Wikingen Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Denne tråden hører kanskje ikke hjemme her, men det får stå sin prøve.... :smile: Jeg lurer bare på hvordan de av dere som bygger maskiner i fleng, og tester ut hovedkort og all verdens saker beskytter dere (les: komponentene) mot statiske utladninger?? Jeg har forsøkt å få tak i en antistat./ESD-matte, men finner ingen leverandører av slikt..... Kan selvfølgelig få kjøpt komplett arbeidsbenk med gulvmatte og stol til snaue 15 lapper, men synes det kanskje er ltt "overkill" :smile: (Har ikke plass heller..) Noen tips?? Jeg bruker armlenke og "klipser" meg til kabinettet, men føler meg ikke helt sikker på om dette er nok..?? Mvh Wikingen Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Armlenken holder i massevis. Du trenger bare å la være å ta på komponentene, men heller i kantene på komponentene. Du kan også mekke PC i et rom uten teppegulv. Ikke la det være minus grader eller veldig kaldt i rommet heller, men det tror jeg neppe et normalt menneske vil ha :smile: Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg pleier å loffe fram og tilbake over teppet med stor lodne kanintøfler samtidig med at jeg koser med katten og tar av og på meg flisgensern. Så går jeg rett bort og tar på kretsbanene på hovedkortet :wink: Neida .... Jeg pleier å ta av meg mest mulig av de lodne klærne før jeg prøver å få utladet mesteparten av den statiske ladningen mot en ulakkert plass i kassa (mens strømkabelen fremdeles står i). Så prøver jeg å unngå så mye som overhodet mulig å ikke ta på kretsbaner, chiper og komponenter. Har ikke wack'a noe hardware ennå pga. statisk elektrisitet. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har ikke noe lenke eg når eg bygger en pc, Det som eg gjør er å ta på en jordet plass og ha på sko. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Fest armlenken til den lille dingsen i et jordet strømutak, det gir vel bedre effekt. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Selfølgelig så er jo det optimale antistatisk matte, armbånd osv.... Men vanligvis bruker jeg ingen av disse delene. Har et antistatisk armbånd liggende i skuffen, men jeg husker skjelden å bruke det. Jeg pleier bare å ta noen enkle forhåndsregler. - Ikke ha på meg ull eller fleece plagg som jeg vet lager statisk elektrisitet. - Finne et sted der jeg aldri har vært plaget med statisk elektrisitet (feks kjøkkenbordet) og bruke dette som arbeidsbord/sted. - Ta/holde ofte i kabinettet slik at det er så liten spenningsforskjell som mulig mellom meg og kabinett. - Legge komponenter/hardware på antistatiske poser hvis jeg må legge det fra meg. - Når jeg skal ta opp og sette inn nye deler så forsøker jeg å holde på kantene der det er få/ingen printbaner/ledere/kontaktpunkter. LasseAndreK: Hvis du i samme slengen jorder kabinettet så vil det hjelpe mye. Det som er farlig er når det blir en stor spenningsforskjell mellom deg og komponentene. I teorien kan jo kabinettet/komponentene bli oppladet med en høy spenning og deretter utlades dette gjennom deg og til jord. Da kan komponenter bli skadet. [ Denne Melding var redigert av: john_^ på 2002-10-31 13:08 ] Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg bruker bare armlenke og har bygget pcer i en år rekke.. eneste gangen det har gått galt var første pcen jeg satt sammen for en venn da jeg var 10 år eller dot.no.. satte cpuen feil vei :smile: det lukta svidd... (på den tiden gikk det lett av å sette den feil =) hehe.. anyway.. clas olhson har antistatiske matter Lenke til kommentar
xthal Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 eneste jeg bruker å gjøre er å ta av meg eventualle ullgensere (går i t-skjorte hele tia lell men) og om det er innen rekkevidde (dvs. slippe å gå), så tar jeg på et jorda strømuttak. har fortsatt ikke svidd en eneste komponent, så de tåler vel litt mer enn folk skal ha det til :razz: Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 13:00, skrev John_^:Selfølgelig så er jo det optimale antistatisk matte, armbånd osv....Men vanligvis bruker jeg ingen av disse delene. Har et antistatisk armbånd liggende i skuffen, men jeg husker skjelden å bruke det.Jeg pleier bare å ta noen enkle forhåndsregler.- Ikke ha på meg ull eller fleece plagg som jeg vet lager statisk elektrisitet.- Finne et sted der jeg aldri har vært plaget med statisk elektrisitet (feks kjøkkenbordet) og bruke dette som arbeidsbord/sted.- Ta/holde ofte i kabinettet slik at det er så liten spenningsforskjell som mulig mellom meg og kabinett.- Legge komponenter/hardware på antistatiske poser hvis jeg må legge det fra meg.- Når jeg skal ta opp og sette inn nye deler så forsøker jeg å holde på kantene der det er få/ingen printbaner/ledere/kontaktpunkter.LasseAndreK:Hvis du i samme slengen jorder kabinettet så vil det hjelpe mye. Det som er farlig er når det blir en stor spenningsforskjell mellom deg og komponentene. I teorien kan jo kabinettet/komponentene bli oppladet med en høy spenning og deretter utlades dette gjennom deg og til jord. Da kan komponenter bli skadet.<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: john_^ på 2002-10-31 13:08 ]</font> Du har vel rett i det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå