Gå til innhold

Trene seg opp i å kunne sove mindre?

Swafty

Anbefalte innlegg

Man kan faktisk ikke ta igjen tapt søvn som noen nevner her i tråden da..

6914996[/snapback]

Ikke? På det meste har jeg sovet 24 timer i strekk, det må vel kalles å ta igjen tapt søvn?

Prøver også å sove mindre, men klarer sjeldent stå tidlig opp hvis jeg ikke skal gjøre noe spesielt. Sover stort sett 10-13timer hver natt :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta igjen søvn går lett ann, for det å ikke få nok søvn gjør jo bare kroppen sliten. Så når du da har en dag hvor du sover lenge får kroppen den ekstra hvilen den trenger. Dette har jeg "forsket" mye på og for meg virker det i alle fall slik.

Vil bare gi råd som allerede er gitt, kom deg inn i et søvnmønser, som du gjerne holder hele uka. Ikke skei ut i helgen og legg deg 0400 lørdag og søndag morgen for å sove til 14-15.

Prøver å legge meg rundt midnatt hver dag for å få stått opp 0700-0800. Men noen ganger blir det til at jeg sover til 0900, Og skole starter 1015.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å ha faste rutiner slik at jeg får et stabilt søvnmønster. Legger meg seinest klokken 24.00 på hverdager og står opp seinest klokken 08.30 (selv om jeg har fri). I helgene avhenger det selvsagt om jeg er ute på byen eller ikke. Prøver uansett å ikke sove noe lenger enn til klokka 11.00.

Lenke til kommentar
Jeg prøver å ha faste rutiner slik at jeg får et stabilt søvnmønster. Legger meg seinest klokken 24.00 på hverdager og står opp seinest klokken 08.30 (selv om jeg har fri). I helgene avhenger det selvsagt om jeg er ute på byen eller ikke. Prøver uansett å ikke sove noe lenger enn til klokka 11.00.

6915298[/snapback]

Har samme. Bare lørdag/søndag er til 12.

Lenke til kommentar

Klart det går an å ta igjen søvn. Noe annet må da være en myte. Man kan ikke ta igjen søvnen man savner fra ifjor, men for de tre siste dagene, ja, det tror jeg går an. Denne uka har vært "fæl" for meg. 4-5 timers søvn hvert døgn. Kommer hjem fra jobb 14 (slutter da, er hjemme 30 min. senere), og denne uka har jeg slokna rundt 17 hver dag. Har fått sovet 4-5 timer, men ikke noe mer. Så har jeg vært oppe og ikke fått sove før jeg skal på jobb igjen. Så når jeg legger meg ikveld, regner jeg med at jeg sover minst 7, men sikkert 8-9.

De deprimerte sover også mer. Har selv klart å sove i 16 timer, som er ingeting i forhold til andre, sikkert. Kjenner en som har sovet i omtrent tre dager i strekk. Kom på IRC, sa hei til meg og noen andre, for så og sove i omtrent to dager til. Han måtte bare på do... Kanskje jeg overdriver (har en tendens til det), så trekk fra en halv dag, så er man sikker.

P4 meldte tidligere om en skole som hadde bevisst gitt ungdom (eldste skoletrinn på ungdomsskolen?) en skolestart senere på dagen enn de andre. De begrunna det med at ungdom trenger like mye søvn som alle andre, men at de legger seg senere. Så der har du det.

Pluss at jeg jobber skift, så det blir alltid 2-4 timer søvn. Jeg ser på 6 timer søvn på et minimum og 8 som et optimum.

Lenke til kommentar

ta deg en god porsjon med litt amf. ;) da holder du deg nok oppe en god stund:P

uansett(ikke prøv d jeg skrev:P) så er jeg trøtt hele dagne uasnett når jeg legger meg. legger jeg meg 11 er det jævli, legger jeg meg 3 er det like ille.... om kvelden våkner jeg til uansett da :S

Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke være så sen i seng på hverdager. Seinest 22.30 (er ikke så gammel at det gjør no).

Står opp 06.50 og drar hjemmefra (til skolen) 07.30.

Faste rutiner er greit.

Litt off-topic men:

Søstra mi ble tatt med på førpremiere på Ringenes Herre 3.

