Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Mulig jeg har misforstått noe her, men om rammen er skeiv eller ikke spiller vel mindre rolle så lenge den ikke stikker over IHS ?

 

Når det er sagt, det er klart at når folk opplever at temp faller 10 grader når man tar av rammen så bør det være 'bevis' nok. Burde ikke være nødvenig å krangle på dette..

6986664[/snapback]

 

Ramma hos noen er buet, og da blir IHS også buet, og da har man et problem fordi kjøleren ikke kommer ordentlig i kontakt med IHS på midten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Låner bildet ditt til første post da det er akkurat slik min så ut.

6986858[/snapback]

 

Er den bare skeiv på den ene av 4 sider/kanter - eller er den skeiv/bøyd på 2 eller flere kanter/sider?

6986974[/snapback]

 

Min var bøyd på to sider, ikke på hengselet eller den ovenfor, men på siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom lokket er så buet som bildet viser, så vil CPU/IHS "slå seg" med dårlig kontakt IHS/kjøler som følge.

En indikasjon på at dette kan være tilfelle er at det er "vanskelig" å feste "bøylen" (Man må bruke litt makt da "tapp" peker for mye oppover).

 

Jeg vil/må støtte "Kimmer" her..:

 

Har du fått/mottatt ett hovedkort med en slik mangel.. skal det RMA'es slik at produsenter får tilbakemelding og sørger for bedre kvalitetskontroll.

Dette er en *alvorlig* mangel! :mad:

Lenke til kommentar

Takker for supporten ;-)

 

For å prøve å utestenge mulige bruker- og moteringsfeil, sat jeg nu og så igennen den 5 minutters monterings-veiledning video (for s775 CPU&Kjøler) som fulgte med mitt ASRock 775Dual-VSTA (lå på driver CD'en).

Oppdaget først den video'en efter at jeg hadde PC'en oppe å gå.

 

Samtidigt sitter jeg her med den gennemsigtige plastikk støv-cap som var monteret i CPU-festet, da jeg pakkede ut hovedkortet av posen (ingen som har nevnt denne støv-cap i tråden).

På min støv-cap var der påklistret en advarsel i hissige gul/rød/svart farger som var/er vanskelig å overse. På monteringsvideo'en er der ingen klistermerke på støv-cappen - men s'følig en vejledning til hvordan denne bør tas av.

Til min store overraskelse fulgte støv-cap'en med, da jeg vippet festet opp. Trodde egentligt at den ville bli liggendes i soklen.

Her fik jeg min første tanke om, at noget ku gå galt (Murphy's Lov). Cap'en ku ikke umiddelbart trykkes ut av rammen - men måtte nermest 'skrælles' av med en pegefingernegl.

 

Bruker folk feil 'verktøy' eller vold for å få vekk cap'en, kan det tynne feste bøyes - ikke en umulig opgave for folk med 'ti tommelfingre'.

 

En annen og 'værre' teori: Hvis folk helt har oversett den gennemsigtige støv-cap, når de prøver å stenge festet med vippearmen (CPU monteret) - ja, da går det da helt galt. :hmm:

 

Som skrevet - et par teorier (forsøker ikke å henge nogen ut her).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk kan sette spørsmålstegn ved dette, da temperaturene taler for seg selv. Da jeg tok av kjøleren før jeg fjerne ramma, så jeg at den hadde en fin 'knekk' på seg på begge sider. Og når jeg festa CPU for første gang måtte jeg presse kraftig for å låse festeramma, men siden jeg var ny på 775 plattformen trudde jeg var det helt normalt... Så ramma mi har vært skjevere enn homsepatruljen siden dag èn.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått dette riktig?

Skal man først fjerne rammen på socketen (slik som man ser på bildene i starten av posten) og så fjerne selve toppen av CPUen?  (er det den som er IHS?) og så skal man kline på kjølepasta direkte på CPUen og smelle på vifta?

6985668[/snapback]

Du skal _IKKE_ fjerne IHS. Dette er mulig for "oss dødelige" på AMD-prosessorer (mulig at det er vanskelig på de siste modellene, har hørt noe om det), men på Intel-prosessorer er dette svært vanskelig, og du vil sannsynligvis ødelegge prosessoren. Du skal BARE fjerne rammen på socketen. Trenger ikke nødvendigvis dette heller.

