regner med at det er her det ligger, men hvordan løse det? Går det an å bytte Systemvolum, eller må jeg bare installere på ny? 6911760[/snapback] Høyre klikk på min datamaskin-velg manage(alternativ 4 ovenifra-på hyøre side-dobbelklikk på storage-dobbelklikk på disk managment.Herifra kan du formate den nye disken din.Skulle tro det vil hjelpe. Endret 21. september 2006 av Sunni Lenke til kommentar
stud3315 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Tror du må starte på nytt, med partisjonering. Det vil bli en Extended partisjon når du installerer med den gamle disken tilstede, og en Extended kan ikke boote. Du trenger en Primary.Men du bør sjekke det, hvis du har partisjonert manuellt er det mulig du har en Primary på den nye? 6912215[/snapback] C på den gamle og G på den nye er Primary Jeg klarer likevel ikke se hvordan jeg skal få G til å bli System og Oppstarts disk. Får vel satse på en ny install uten den gamle disken i. Endret 21. september 2006 av stud3315 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 OK, den er Primary. Da er det håp. System betyr bare at partisjonen er Aktiv (hvis du har brukt fdisk så vet du sikkert hva det betyr). De fleste partisjoneringsverktøy skal kunne sette en partisjon Aktiv. Lenke til kommentar
stud3315 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 OK, den er Primary. Da er det håp.System betyr bare at partisjonen er Aktiv (hvis du har brukt fdisk så vet du sikkert hva det betyr). De fleste partisjoneringsverktøy skal kunne sette en partisjon Aktiv. 6912444[/snapback] Akkuratt, det var faktisk et valg på diskbehandlingen for å sette G: aktiv. Har ikke forsøkt å starte på ny enda pga. formatering på andre del av ny disk. Tenkte jeg måtte hive over alle filer der før jeg gikk igang på ny. Men om jeg forstår deg rett så bør det nå gå å starte fra G Lenke til kommentar
stud3315 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 OK, den er Primary. Da er det håp.System betyr bare at partisjonen er Aktiv (hvis du har brukt fdisk så vet du sikkert hva det betyr). De fleste partisjoneringsverktøy skal kunne sette en partisjon Aktiv. 6912444[/snapback] Akkuratt, det var faktisk et valg på diskbehandlingen for å sette G: aktiv. Har ikke forsøkt å starte på ny enda pga. formatering på andre del av ny disk. Tenkte jeg måtte hive over alle filer der før jeg gikk igang på ny. Men om jeg forstår deg rett så bør det nå gå å starte fra G 6912482[/snapback] For å svare meg selv. Det gikk fint! Nå er det bare bokstavene igjen! Vil de endre seg når jeg kobler fra den gamle pata disken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Så vidt jeg vet så bestemmes bokstavene når partisjonen lages. Du kan selv forandre bokstav, bortsett på systempartisjon. Den vil for alltid måtte hete G (det er mulig Partition Magic kan forandre det, men det virker noe risikabelt). Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvis du ikke skal legge inn windows på nytt på "g", må du nok leve med det. Jeg mener, windows forventer å finne det den trenger på for eksempel g:\windows\system32 etc. Partisjoner som brukes til lagerplass for bilder, film, mp3 etc kan man enkelt endre bokstav på. (For eksempel i diskpart, følger med XP) Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hei! Har satt sammen en ny Shuttle. Feilen jeg gjorde var nok å ha i den gamle XP disken min, når jeg installerte på ny på ny sata disk. Nå får jeg ikke starte maskinen dersom jeg drar ut den gamle harddisken. Den spør bare etter systemdisk. Har fjernet det gamle XP fra boot.ini, men fatter ikke mere Noen som har en forklaring? Den gamle disken heter fortsatt C: Og C: står som System mens den nye G: står som Oppstart regner med at det er her det ligger, men hvordan løse det? Går det an å bytte Systemvolum, eller må jeg bare installere på ny? 6911760[/snapback] står den nye hardisken som master i biosen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå