Swafty Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Kan man trene seg opp i og sove mindre og allikevel ikke være så himla trøtt neste dag? Sover ca. 7-8 timer i hverdagene og er så lei av å legge meg tidlig En venn av meg klarer å sove 4-6 timer eller noe og allikevel klare å stå opp neste dag Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg sover som ca. fem timer hver natt på hverdager, er trøtt som bare det om morgene, men det går over utover dagen. Å komme seg opp om morgene er null problem, det gjelder bare å ha vekkerklokka til å ringe slik at du får utrolig dårlig tid, så slipper du "bare fem minutter til"-problematikken. Telefonen min ringer klokka 08.05, og skolen begynner klokka 08.30. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Kanskje vennen din småsover hele dagen? Behovet for søvn er avhengig av alder. Mangel på søvn gir konsentrasjonsproblemer, irritasjon og nadre skadelige effekter. Mangel på søvn bygger seg også opp over tid. Er du sjåfør kan mangel på søvn være dødlig kortsiktig. NB! søvnbehovet varierer fra person til person. Folk i tenårene trenger mer søvn enn andre og har en annen tidsklokke (bør egentlig sove lengre om morgenen). Kvaliteten på søvn har også mye å si. Fjern lys, lyd, støy og ha riktig temperatur. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Ja, hvis jeg sover ca. 6-7 timer pleier jeg å sovne når jeg kommer hjem fra skolen noen ganger Lenke til kommentar
WillyWanker Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Kanskje vennen din småsover hele dagen?Behovet for søvn er avhengig av alder. Mangel på søvn gir konsentrasjonsproblemer, irritasjon og nadre skadelige effekter. Mangel på søvn bygger seg også opp over tid. Er du sjåfør kan mangel på søvn være dødlig kortsiktig. NB! søvnbehovet varierer fra person til person. Folk i tenårene trenger mer søvn enn andre og har en annen tidsklokke (bør egentlig sove lengre om morgenen). Kvaliteten på søvn har også mye å si. Fjern lys, lyd, støy og ha riktig temperatur. 6911739[/snapback] feil........ Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg legger meg ofte i 12 tiden, og ser på tv til 3 tiden, og noen ganger lengre, og noen ganger mindre. Noen ganger døgner jeg. I dag døgna jeg f.eks. Hvis jeg sovner i 11 tiden og våkner i halv åtte tiden så er jeg helt voldtatt! Og ofte hvis jeg legger meg tidlig så våkner jeg 4 på natta.. Er 16. edit: jeg går ikke rundt å småsover heller. Endret 21. september 2006 av Bundy Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Kanskje vennen din småsover hele dagen?Behovet for søvn er avhengig av alder. Mangel på søvn gir konsentrasjonsproblemer, irritasjon og nadre skadelige effekter. Mangel på søvn bygger seg også opp over tid. Er du sjåfør kan mangel på søvn være dødlig kortsiktig. NB! søvnbehovet varierer fra person til person. Folk i tenårene trenger mer søvn enn andre og har en annen tidsklokke (bør egentlig sove lengre om morgenen). Kvaliteten på søvn har også mye å si. Fjern lys, lyd, støy og ha riktig temperatur. 6911739[/snapback] feil........ 6911792[/snapback] Før noen andre med mindre tålmodighet enn meg begynner å flame deg for usakelig innlegg...så kanskje du har lyst til å påpeke hva du mener er feil. For jeg synes han sier det meste riktig. AKIRA Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Kanskje vennen din småsover hele dagen?Behovet for søvn er avhengig av alder. Mangel på søvn gir konsentrasjonsproblemer, irritasjon og nadre skadelige effekter. Mangel på søvn bygger seg også opp over tid. Er du sjåfør kan mangel på søvn være dødlig kortsiktig. NB! søvnbehovet varierer fra person til person. Folk i tenårene trenger mer søvn enn andre og har en annen tidsklokke (bør egentlig sove lengre om morgenen). Kvaliteten på søvn har også mye å si. Fjern lys, lyd, støy og ha riktig temperatur. 6911739[/snapback] feil........ 6911792[/snapback] Før noen andre med mindre tålmodighet enn meg begynner å flame deg for usakelig innlegg...så kanskje du har lyst til å påpeke hva du mener er feil. For jeg synes han sier det meste riktig. AKIRA 6911827[/snapback] Ikke bare hva som er feil, men også hvorfor det er feil ! Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Nå følte jeg tråden ble litt upopulær, går det ann og trene opp?? Lenke til kommentar
WillyWanker Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 ja.. å legge seg tilig er bare ein vane Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Bare legg deg senere og stå opp tidlig det. Alt er en vane, vet du. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Spørs om det kan trenes opp. Sover jeg lite om natten så pleier jeg fort å sovne mens jeg feks sitter på buss hjem eller sitter og slapper av et annet sted. Men jeg kan fort gå uten noe særlig søvn i mange dager før jeg føler meg trøtt. Bare godt å sove 12timer når man er ferdig med alt arbediet som gjør at man må holde seg oppe. Sov jo bare 6-8timer på en 72timers periode med resten jobbing (fysisk arbeid) engang jeg var i rotterdam på jobb. Det var deilig å sove gode 12timer etterpå Selv legger jeg meg klokken 05:00 og står ofte opp klokken 11. 6timer søvn hver natt holder for meg ,men da kreves det vekkerklokka. Uten vekkerklokka kan man fort sove 8-9timer Sov når man har tid.. Vær våken ellers. På jobb så sover vi når vi har muligheten. Veldig glad i at jeg har lært meg til egenskapen og sovne veldig fort siden da får man utnyttet timene bedre. Endret 21. september 2006 av CFD Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 det kan nok trenes opp, i forsvaret sov jeg maks 7 timer, ble oftest mindre, og det var 0 problem å stå opp, var faktisk værre å stå opp i helgene, da jeg sov lengre... men så hendte det jo ganske ofte at men sov etter middag, evt la seg kl 18-20 ett sted. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Det går ann å fungere helt fint selv om en bare har ca 3 timers søvn, men det er ikke å anbefale i lengden. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 kommer helt ann på hvor mye du trener osv. For lite søvn over lengre peride = kollaps! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 det e rgodt mulig å "stille" inn kroppen til en gitt døgnrytme eller en gitt mengde søvn. det gjør jeg støtt og stadig... vanligvis sover jeg 4-6 timer... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Bare legg deg senere og stå opp tidlig det. Alt er en vane, vet du. 6912993[/snapback] Stemmer det, for meg iallefall. Då eg byrja som lærling måtte eg opp klokka 05:45 kvar dag, tidlegare var eg oppe 7:30. Dei første vekene var eg øydelag om morgonen, sovna stadig vekk. Etter ei tid gjekk dette over og i dag har eg null problemer med det. Pleide også å sove litt middag, men det har eg heller ikkje gjort på ei stund. Eg vaknar også tidlegare i helgene no enn eg gjorde før. Kan vakne opp 9-10-tida der eg før ville ha sove til 12-13. Søvn er viktig, eg merker stor forskjell på dagsformen når eg søv lite i forhold til når eg søv meir. For tida er eg stort sett i seng mellom 21 og 23, prøver å være ferdig med mat og alt sånt før 21. feil........ 6911792[/snapback] Tar ikkje dette innlegget så seriøst, om vedkommande ikkje har tenkt å forklare seg får det heller være. Eg er for øvrig heilt enig med PerB. Endret 22. september 2006 av zeph Lenke til kommentar
CFD Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg tror ikke på det å sove mindre. Men jeg tror på det at man kan være lenger våken over en viss tidsperiode og sove mer når man er ferdig. Feks sove ut etter man har hatt endel dager med stress og festing.. Jeg har jo faktisk sovnet på en fest engang.. Ble guidet inn på barnerommet og sov i 3timer før jeg var igang igjen.. Synd vi ble kastet ut 1time etterpå.. Klokken 4 midt ute på sotra i Bergen.. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg sovner nesten aldri tidlig om kvelden, får ikke sove før 1 tida som regel samma hvor trøtt jeg har vært før på dagen. Og det hender jeg sovner i litt dårlige situasjoner (møter, bussen osv) noe som er litt kjedelig, men jeg klarer rett å slett ikke holde meg våken. I helgene derimot kan jeg sove 12-14 timer om natta, så jeg pleier å ta det inn igjen da. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Man kan faktisk ikke ta igjen tapt søvn som noen nevner her i tråden da.. Jeg Kan legge meg klokke 11 men sovner ikke før rundt 12.30 1 tia i ukedagene, dette har vel med vaner å gjøre.. Men som sagt, tidspress er viktig og like greit egentlig...Fordi da slipper man og "sløse" søvn...Ringeklokka mi står på 08.16 og skolen begynner kl 80.40, og jeg kommer nøyaktig til skolestart hver morgen... I helgene legger jeg meg fra 1 til 5 og sover fra 11 til 12.30... Men jeg blir trøttest hvist jeg får for mye søvn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå