nepse Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg har "oppgradert" min gamle boks fra en duron 600 til en 1200. Mener å ha lest at man da må oppgradere OS`et. Kjører i dag 2000. Maskina startet helt fint etter at jeg putta inn CPU`en og fikk en større kjøler. Jeg føler imidlertid at maskina ikke kjører optimalt. Den burde greie å dra rundt bedre med dobbelt så mange hester under dekslet.? Anyone???? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Skal ikke være nødvendig å gjøre noe med OS'et hvis du kun har byttet prosessor. Har du byttet HK også så bør du installere OS'et på nytt. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Heheh... Bare fordi du har dobbelt så mange Mhz, betyr ikke at maskinen blir dobbelt så kjapp. Du har jo ikke enda noe på minnebåndbredde, harddisken, hovedkort, skjermkort osv osv. Nei, da må det nok en litt kraftigere oppgradering til. Hvis bilen din går i 200km/t med 150 hester, går den nok ikke i 400km/t med 300 hester :wink: Hvis du bare har skifta prosessor, er det ikke noen vits i å legge inn OS'et på nytt... med mindre du ikke har en Windows full av ræl-programmer da :wink: Har du bytta mer hardware, er det fremdeles ikke et krav å innstallere på nytt, men det kan ofte lønne seg(gjelder for Win9x). Du kan også bare gå inn i "Enhetsbehandlig" i kontrollpanelet og fjerne ALL hardware som er der. Da tvinger du Windows til å legge inn nye og evt. riktig drivere til alle enhetene. Dette bør gjøres som det siste du gjør før du skrur av for å bytte selve hardware'n, slik at første gang Windows starter opp igjen, har den NULL hardware inne. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 nepse Prøv å rippe en cd til mp3 da vil du se at du har fått mere krefter. Men du vil ikke merke så mye mere på selve oppstarten av win2k. Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 ja, sier det samme som nevnes over her, om man bytter til dobbelt så sterk prosessor så blir ikke maskina dobbelt så sterk. MAn kan gjerne sette inn en 400hk motor i en bil, men da begynner andre ting å svikte....clutch=ram, gearkasse=chipset, akslinger=AGP og PCI...og til slutt har du skifta halve pc`n...:smile: Lenke til kommentar
nepse Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Det er nok riktig det dere sier. For å være ærlig så merker jeg så godt som ingen forskjell. Tanken med å oppgradere maskinen var å kode om DIVX til SVCD for å kunne se filmer på DVD`en i stua, men denne prosessen ser ut til å ta samme tiden etter oppgradering. Mener det var på tomshardware.com jeg leste det med reinnstallasjon a OS. I og med at Duron 1200 har en annen kjernearkitektur skulle denne kreve reinnstallasjon. Jeg har ganske mye sw på boksen, så det frister ikke å bruke 2-3 kvelder på å teste ut om det er løsningen. Uansett så takker jeg for kjappe svar. Espen Lenke til kommentar
ole2 Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Jeg lurer på det samme som nepse Skal bytte ut min duron 800 med en duron 1.3 ghz. Må man da re-installere OS pga ny teknologi i prosessorkjernen? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 De gangene man bør reinstallere operativsystem ved prosessorbytte, er hvis instruksjonssettet er endret. F.eks. hvis man bytter fra Intel til AMD, er sikkert ikke 3DNow! instruksjoner lastet ned på DirectX osv. Men da bytter du jo selvsagt hovedkort samtidig, så da blir det best med reinstallering uansett. Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 viss prosessoren støtter andre/fleire teknologier må du reinstallerer OS for å utnytte dette.... (vil tru at det gjelder i dette tilfellet...) mitt tips: bruk eit image-program til å ta backup av OS-partisjonen din, legg inn på nytt... viss du ikkje merkar nokon forbedring kan du berre legge tilbake den gamle OS-partisjonen.... edit: mp3-coding er ein god måte å teste CPU på, siden det er ei meget prosessorkrevande oppgåve... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Bytta akkurat en Duron Spitfire til en Duron Morgan, har ikke gjort noe med OS (Win2k). 0 problem Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 det vil ikkje oppstå problem når ein fortsetter med samme OS, men du får ikkje utnyttet nye "ting" i prosessoren.... "Et aldri så lite tips i denne sammenheng - om du oppgraderer prosessor fra en eldre Duron-utgave til en ny "Duron Morgan" - er å installere Windows på nytt. Det er nemlig slik at SSE instruksjonene ikke detekteres og aktiviseres ved oppstart av Windows, men ved installasjonen av operativsystemet. " http://www.hardware.no/tester/cpu/duron_12...index-temp.html PS: Duron 1200/1300 er basert på Morgan.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå