Gå til innhold

Oblivion vs Morrowind

Anbefalte innlegg

Det virkelig klassiske rollespillet har turbasert kamp, og det er noe jeg absolutt savner fra rollespill de siste årene. Turbasert kamp gir mye dypere strategi i hvordan du må angripe mostanderne. Et glimrende eksempel på turbasert kamp er kampsystemet i Wizardry 8. Men denslags kampsystem selger vel ikke så bra i dag.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oblivion er bedre! Ingen vits i å diskutere.

QUOTE(TomFu @ 21/09-2006 : 22:26)

Hvis man ser bort fra grafikken, fysikken og lyden. Så er det nærmest en nedgradering. Oblivion har blitt "dummet ned" for å nå ut til en større masse.

:roll: Det er jo det meste da. Et spill blir mye dårligere uten de faktorene.

6916631[/snapback]

Bullshit! Grafikk, fysikk og lyd har ikke så mye å si i det lange løp. Ta Ultima Underworld. Det er eldgammelt, ser rævva ut, har ikke fysikk (bortsett fra at man kan ramle utfor stup og skade seg) og lyden er god gammel midi-musikk og tarvelige lydeffekter. Men UW er fortsatt en av de suverent beste RPG'ene som er laget. Bruker enda å ta det fram innimellom og spille dette rett og slett fantastiske spillet.

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort fra grafikken, fysikken og lyden. Så er det nærmest en nedgradering. Oblivion har blitt "dummet ned" for å nå ut til en større masse.

6916631[/snapback]

Det meste? Ja, kanskje. Det viktigste? Så absolutt ikke.

Level-scaling, for noe dritt. Man får ikke noen utfordringer, men samtidig er det heller ikke for lett.

Noe jeg synes er det beste med rollespill, er å føle at man blir bedre og sterkere, ting blir enklere og man får en sjanse på litt sterkere motstandere. Den følelsen hadde jeg i Morrowind, den følte jeg ikke i det hele tatt i Oblivion.

Fjerne medium armor, og blande sammen axe og blunt? En øks er ikke "blunt", det blir bare for dumt, for en øks er skarp. I Oblivion får man enten lette men ikke så kraftige armors, eller tunge men kraftige armors. Jeg savner å ha den "midt-i-mellom" armoren. Savner forresten "unarmored"-skillen veldig.

Lenke til kommentar

6916631[/snapback]

Level-scaling, for noe dritt. Man får ikke noen utfordringer, men samtidig er det heller ikke for lett.

Noe jeg synes er det beste med rollespill, er å føle at man blir bedre og sterkere, ting blir enklere og man får en sjanse på litt sterkere motstandere. Den følelsen hadde jeg i Morrowind, den følte jeg ikke i det hele tatt i Oblivion.

Fjerne medium armor, og blande sammen axe og blunt? En øks er ikke "blunt", det blir bare for dumt, for en øks er skarp. I Oblivion får man enten lette men ikke så kraftige armors, eller tunge men kraftige armors. Jeg savner å ha den "midt-i-mellom" armoren. Savner forresten "unarmored"-skillen veldig.

6917956[/snapback]

Ja jeg synes også det er sinnsykt mye som er verre med Oblivion enn i Morrowind.

Kan ikke fly heller.

Og at man må loade for å komme inn i byene er dårlig, de kunne sikkert klart å finjustere spillet så det ikke hadde vert nødvendig.

Det er vel derfor man ikke kan fly, så man ikke kan se over muren at det ikke er noe spesielt der. :nei:

Siste 10 Poster [ i omvendt rekkefølge ]

TomFu  Postet i dag, 20:02

QUOTE(Are.......... @ 22/09-2006 : 16:57)

rolleyes.gif Det er jo det meste da. Et spill blir mye dårligere uten de faktorene.

*

Gromle  Postet i dag, 20:01

QUOTE(Are.......... @ 22/09-2006 : 16:57)

rolleyes.gif Det er jo det meste da. Et spill blir mye dårligere uten de faktorene.

*

Bullshit! Grafikk, fysikk og lyd har ikke så mye å si i det lange løp. Ta Ultima Underworld. Det er eldgammelt, ser rævva ut, har ikke fysikk (bortsett fra at man kan ramle utfor stup og skade seg) og lyden er god gammel midi-musikk og tarvelige lydeffekter. Men UW er fortsatt en av de suverent beste RPG'ene som er laget. Bruker enda å ta det fram innimellom og spille dette rett og slett fantastiske spillet.

Fallout 1-2 er også gode eksempler, som DidzisK sa.

Lenke til kommentar

6916631[/snapback]

6917947[/snapback]

Lyd har da vel egentlig en del med å lage stemning, men det er ikke dermed sagt at lyden må være av høy kvalitet for å lage bra stemning. Det gjelder og ha de riktige lydene på de riktige stedene.

Lenke til kommentar
I mine øyne, så er det en skam å kalle Oblivion for RPG...

Er action adventure, med rollespill elementer!

Holder meg til Baldurs Gate, IceWind Dale, Planescape: Torment, Arcanum og de andre klassikerne jeg ^^

6919289[/snapback]

Jeg synes "ordet" RPG ofte blir missbukt.

Som nå er jeg helt uenig i det du sier.

RPG antyder at man får nok frihet til å rolle spille, ikke bare kjøre igjennom hoved historien som i Baldur's Gate.