Lenke til kommentar

Tok en ekstra titt på ramma mi i går, og den er like skeiv som på bildet i første post. Kan jeg regne med at IHS også er skeiv da? Har ikke fått meg til å demontere kjøleren ennå. Isåfall: Er plansliping av IHS en mulighet for oss "vanlige dødlige"?

 

Det er for meg helt utrolig at distributører av disse hovedkortene utgir de i dagens stand. :hmm:

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, dette her går over alle vidder. Denne tråden stenges og jeg får vel bruke deler av kvelden til å starte på side 1 og fjerne alt som ikke er relevant for temaet. De som har gått til det steg å angripe andre bruekeres person eller som i ekstrem grad har gått off topic vil muligens vente seg en reaksjon.

 

Men først får jeg vel ta meg en pils og forsøke å holde humøret oppe slik at man ikke blir offer for en gretten moderator men en snill og vennlig en :)

 

Lesestoff mens man venter

 

Så får vi sette ut en til å passe på Dere litt mens tråden er stengt for vedlikehold :) ;

 

Edit:

 

Da åpnes tråden igjen og Al Bundy kalles tilbake. Mer forsøk på å komme med innlegg som ikke har med tema å gjøre, spesielt det å fokusere på andre brukere, vil ikke bli godt mottatt. Det er noe som heter å fokusere på spilleren fremfor ballen.

 

Nå er endel innlegg blitt fjernet, endel innlegg blitt redigert (spesielt grunnet overdreven bruk av quoting) og enkelte innlegg slått sammen (bruk rediger fremfor å poste innlegg etterhverandre).

 

Så håper jeg folk kan holde seg til saken og at jeg kan tusle videre til andre deler av forumet blid og fornøyd.

 

Reaksjon på moderering gjøres på pm, ikke i tråden som blir moderert, da det er off topic og vil bli fjernet uten videre varsel. I tillegg blir jeg ikke særlig blid om noen bevisst ønsker å trosse moderator.

 

Når det er sagt er tilbakemelding høyst ønskelig. Enkeltavgjørelser gjøres pr. pm. På generelt plan kan man starte en tråd under Tilbakemeldinger om forumet eller man kan skrive et innlegg i tråden Hva ønsker du å si til moderatorene?.

 

Ha en fortsatt fin dag/kveld/natt/morgen, alt etter hva tiden viser når du leser dette :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kommer an på.

Er lokket så skjevt/stramt som vist på bilde her (først post) så tjener man mye på å ta av lokk og la kjøler holde CPU på plass.

Trådstarter viser til "originaltråden" på xs.org.

Leser man alle postene der (og her.. de som er igjen) så er det alt fra ingen forskjell (eller ett par grader som like gjerne kan tilskrives montering) til 8-10 grader forskjell fra med/uten "CPU-lokk".

(Når det er sagt har jeg opplevd større forskjell pga. skjev/dårlig montering av kjøler eller slurv/dårlig påføring av pasta.)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Burde vel ha fått det med meg, men kjører du stock/annen luft/vannkjøl?

Stock så virker det som "normal" temp (Coretemp? eller Asus AI-booster CPU-temp?) på den klokken/VCore.

Det er jo enkelt å prøve uten lokk for å sjekke om det gir lavere temp... ihvertfall for en "garvet klokker" som deg.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm:

Jeg ville ikke installere AI-booster på mitt P5W DH så jeg kan ikke vise til tall derfra. Utifra det jeg har lest/hørt viser AI-booster noe høye "CPU-temps". På mitt hk viser Everest Ultimate mellom 20 og 30-33 grader (idle/full load) for CPU (42-43 for MB). TAT/CoreTemp viser 30-33 og 45-48 (idle/full load) på samme klokk/volt som det du har Lordsmygen.

Jeg tror derfor jeg ikke behøver ta av CPU-lokk.. :)

Ta en test du..(av med lokk) Fort gjort dersom du har stock kjøler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...