Gå til innhold

spm. ang. kjemi, ett spm. ang. blyant, og en nøtt!

Anbefalte innlegg

For det første lurte jeg på om elektroner har noe med atomnr. å gjøre? atomnr. = protoner, så det vet jeg. ;)

For det andre så lurte jeg på dette:

Når man holder i enden av en blyant og svaiere den opp og ned, kan man se at den "bøyer" seg. Om det man gjør det fort eller tregt. Hva kan grunne til det være? at øya ikke reagerer så fort...?

Og til slutt en liten nøtt til slutt.

Det ligger en chapange kork i en glassflaske. Den har kanskje blitt presset ned, eller på en annen måte. Men hvordan skal man få den ut i gjen? Det går ikke an å få den ut bare ved å snu flask siden korken er for stor og hard.

Redskapene man kan bruke:

- Gaffel

- kniv

- teskje

- tykt serviett

- ett halvt glass med vann

Flasken må være hel!

Har ikke fasit svaret!

Takk for svar! :D

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første lurte jeg på om elektroner har noe med atomnr. å gjøre? atomnr. = protoner, så det vet jeg.  ;)

6910629[/snapback]

I et nøytralt atom (ikke ion) er det det like mange elektroner som protoner.

Ett proton har én plussladning, og ett elektron har én minusladning. Når det er likevekt av disse er atomet (elektrisk) nøytralt.

Når atomene ioniserer seg og blir til ioner er det ulikt forhold mellom protoner og elektroner. Et grunnstoff har alltid likt antall protoner, dvs. at atomet enten mister eller tar opp elektroner når det blir ionisert.

Et eksempel:

Natrium (Na, atomnummer 11) har i nøytral tilstand 11 protoner og 11 elektroner (og 12 nøytroner, men de bryr vi oss ikke om her). Når dette blir ionisert mister det ett elektron (det elektronet som er i ytterste skall hvis du har lært om det). Det har da 11 protoner og 10 elektroner, altså én mer plussladning enn minusladning. Da har vi Na+.

Det motsatte skjer med klor (Cl, atomnummer 17). Det har i nøytral tilstand 17 protoner og 17 elektroner, men tar veldig lett opp et elektron fra andre atomer (siden det har plass til ett elekton i 3p-skallet). Det har da 17 protoner og 18 elektroner, altså én mer minusladning enn plussladning. Da heter det Cl-.

Na+ og Cl- kan gå sammen og danne NaCl som er helt vanlig salt. Disse tiltrekkes av hverandre pga. motsatt ladning (pluss og minus) og som molekyl blir de nøytrale (1+ og 1- blir 0).

Og til slutt en liten nøtt til slutt.

Det ligger en chapange kork i en glassflaske. Den har kanskje blitt presset ned, eller på en annen måte. Men hvordan skal man få den ut i gjen? Det går ikke an å få den ut bare ved å snu flask siden korken er for stor og hard.

Redskapene man kan bruke:

- Gaffel

- kniv

- teskje

- tykt serviett

- ett halvt glass med vann

Har ikke fasit svaret!

Legg flasken på den tykke servietten og brett den rundt flasken. Hamre løs på flasken med det tunge skaftet på kniven. Den tykke servietten vil hindre sprut og støy. Du plukker korken ut av glasshaugen med gaffelen og bruker teskjeen til å skuffe sammen glassbitene (for å ikke skjære deg selv). Vannet bruker du til å skylle hendene eller eventuelle sår etter den strabasiøse operasjonen. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Ok, nå skal jeg gjøre det vanskelig for meg selv og anta at både flaska og korka må være hel. Men da må jeg ha et redskap til: En varmekilde, f.eks en gassbrenner eller et bål.

Da heller man vannet oppi, setter tommelen forran åpninga og rister til korka blir våt og ligger mot tuten. Flaska kan gjerne ligge vannrett. Så bruker man gaffelen og skjea til å balansere flaska over gassbrenneren. Hvis du ikke bruker bestikket så brenner du deg etter hvert når flaska blir varm. Når den blir varm begynner vannet å koke. Dampen gir overtrykk og dytter korka fastere og fastere i tuten. Til slutt blir trykket så høyt at korka skytes ut. Pass på så man ikke mister flaska i gulvet i samme slengen. Volia! Så har man fått ut korka uten å ødelegge den eller flaska. :)

Lenke til kommentar
Ok, nå skal jeg gjøre det vanskelig for meg selv og anta at både flaska og korka må være hel. Men da må jeg ha et redskap til: En varmekilde, f.eks en gassbrenner eller et bål.

Da heller man vannet oppi, setter tommelen forran åpninga og rister til korka blir våt og ligger mot tuten. Flaska kan gjerne ligge vannrett. Så bruker man gaffelen og skjea til å balansere flaska over gassbrenneren. Hvis du ikke bruker bestikket så brenner du deg etter hvert når flaska blir varm. Når den blir varm begynner vannet å koke. Dampen gir overtrykk og dytter korka fastere og fastere i tuten. Til slutt blir trykket så høyt at korka skytes ut. Pass på så man ikke mister flaska i gulvet i samme slengen. Volia! Så har man fått ut korka uten å ødelegge den eller flaska. :)

6925722[/snapback]

tror flaska hadde sprengt før korka kom ut uansett... :p

Lenke til kommentar

Går utifra at det er snakk om vin-kork og ikke champagne-kort:

Servietten ville jeg knyttet en knute på hvert hjørne, tatt den på hodet som en hatt. Så hadde jeg sjonglert litt med kniven og teskjeen, deretter ville jeg holdt flasken opp ned slik at den tynneste delen av korken stikker litt ut.

Stikke gaffelen på skrå hardt gjennom korken, og dra den ut med makt.

Så hadde jeg satt meg rolig ned og kost meg med et halvt glass vann.

post-87663-1159408592_thumb.jpg

Endret av paalov
Lenke til kommentar

Det spesielle med champagnekorker er at de er soppformede, så de kan neppe komme ned i champagneflasken uten at tuten da blir sprengt.

Jeg vil da anta at glassflasken det er snakk om er en helt annen flaske og med en abnormt stor åpning. Løsningen er da å brette opp ermene, stikke hele hånda ned gjennom åpningen og rett og slett løfte ut korken.

Om det ikke er et lurespørsmål, ville jeg ha brukt kniv og gaffel til å raspe opp korken, som sannsynligvis er laget ved å presse sammen små korkbiter.

Lenke til kommentar
Det spesielle med champagnekorker er at de er soppformede, så de kan neppe komme ned i champagneflasken uten at tuten da blir sprengt.

Jeg vil da anta at glassflasken det er snakk om er en helt annen flaske og med en abnormt stor åpning. Løsningen er da å brette opp ermene, stikke hele hånda ned gjennom åpningen og rett og slett løfte ut korken.

Om det ikke er et lurespørsmål, ville jeg ha brukt kniv og gaffel til å raspe opp korken, som sannsynligvis er laget ved å presse sammen små korkbiter.

6967127[/snapback]

Med tanke på hva han sier om champagnekoren om at den er soppformet, stemmer jo... men skal vi se for oss en vinkork i flasken istedet? =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...