Gå til innhold

Lostkafé - generell chat om serien for USA-seere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Orker ikke skrive så mye akkurat nå, men jeg vil fort gi mine egne tanker til denne episoden. For det første bærer episoden mye preg på psykogi. Har noen lest om Skinner, og hans ekspriment, "skinners boks". Hans teori gikk utpå å stimulere hensiktsmessig adferd ved belønning. I "skinners boks" hadde man plassert en rotte i et bur. I buret var det to elektiske brytere der en gav mat, og en annen gav et elektrisk støt. Det som skjedde var at etter en liten stund ville ikke rotta trykke på knappen for støt, men heller trykke på knappen for mat. Disse eksprimentene har blitt utvidet. Det kan være riktig å si at vi kan dra paralleller til dette eksprimentet, og skinners teorier :D

Har en del mer å skrive om den psykologiske biten i denne episoden, men jeg lar det være nok for denne gang.

Edit: flere eksprimenter i skinner stil dharma utfører:

Hatchen vi kjenner til først- ved å trykke på tallrekken hvert 108 min vil kloden fortsatt ekstistere:P Belønningen dems er å slippe uling fra sirenene, og det faktum at de får overleve. De som vil observerere forsøkskaninene kan observere de gjennom kamera

Observasjons hatchen- Dems funksjon hadde ingen verdi, men de følte at de

gjorde en jobb alikevel. Dems belønning var en følelse av egenverdi. De som vil observerere forsøkskaninene kan observere de gjennom kamera

Undervannshatchen- Jack vil egentlig ikke ta i mot maten han får fra de. Dette vet de (the othhers)kanskje fra før? Han får belønning for noe han EGENTLIG ikke vil gjøre i utgangspunktet. De som vil observerere Jack kan observere han gjennom speilet.De som vil observerere forsøkskaninene kan observere de gjennom kamera

Vi vet at vi har en del dyr på denne øya. Hest, isbjørner, delfiner, villsvin og haier. Kanskje the others har som oppdrag å løse spørsmål ang. menneske vs. dyr i skinner tankemåter?

Mener han småfeite styggen sa ett eller annet om at isbjørnen hadde klart det på en time (den samme oppgaven som sawyer hadde fått utdelt)

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Veldig interessant post Tha sims.

Det er tydelig at de skal kjøre noen psykologiske eksperimenter på gjengen, kanskje Juliettes prating med Jack var starten, jeg tror det.

Det virka forresten veldig som om Juliette blei overvåka og ikke ville svare på spørsmål fra Jack pga. det. Veldig mulig at det sitter noen å overvåker Jacks adferdsmønster el.

Lenke til kommentar

Først og fremst; Meget sterk start på en sesong som forhåpentligvis vil levere så det suser. Den starten der var rett og slett bare ett eneste stort WTF. Trodde jeg skulle falle sammen av sjokk når the others kom ut av husene og flyet kom over der. Satt nærmest og applauderte hele greia alene for meg selv her.

Hele episoden i sin helhet var veldig bra, kanskje litt ensformig, eller hvordan man skal si det. Litt mye fokus på Jack inni det rommet. Alt bærer veldig preg av psykologi som folk tidligere har nevnt her. Gleder meg til vi etterhvert får se mer av de andre folka på stranda osv. :)

Lenke til kommentar

Det med at "Henry" (Kommer alltid til å kalle han det) sa i forrige sesong at "we're the good guys", tror jeg bygger mye på det at hvem som er de gode og hvem som er de slemme kommer alt an på øynene som ser. Alt er relativt og sånn. En sak ar alltid to sider.

Kommer sikkert til å få se ting mer fra the others sin side i denne sesongen.

Lenke til kommentar
Det med at "Henry" (Kommer alltid til å kalle han det) sa i forrige sesong at "we're the good guys", tror jeg bygger mye på det at hvem som er de gode og hvem som er de slemme kommer alt an på øynene som ser. Alt er relativt og sånn. En sak ar alltid to sider.

Kommer sikkert til å få se ting mer fra the others sin side i denne sesongen.

7010858[/snapback]

Hitler mente jo at han gjorde verden en tjeneste, og mente selv at han ikke var ond:P. Alt er relativt, du har rett i det

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Mener han småfeite styggen sa ett eller annet om at isbjørnen hadde klart det på en time (den samme oppgaven som sawyer hadde fått utdelt)

7010255[/snapback]

Naah, tror da ikke Sawyer fikk utdelt den oppgaven spesifikt. Tror det heller var mer tilfeldig at han ble låst inne i et bur hvor en isbjørn måtte løse oppgaver, "the others" har sikkert ikke så mange fangehull å velge mellom.

Lenke til kommentar

En helt grei episode. Det er helt tydelig at "The Others" skal utføre en form for eksperimenter på gjengen.

Hvor nødvendige og interessante Jacks tilbakeblikk var kan jo diskuteres. Spesielt da det hele endte i spørsmålet "Er hun lykkelig?". Der Juliette svarer"Hun er veldig lykkelig"

Men jeg ser veldig fram til å se hvordan fangeskapet utvikler seg hvor hver av personene.

Lenke til kommentar

Mange har klaget over at Lost har gitt flere spørsmål enn svar. Nå som vi har fått veldig mange svar, synes jeg litt av sjarmen er borte. Det er tross alt det mystiske og alle spørsmålene som har holdt serien oppe. I tillegg til når noen av svarene blir sluppet.

Første episode i sesong 2 var skikkelig "kick off". Ekstremt uforutsigbar, den scenen med Desmond som bodde i bunkersen.

Når det kommer til første episode i gjeldende sesong 3, synes jeg uforutsigbarheten var helt borte. Det kom ingen store overraskelsesmomenter, og det meste vi fikk se var ting som allerede var hintet om i sesong 2, eller som de fleste må ha tenkt kan være mulig.

Det er mulig de har tatt vann over hodet, for plottet er blitt så mye større enn det var i sesong 1. Plottendringen i sesong 2 kunne jeg tåle, og sesong 2 var stort sett veldig bra. Men nå håper jeg vi får se mer action og overraskelsemomenter i sesong 3 enn det vi fikk i første episode. Det er mulig det tar seg opp, men kjenner jeg produsentene rikitg, var det alt kruttet de hadde å by på. De har jo alltid vært første og siste episode i sesongene som har vært de mest voldsomme.

Uansett: Vi sitter fortsatt med mange spørsmål fra sesong 1. Blant annet hva "sikkerhetssystemet" er for noe, og eller alle de andre uforklarlige tingene fra jungelen. Vi fikk dog et tegn i denne episoden, og det var da Jack hørte lyder fra kommunikasjonsanlegget som hadde vært ute av drift i mange år. Det kan tyde på at alt uforklarlig som har skjedd, har vært hallusinasjoner.

Et par ting jeg reagerte på:

1: Da "The Others" (jeg kaller dem det fortsatt) så flyet brekke i to, hvorfor var de så målbeviste på å lage lister over overlevende? Jeg hadde aldri trodd at noen kunne komme levende fra det om jeg så en flyulykke som det der, og dermed ikke satt på sprang for å hente sjekke ut de overlevende, men heller sjekket om det i det heletatt var noen som kunne overlevd.

2: A Tale of 2 Cities? Så vidt jeg kunne se, fikk vi bare se 1.

3: Da det kvinnemennesket (husker ikke navnet) gikk for å gi Jack mat for andre gang, var det lite som indikerte at det rommet nettopp hadde vært oversvømt. Hadde de en superpumpe, og en dykker som lukket døren før du pumpet ut vannet på så kort tid? Og hadde de vaskehjelp som tørket opp rester av vann fra gulvet?

4: Hvofor sloknet ikke Sawyer mer enn i noen sekunder da han ble skutt med bedøvelsespilen? Tidligere har de jo vært borte så lenge at de våkner opp på et sted uten å skjønne noe som helst.

5: Hvorfor vokser det "ikke tropiske"-planter på en tropisk øy?

Ser noen tror de skal drive eksperimenter på våre venner. Jeg tror de er inne i en karantenetid før de kan få leve i samfunnet til The Others. En rekke grundigere tester (utover alt de allerede har sjekket opp på øya og av dokumenter fra land). De ble nøye utvalgt, og The Others er nok selektive med hvem som kan få bo med dem. "We are the goodguys" sa "Henry", og det er et signal om at de vil ta imot dem.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Mener å huske at Sawyer ble skutt med tazer etter at han rømte fra buret sitt, ikke en bedøvelses pil.

O lol etter å ha sett denna episoden begynner jeg bare å lure mer og mer på om drømmene til folk vil bli oppfylt. Som om noen bare kan skyte "Super Ultra Hero" Jack.

Men men alt i alt var det en veldig bra pang start på sesong 3 og jeg har stor tro på at den vil komme til å bli bedre enn sesong 2.

Noen som har noen ide om hvor "Hydra" stasjonen ligger? Den kan ikke ligge så veldig langt unna byen til de skrullingane i hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om det med vannet som fossa inn var en hallusinasjon av Jack? hu sa jo litt før at han var dehydrert og ville begynne å hallusinere hvis han ikke drakk noe snart.

og hva hallusinerer man om når man er dehydrert? vann selvsagt.

bare en tanke..

Lenke til kommentar
Noen som har noen ide om hvor "Hydra" stasjonen ligger? Den kan ikke ligge så veldig langt unna byen til de skrullingane i hvertfall.

7011427[/snapback]

Jeg ser for meg at Hydra ligger nær byen deres. Dermed i et område våre venner ikke har hatt tilgang til tidligere, og derfor har ikke stasjonen dukket opp før nå. Det forklarer også hvorfor Kelvin og Radzinsky ikke hadde merket den på dørkartet, hvis det da ikke er den de har strøket over.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett episoden også, og jeg melder meg på i klubben som likte sesonsstarten Veldig Godt! :w00t:

Orker ikke å finne småfeil, har mye mer glede av å bare nyte serier.. :)

Og, jeg synes fortsatt "emo- Jack" er en kul kar, og jeg håper fortsatt Kate velger Jack, og ikke Sawyer..

(Må bli lov med bigami snart, for jeg har tenkt å gifte meg BÅDE med Kate OG Tancredi :love: ) :p

..

Håper også vi får se litt mer av de som satt på Nordpolen, eller hvor det var, i Sesong 2, og forsket.. det var litt interessant, synes jeg..

Det virker ikke som Henry og Juliette var så spesielt gode venner.. men, helt i starten, når han spurte om han "var ute av bokklubben", da fikk jeg det for meg at de hadde vært sammen, eller noe... eller nære venner, men at ett eller annet hadde gått skjærings.. :hmm:

Alt i alt; KJØR PÅ! GLEDER MEG! :w00t:

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig var denne episoden enormt kjedelig. Det var alt for mye fokus på Jack, som egentlig er helt care.

Det jeg var spent på var å få svar på om Locke og Desmond overlevde, men neida, det fikk vi ikke vite noe om.

Men Kate har blitt enda hottere da :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...