Gå til innhold

Trene seg opp i å kunne sove mindre?

Swafty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men jeg blir trøttest hvist jeg får for mye søvn :hmm:

6914996[/snapback]

Ja, av en eller annen grunn blir jeg mer trøtt om sover f. eks. fra kl. 24:00 til 12:30 og våkner av meg selv, enn om jeg sover kl. 24:00 og våkner 10:00 og blir vekket av vekkerklokke/noen.

Lurer på hvorfor det egentlig er sånn. Noen som har svar på det?

Lenke til kommentar
Jeg sover som ca. fem timer hver natt på hverdager, er trøtt som bare det om morgene, men det går over utover dagen. Å komme seg opp om morgene er null problem, det gjelder bare å ha vekkerklokka til å ringe slik at du får utrolig dårlig tid, så slipper du "bare fem minutter til"-problematikken. Telefonen min ringer klokka 08.05, og skolen begynner klokka 08.30.

6911729[/snapback]

Rekker du å dusje og stelle deg? :nei:

Det som er lurt er å stå opp til samme tid uansett hvilken dag det er. Hvis skola starter kl 8:00 og du må stå opp kl 7:00 for å rekke å dusje og gjøre det klar og komme deg til skola så står du opp kl 7:00 på Lørdag og Søndag og. Ikke sov til andre tider enn natta. Det som skjer da er at når du trenger søvn om kvelden blir du trøtt, og da sovner du med en gang. Så står du opp kl 7:00 neste dag igjen og etter en stund vil du automatisk våkne opp kl 7:00 om morgenen og du vil automatisk bli trøtt og sovne til rett tid om kvelden for å få nok søvn pluss at du blir opplagt hele dagen :).

Behøver vel ikke å nevne hvor ukult det er å legge seg kl 4 om natta for å stå opp et kvarter før skolen starter udusja, ustellt og småsover hele dagen. Vi hadde en som var sånn i klassen i fjord. Trenger nesten ikke å nevne at han ikke hadde venner eller hadde dårlige karakterer. Viktig å få nok søvn og å være opplagt om dagen folkens :). Som nevnt tidligere kan du ikke forandre på hvor mye søvn kroppen trenger, og får du for lite (vane eller ikke) mister du konsentrasjonsevnen og blir lite opplagt gjennom døgnet.

Lenke til kommentar

Det er jo skikkelig inviduelt hva som passer den enkelte når det gjelder søvn. For noen er det f.eks. gunstig å sove 1-2 timer etter middag, mens for andre gjør det at man ikke får sove igjen på kvelden. Jeg leste noe interresant om dette i Illustrert Vitenskap (tror jeg) der de skrev om et forsøk med personer som ble satt i omgivelser der de ikke visste hvilken tid på dagen det var og fikk sove som de selv ville. Mange av dem la seg til et mønster med èn lengre periode søvn og så en kortere periode midt i den våkne tida.

Jeg tror nok et fast mønster med tilstrekkelig mengde søvn er det beste, men selv greier jeg ikke nekte meg selv nytelsen av å sove skammelig lenge når jeg har fri.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har lurt på dette med søvn selv. Når jeg kan sove, sover jeg gjerne 12 timer uten problem, men ellers så tror jeg hele forumt deler samme skjebne når det gjelder og vere dautrøtt om morran, det verste du kan gjøre er og bruke slumre/snooze knappen, da blir du bare mer trøtt (jeg er selv kjempemisbruker av den knappen)

Lenke til kommentar
Kanskje vennen din småsover hele dagen?

Behovet for søvn er avhengig av alder. Mangel på søvn gir konsentrasjonsproblemer, irritasjon og nadre skadelige effekter. Mangel på søvn bygger seg også opp over tid. Er du sjåfør kan mangel på søvn være dødlig kortsiktig.

NB! søvnbehovet varierer fra person til person. Folk i tenårene trenger mer søvn enn andre og har en annen tidsklokke (bør egentlig sove lengre om morgenen). Kvaliteten på søvn har også mye å si. Fjern lys, lyd, støy og ha riktig temperatur.

6911739[/snapback]

feil........

6911792[/snapback]

Nei.

Etterhvert som en vokser trenger en mindre søvn.

Lenke til kommentar
Kanskje vennen din småsover hele dagen?

Behovet for søvn er avhengig av alder. Mangel på søvn gir konsentrasjonsproblemer, irritasjon og nadre skadelige effekter. Mangel på søvn bygger seg også opp over tid. Er du sjåfør kan mangel på søvn være dødlig kortsiktig.

NB! søvnbehovet varierer fra person til person. Folk i tenårene trenger mer søvn enn andre og har en annen tidsklokke (bør egentlig sove lengre om morgenen). Kvaliteten på søvn har også mye å si. Fjern lys, lyd, støy og ha riktig temperatur.

6911739[/snapback]

feil........

6911792[/snapback]

Nei.

Etterhvert som en vokser trenger en mindre søvn.

6991486[/snapback]

Kanskje vise til kilder istedenfor å bare påstå noe?

Selv mener jeg at folk i tenårene trenger mer søvn, men at man også er mer tilpassningsdyktig. Det vil si at det å jobbe nattevakt og ha en ujevn døgnrytme er lettere for en 17åring enn en 45åring!

Lenke til kommentar
Jeg sover som ca. fem timer hver natt på hverdager, er trøtt som bare det om morgene, men det går over utover dagen. Å komme seg opp om morgene er null problem, det gjelder bare å ha vekkerklokka til å ringe slik at du får utrolig dårlig tid, så slipper du "bare fem minutter til"-problematikken. Telefonen min ringer klokka 08.05, og skolen begynner klokka 08.30.

6911729[/snapback]

Rekker du å dusje og stelle deg? :nei:

6924915[/snapback]

Rekker å pusse tennene og får gjort unna litt kjapt stell. Dusje kan jeg gjøre om kvelden.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
kommer helt ann på hvor mye du trener osv.

For lite søvn over lengre peride = kollaps!

feil. da jeg starta på utplassering i januar i år så stod jeg opp kl 0600 og var på jobb på Aker Yards Florø for å installere det elektriske på Stolt Nilsen sin båt, Stolt Sagaland, så hadde jeg kanskje litt problemer med søvnen. det var 2 dager i uka og 3 dager med skole. men jeg ble vant til det sånn. da la jeg meg som jeg har gjort siden 8. klasse, nemlig etter kl 2 og 3 om natta. i sommer ble det hver dag. så nå når jeg er skipselektriker så står jeg opp kl 0600 og jobber fra kl 0700 til 1500 og som oftest så er det overtid til kl 1900 eller lengre vis du vil. båtene har korte leveringsfrister så hele verftet og underleverandører jobber overtid hele tiden. når jeg kom heim, var det å lage mat og legge seg. da var det godt med søvn. uten overtid sov jeg litt middag og la meg til vanlig tid.

det er bare å bli vant til det. skolelever sutrer over at de må opp så tidlig... jeg må opp tidligere og jobbe lengre.

Lenke til kommentar

Kan jo komme med noen interessante fakta:

Jo yngre du er jo mer søvn trenger du hver natt.

I løpet av ditt liv vil du sove ca 25 år totalt.

Folk som sover gjennomsnitlig 7 timer hver natt lever lengre enn folk som sover mindre\mer i gjennomsnitt.

Har ingen kilder, men hadde nettop om dette på universitetet og han karen som fortalte om dette hadde doktorgrad så tipper det er sant jeg :)

Lenke til kommentar

Stå opp til fast tid VÆR dag, det funker fett for meg.

Etter ca et år med konstant trøtthet prøvde jeg dette, og det hjalp vannvittig! Var litt hardt å komme inn i systemet, men når jeg først gjorde det ble alt bedre.

Dette mønsteret fikk jeg dessverre ødelagt av en liten fyllekule, og har ikke orket å sette meg inn i det på nytt igjen. Men uansett, anbefales!:D

Av personlig erfaring kan jeg også fortelle at vitaminbjørner gjør deg mer opplagt om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...