Gå til innhold

N80 eller N73? Nødvendig med WiFi?

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny telefon, enten N73 eller N80. Spørsmålet er; Er det noen grunn til å ha WiFi på telefonen? Har pda ved siden av med WiFi, og den er alltid med meg uansett. Er det ellers noen betydelig forskjell på disse telefonene?

Trenger telefon med GODT kamera. Noen forskjeller der?

Til alle SE-, Samsung-, Motorola-, Qtek/HTC- og BenqSiemens fan; N73 og N80 er de eneste alternativene mine. Kanskje neste gang, men nå vil jeg helst bare ha formeninger om N80 og N73.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde valgt N73.

Om du hele tiden har med deg en PDA med Wi-Fi, så trenger du nok ikke N80 bare fordi den har Wi-Fi, og litt bedre skjerm.

N73'n er mye mer hendig å ha meg seg, og jeg vil påstå den tar bedre bilder også. N80'n er ganske tjukk.

Har selv testet begge, og ville valgt N73 fremfor N80. N80 blir veldig klumpete, og de har omtrent de samme funksjonene.

Så N73 er min anbefaling :)

Lenke til kommentar

Heller mot N73 jeg også. Men.. Det går en liten økonom i meg som liker å sammenlikne litt kvantitativt. Det er nå skjermen som er den største utfordringen..

Etter å ha regnet på det sitter jeg igjen med følgende:

N73 har ca dobbelt så høy oppløsning som min nåværende N70. N80 på sin side har igjen litt under dobbelt så høy oppløsning som N73, og eksakt 4 ganger så høy oppløsning som N70! :hmm:

Er skjermen så revolusjonerende forskjellig for det blotte øyet? Pdaen min har en 3,6" skjerm på 480x640 pix, og den ser jo helt nydelig ut! N73 har en 1,8" skjerm på 240x320 pix, altså i praksis den samme oppløsningen per 1"! Ser man i det hele tatt forskjell på så små skjermer? Det er ingen vel bevart hemmelighet at skjermen på N70 har crappy oppløsning, så alt er jo bedre enn den, men vil jo helst ha mest mulig igjen for pengene her da..

Så, uoffisiell poll: Er skjermen på N80 vesentlig bedre enn på N73? JA/NEI, evt kort hvorfor/hvorfor ikke.

EDIT:

Fikk just nu tilbud på 1 mnd gammel N73 gjennom forhandler (uten binding), strøken, med alt tilbehør og 2 års garanti. 3000 kr. Slå til?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Det spørs om PDAen er god nok til bruk av internettsurfing, msn, osv.

WiFi er for meg en utrolig praktisk funksjon å ha. Jeg kunne aldri klart meg uten :) En ting du bør tenke på er om du trenger IP-telefoni. Dette kan du ikke med en N73. Har du N80 og IP-telefoni programvare kan du ringe gratis til andre som også bruker IP-telefoni, eller veldig billig til vanlige mobiler eller fasttelefoner.

N80 har jo også UPnP som sikkert ikke PDAen har.

N73 har litt bedre kamera ja, og den har jo også autofokus.

Lenke til kommentar

Ja. Men om PDA'en er god til å surfe på nettet med, så fungerer nok den bedre enn N80, siden den har bedre skjerm. Men med N80 kan man jo bruke ip-telefoni om man har WLAN i nærheten.

Trenger du heller ikke IP-telefoni, så er spørsmålet nok en gang om du trenger N80.

Men så var det dette med skjermen. Har ikke testet de samtidig, så kan ikke si så mye om skjermen, men begges skjermer er veldig flotte. Men mener nå at skjermen til N80 virka litt bedre, men som sagt vanskelig å si når man ikke har hatt telefonene ved siden av hverandre. Men på papiret så er ialfal N80's skjerm bedre enn N73's.

Lenke til kommentar

Pdaen er glimrende på nett og med msn, har brukt et års tid på å finpusse håndskriften for gjenkjenning og har i tillegg BT tastatur. Støtter også VoIP, kjører skype. Men er jo ikke tvilom at det ville vært mer praktisk å ha det på telefonen. :)

Er litt skeptisk til en ting til ang N80. To ting faktisk. Er det noe slark i slideren slik det er på 6280? Litt slark må det være, det skjønner jeg også, men mange 6280 er ekstreme! Og i tillegg lurer jeg på hvorvidt kameralinsa er utsatt for riper eller ei. Er litt bekymra for at det ikke er noe linsedeksel. :hmm: Er det et problem?

