Gå til innhold

Lostkafé - generell chat om serien for USA-seere.

Anbefalte innlegg

Utrolig bra teori.. Greier ikke komme på noe som kan motbevise noe der. Helt klart det beste jeg har lest av teorier ja.

Skulle nå ikke forundre meg om folka bak serien sitter å leser slike teorier som dette, så skriver de manuset slik at det blir helt motsatt.. :p

Men mener du at Danielle var en av de opprinnelige som var på øya? Akkurat den delen der var litt forvirrende..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget god teori, neitakk og godt skrevet.

Noe som må nevnes i henhold til den er at det er ikke Hanso Foundation som driver prosjektet på øyen, det er Dharma Initiative. Hanso Foundation har - med Alvar Hanso i spissen - bidratt finansjonellt for at Dharma skal kunne drive med sitt prosjekt.

Øyen har en spesiell kraft, en slags magnetisk kraft. Det er denne kraften som har gjort at Locke ikke er lam lenger, at Rose ikke har sykdommen sin lenger og at Sun nå er gravid. Hvert 108-ende minutt bygges denne magnetiske kraften seg opp, og for å dempe den igjen må koden trykkes. Da dette ikke blir gjort vil det skje ulykker, som da flight 815 krasjet og de franske forskerne kom til øyen. Det vil skje en lignende ulykke nå også, for som vi så i sesongavslutningen gikk telleren ned til null og magneten trakk til seg alt som var å trekke til.

Som noen andre her har nevnt, så sier Ben at han har levd på øyen i hele sitt liv. Da har han nok vært der under Dharma sin "storhetstid". Det skjedde da, var akkurat det som vi har sett på forskjellige Orientation-videoer. I èn luke drev de og trykket tall, en luke førte notater for hva de i den luken drev med og så videre. Da var det nok et stort prosjekt som holdt på der, helt frem til det skjedde noe. Det som skjedde var at "sykdommen" kom. Dette var nok et resultat av at en av forskningslukene gjorde noe feil. Dermed ble prosjektet lagt på grunn av de øverste sjefene i Dharma. Men det var fremdeles noen innen Dharma som ikke var villig til å gi opp dette, og sørget for at folk fortsatte å trykke nede i luken. I og med at de var redd for sykdommen skrev de "karantene" på innsiden av lukedøren, for at ingen skulle bli fristet til å gå ut.

The Others er gjenlevende av disse. Jeg vil tippe at Dharma nedla sin drift på midten av 90-tallet, og da fortsatte The Others driften uten støtte fra omverdenen. Etter hvert ble deres samfunn større og større, og endte opp slik det er nå. Selv om de ikke har støtte fra Dharma, har de kontakt med overdenenen noe som merkes på klærne og på at det kom ny forsyning med mat.

De franske forskerne kom til øyen ved en ulykke, da noen ikke trykket inn tallene. Det skjedde for 16 år siden, altså mens Dharma var fremdeles i aktivitet, men sykdommen hadde brutt ut. Danielle måtte drepe resten av mannskapet for å overleve selv. Hun ble levende i skjul resten, for å holde seg unna sykdommen. Det er derfor hun fremdeles tror at sykdommen finnes, fordi hun har skjult seg helt alene. Men den er borte nå. Den forsvant etter en stund, muligens takket være The Others, som lagde en vaksine for den. Da ble ingen smittet, og sykdommen døde ut.

Norge har ingen større del i Lost enn at Alvar Hanso - øverste leder i The Hanso Foundation - bor i Narvik. Er jo selvsagt mulig at dette har hatt innvirkning på livet på øyen, men vi bør ikke forvente oss for mye med det første.

Sikkerhetssystemet er hva The Others lagde da sykdommen holdt på. Dette var for å holde uvedkommende borte fra "deres område", slik at de som var smittet ikke skulle bære smitten videre.

Hva "monsteret" er, har jeg ikke noe særlig teori på. Kanskje det er en del av et Dharma-prosjekt, eller at det er en del av sykdommen.

(dette var en respons på neitakk sin teori, og jeg forklarte enkelte ting etter slik jeg tror det er)

Lenke til kommentar
Noen forklaring på hvorfor det ikke er barn blant de others? om de har vært der siden 70 åra må det ha utviklet seg forhold blant de? Er jo mye snakk om barn i den serien der...

7091158[/snapback]

Jeg tror de holder barna på et eget sted. De kidnappet barn fra bakparten, de tok Walt, de tok Alex. Jeg tror nok de driver med egne eksperimenter på de.

Lenke til kommentar

Glimrende teori neitakk, kanskje den beste av alle teoriene jeg har lest. (Og dem er det nok av :p) Denne gir faktisk mening i mye av det som har skjedd. Gleder meg til å se hvor godt den stemmer om fks. et halvt år. :D Kjenner man serien rett så er vel selv denne teorien knust i fillebiter av alle mulige overraskende vendinger i historien. Som du nevnte så er det dette som er så fantastisk med Lost, skaperne av serien klarer å lage et så gigantisk plot som ingen klarer å finne ut av, og hver gang noen tror de er på sporet, så kommer neste episode og stikker hull i ballongen.

Mange mener jo forfatterne her vil få vanskeligheter med å gi alt en forklaring til slutt, og jeg må jo si jeg er redd for det selv. Men tar ingen sorger på forskudd og gleder meg over at serien er så fantastisk laget. Klarer skaperne å avslutte serien på en bra måte med en forklaring som nøster opp alle løse tråder og gir svar på alt sånn at det gir mening, så er det hvertfall utrolig beundringsverdig. :)

Lenke til kommentar
Det som er så overraskende hver gang, er at nye episoder tar vendinger som knekker den ene teorien etter den andre. Gutta bak Lost har et konsept så er så knakende bra og unikt at ingen har klart å knekke det enda. Derfor er Lost den beste serien som er laget til dags dato...

7090347[/snapback]

Personlig mener jeg det stikk motsatte av dette. Det skulle kun være en sesong når de startet serien, og de skulle visstnok drepe Jack veldig tidlig i sesongen.

Altså så føler jeg at gutta bak Lost ikke har en fjerneste ide over hvor dette skal ende ettersom de ville avslutte serien etter første sesong. De ror seg bare mer og mer bort og får flere ting å forklare, og kommer derfor til å avslutte hele serien med å sprenge alt til Helvete.

Lenke til kommentar

Bra oppsummering du kom med, Fisker. Det er jo egentlig den eneste riktige teorien også, for alt annet blir synsing siden vi ikke har fakta nok på bordet. Men husk at de som skriver Lost gjerne vil få oss til å tro noe annet enn sånn det egentlig er, for så å overraske senere.

Jeg tror blant annet at "The Frenchwoman" har fortalt oss en god del franske løgner.

Lenke til kommentar

Skaperne bak serien har vel heller aldri helt benektet at de finner på ting underveis. De hadde ikke hver eneste episode og sesong planlagt i hodet når de startet å lage serien. Ting forandrer seg jo hele tiden, og er avhengig av så mange faktorer. Som fks. skuespillere som ikke vil være med mer osv.

Men det de har sagt, er at de finner ikke på noe i serien uten å vite hva det er. Altså vet de hva "monsteret" er, de vet hva the others er osv. At Locke og Boone skulle finne luka i sesong 1, var kanskje ikke planlagt fra første episode, men så snart de skrev luka inn i serien, så visste de hva som var der nede.

Lenke til kommentar

Nevnarion, det med luken var faktisk planlagt helt fra begynnelsen. J.J. Abrams sin idé. Men selvfølgelig har de ikke alt planlagt. For dere som har sesong 2-dvden, så er det på bonusmateriale en liten dokumentar hvor man følger hele prossesen bak å lage en episode. Der ser man klipp fra da alle manusforfatterene sitter i et rom og driver med brainstorming. I det lange løp er det nok planlagt hva som kommer til å skje, men det meste blir nok planlagt underveis.

Jeg tror blant annet at "The Frenchwoman" har fortalt oss en god del franske løgner.

7091998[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvorfor hun skulle lyge. Hun innrømmet at hun skjøt sin egen mann, hva er det for en løgn? Kan jo hende noe ikke stemmer hundre prosent fordi hun har blitt delvis gal med årene, men ellers vil jeg nok tro at det hun sier stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...