Ho liker ikke den typen filmer, og ho klarte faktisk å sovne. På førpremieren av sikkert (den gangen) verderns mest populære film! Og da tror jeg ho hadde ganske normalt med søvn natta før.

Endret av MobilKnut
Lenke til kommentar

Døgnrytmen min blir ofte helt ødelagt på en dag. Arbeidstiden min er fra midtnatt til klokken 4:30.. Sover 2,5-3timer til 7:30 for og spise til 8. Jobber fra 8 til klokken 16. Er våken til klokke 18. også sover til midnatt.

I helgene så er arbeidstiden 24-04 og 12-16. Hvis jeg sover fra klokken 12 så klarer jeg ikke sove på kvelden og dermed er noe drit å komme inn i normal døgnrytme igjen. Derfor er det best å finne en fast døgnrytme og holde seg sånn noenlunde til den.

Jeg er ingen ekspert ,men jeg har sovnet på toppen av dama mens hu ville ha seg noe. Det skjedde etter TG04 og jeg vet at det ikke ville skjedd under andre omstendigheter ;)

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke noen fast døgnrytme da.

Men til hverdag så er jeg til sengs mellom 23.00 - 01.00

også våkne jeg 06.50-07.40, skolen begynne 08.10.

Helger kan det variere så mye at det ikke går ann.

På lørdag våkne jeg seinest 10.00 for å rekke jobben.

Endret av chakl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Men jeg blir trøttest hvist jeg får for mye søvn :hmm:

6914996[/snapback]

Samme her. Merkelig det der gitt.

Legger meg mellom 2300 og 2400 på hverdagene og står opp 0735. Er alltid like trøtt. Hadde sikkert ikke hjulpet å legge meg 2100

Lenke til kommentar

Du kan nok trene deg opp til dette, men til slutt vil du uansett (!) bli veldig sliten til slutt...

Legger meg til vanlig 22.30 - 23.00, for så å måtte stå opp klokka 07.45

Jeg er dødstrøtt om morgenen uansett (b-menneske)...

Endret av Sluven
Lenke til kommentar

Kan på en måte si at jeg har opparbeidet meg en veldig dårlig søvnvane. Spilte WoW før sommerferien, og da hendte det at jeg spilte til 4-5 tiden av og til. Var selvfølgelig stup trøtt dagen etter...

Nå legger jeg meg halv ett, men sovner vanligvis ikke før 2 tiden... og vekkeklokka står på 06:45, klarer det helt fint, blir ikke noe særlig trøtt

Lenke til kommentar

Legger meg rundt 01:30 tida når jeg har skole neste dag... Våkner 07:00, er helt voldtatt når jeg våkner, utover dagen er jeg ganske opplagt, men når jeg kommer hjem er jeg dødstrøtt som oftest, det har med at jeg ikke "gjør" noe hjemme når jeg kommer hjem. Har også en pro sofa + tv som er deilig.

Lenke til kommentar
Men jeg blir trøttest hvist jeg får for mye søvn :hmm:

6914996[/snapback]

Samme her. Merkelig det der gitt.

Legger meg mellom 2300 og 2400 på hverdagene og står opp 0735. Er alltid like trøtt. Hadde sikkert ikke hjulpet å legge meg 2100

6916685[/snapback]

Sånn er det ikkje med meg, om eg ikkje kjem i seng får 24:00 eller seinare ein kvardag og skal opp på jobb 05:45 neste dag kjenner eg på kroppen at eg fekk for lite søvn, då kan det bli aktuelt med ein ettermiddagskvil (som teknisk sett er å ta igjen søvn). Legg eg meg i 21-22-tida er eg kvikk og fin heile neste dag.

Er jo også litt avhengig av kva du gjer på, nokre dagar på jobben er meir stressande enn andre, men får eg nok søvn går det stort sett bra.

Lenke til kommentar

Jeg legger meg i 23-23.30 tida, og står opp 06.30-7 tida.. Funker for så vidt greit for meg. Går å gjesper hele dagen, men er på en måte ikke trøtt.. Har lyst til å legge meg tidligere, men det går på en måte ikke, så det har blitt en vane. Er uansett nesten trøttere hvis jeg sover lengre enn jeg gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...