Slik jeg ser på RPG er det Oblivion, Morrowind, Anarcy Online og Deus Ex 2 som kan kalle seg det, sikkert mange flere men de husker jeg ikke nå, trøtt!!

Det at man kan oppgradere karakteren er ikke det som gjør at spillet er rollespill.

Lenke til kommentar
så alle extra questene i baldurs gate bare forsvant de da?

6922385[/snapback]

Nei men det er bare side quests. Det er ikke så gøy å spille Baldur's Gate uten å gjøre main questen, man kommer ikke så langt da.

Men Oblivion er så frit at man kan spille mange timer uten å bry seg om main questen.

Lenke til kommentar
Men Oblivion er så frit at man kan spille mange timer uten å bry seg om main questen.

6922491[/snapback]

Du treng strengt tatt ikkje å bry deg om noko som helst, alt blir jo lagt til rette for deg.

6923494[/snapback]

Mhm.. Verdenen blir lagt til rette for deg, slik at du ikke møter for sterke eller svake motstandere, ikke får noen bra items om ikke man har akkurat rett level.

Men har lagt inn OOO 1.3 nå, og nå er plutselig Oblivion blitt en ganske bra spill ja :D

Lenke til kommentar
Det virkelig klassiske rollespillet har turbasert kamp, og det er noe jeg absolutt savner fra rollespill de siste årene.  Turbasert kamp gir mye dypere strategi i hvordan du må angripe mostanderne.  Et glimrende eksempel på turbasert kamp er kampsystemet i Wizardry 8.  Men denslags kampsystem selger vel ikke så bra i dag.

6917809[/snapback]

Nei, Final Fantasy og Dragon Quest-serien selger jo ikke i det hele tatt. :roll:

Lenke til kommentar
Det virkelig klassiske rollespillet har turbasert kamp, og det er noe jeg absolutt savner fra rollespill de siste årene. 

6917809[/snapback]

Nei, Final Fantasy og Dragon Quest-serien selger jo ikke i det hele tatt. :roll:

6927244[/snapback]

Det er riktig, men det er veletablerte serier. Jeg savner turbasert kamp fra rollespill de siste årene.

Lenke til kommentar
Det er riktig, men det er veletablerte serier. Jeg savner turbasert kamp fra rollespill de siste årene.

Samtlige D&D CRPG har turbasert kamp i så måte at systemet kjører i turns, men det går i bakgrunnen og det kan føles som real-time, men man kaller det turbasert. Spill som;

BG, NWN, KOTOR 1 & 2, Temple of Elemental Evil.

Hvis du mener turbasert kamp som i Fallout 1 og 2, så er det litt mangel på forslag, ja...

Eg driv for tida og spelar igjennom Icewind Dale 2, for første gong. Sidan eg ikkje fekk min første Windows-PC før 2004, gjekk eg glipp av desse spela når dei kom. Det første D&D-baserte rollespelet eg spelte igjennom var Neverwinter Nights. So der er ingen grunn til at eg skulle vere nostalgisk i høve til Icewind Dale og Baldur's Gate. Likevel synest eg IWD2 er både meir stemningsfult og meir underhaldande enn Oblivion. So der må vere noko Bioware/Black Isle har gjort meir riktig enn Bethesda.

Kay (som fortsatt kan sjå fram til å spele gjennom BG-spela for første gong :))

Du har kanskje ikke spilt Fallout 1 og 2 heller da? Det må du gjøre, veldig bra spill jeg tror du vil like godt. Hva med Arcanum?

Du kan glede deg sinnsykt til å spille gjennom BG 1 og 2, spesielt 2. Veldig interaktive spill.

Og jeg er helt enig med deg, denne typen spill gir meg mye mer rollespill-stemning enn nyere spill som Gothic 2, Morrowind og Oblivion (syns Gothic 2 er best av disse).

Hvis du ikke har spilt Greyhawk: Temple of Elemental Evil så jeg kan også anbefale dette på det varmeste. D&D-spill med samme perspektiv som f.eks Icewind Dale.

Ellers har du jo noen ganske gode hack'n'slash CRPGs alla Diablo, som Divine Divinity og Beyond Divinity.

Lenke til kommentar

@BTK:

Fallout 1 har eg spelt igjennom, det var veldig bra. Fallout 2 prøvde eg å spele igjennom, kom eit stykke, men det var so buggy at eg ikkje orka å fullføre det. Beyond Divinity har eg i hylla. Eg hadde starta på det, men noko skjedde som gjorde at eg ikkje fullførte...lurer på om det var KOTOR, eller noko sånt. :)

Takk for tipsa, skal sjå om eg klarar å grave opp nokon av dei spela. Eg har ein jobb der det av og til kan bli ein del dødtid medan eg er ute og reiser, og då er det ikkje noko som kan måle seg med å fyre opp eit gammalt rollespel og drøyme meg lang, langt vekk. ;)

Kay

Lenke til kommentar
(syns Gothic 2 er best av disse).

6928149[/snapback]

Gothic 1 har samme grafikkmotor og fysikkmotor, og selv om bruk av XP er litt annerledes, er 1 og 2 veldig like. Jeg personlig likte historien i G1 bedre. Eller kanskje det at jeg følte meg kunstlig begrenset i G2 - at man ikke får joine Water Mages og at man får komme tilbake (for eksempel for å handle) fra alle steder, men ikke fra det siste. Så jeg synes G1 er bedre enn G2. Har du ikke spilt den, må du gi den en sjanse.

Og G3 kommer ut i oktober... :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...