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjerm. N80 er overlegen her ja. Men N73en sin skjerm på sin side er jo fysisk større. N80en har like stor skjerm som din N70, men 4 ganger så høy oppløsning.

N80:

screenshot0019bf2.png

N73:

screenshot0019n73jn8.png

N70:

screenshot0019smallrd8.png

N80 har uten tvil den beste mobilskjermen jeg har sett. Pixlene er helt umulige å se på den 2,1" skjermen.

N80 går under kategorien "høyoppløst". Det gjør ikke N73. Du kan tydelig se pixelene her. Men fremdeles bedre enn på N70 da :)

Linsedekser er null problem. Faktisk foretrekker jeg å ikke ha det, men det er selfølgelig smak og behag.

Når det gjelder slark så er det noen N80er som har det, mens andre har ingenting i det hele tatt. Mulig dette gjalt mer i startfasen når telefonen var helt ny. Vet ikke riktig hvordan det ligger ann nå.

Lenke til kommentar

Interessant sammenlikning av oppløsningen.. Enda mer usikker nå! :hmm:

Hver eneste test jeg leser av N73 lovpriser kameraet vilt og uhemmet, mens hver test jeg leser av N80 tilber telefonen som verdens 8. underverk. Har imidlertid en N80 på handa nå til 3500 kr. Denne også brukt, men nå bare i en uke.

Men da er det avklart at begge skjermene er knallbra, men at man på N73 kan skimte piksler, mens man på N80 må vurdere å anskaffe mikroskop for å få samme effekt.. :p

Spøk til side; Dette hjelper! Føler jeg er på vei mot en avklaring her. Gjenstår litt på kameradelen bare. Har'n Carl (Zeiss) gjort det stort på N73, eller er det stort sett det samme kameraet vi finner på N80, bare uten autofokus og med LED "blitz"? Hvor viser denne fantastiske forskjellen seg? De klassiske mørke innebildene? Eller er fargemetning, kontraster og skarphet på generell basis bedre på N73?

Lenke til kommentar
Desverre ingen N70 versjon, så du må nok vente til du får deg enten N73 eller N80 :p

6913168[/snapback]

Er ikke disse themene av typen "scalable"? :cry: Det var jo grisefint! Tester.. Men nå fikk jeg jo nok en grunn til å kjøpe ny..

EDIT:

Linken var litt gåen. Gir meg frist til linken er oppe og går igjen til å kjøpe meg ny telefon.. :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Alle dere med N80 der ute. Bruker dere WiFi aktivt? Har en følelse av at jeg stort sett har pdaen min eller er i nærheten av en pc når jeg trenger nett, men bevis gjerne at jeg har feil! Halvparten av innleggene jeg har skrevet her i dag var på pdaen, og jeg syntes ærlig talt den 3,6" skjermen på 480x640 piksler er litt liten for jobben. :hmm: Hva da med en 2,1"? Er den fult brukelig på internet? Kan delvis svelge et UPnP argument eller to, men har trykkfølsom fjernkontroll over nettverk (winamp, dvd spiller osv) per nå med min pda via diverse apps, så føler ikke jeg lider her heller.

Spøsrmålet er nå (før jeg legger meg):

N73 - Alt av litt? (topp kamera, relativt sett god batteritid, god skjerm, relativt liten og nett)

ELLER

N80 - Litt av alt? ("hvor skal jeg begynne" VS tjukk og god, dårlig batteritid osv)

N80 ofrer "litt av alt" for å få med "alt det andre", mens N73 er gjennomført god på det den har, am I right? Føler nå at N80 vil være litt nytt + mye av det pdaen min gir meg. Og pdaen kommer til å være med meg uansett hva, har blitt avhengig av den. Jeg liker å ha både dobbelt og trippelt opp av ting jeg, no prob, men veit ikke om det er nødvendig denne gangen. :p

EDIT:

Er i tillegg nesten daglig avhengig av å kunne hjelpe kunder over RealVNC, noe jeg har på pdaen. Er det mulig med RealVNC på N80? Om ikke kan det se ut til at jeg har en done-deal her.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...