Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning

hifiking

Anbefalte innlegg

Har E6600 på et P5B DLX WiFi og den ligger på 32-33 idle og 38-39 full load, har en slik en NorthQ UFO 120mm+ viftekjøler med Arctic Silver 5 men, med stock kjøling og stock pasta lå den på 28 idle :S :S :S :S

6919185[/snapback]

lol? les da mann, hadde dårligere temp med bedre kjøler. Kan hende at stock kjøler som følger med har bedre kontak med CPUen pga den runde kobberplata :hmm:

6920083[/snapback]

Jeg ser da hva du skriver og det er ulogisk at stock kjøleren ga lavere idle temp etter det dårlige ryktet den har. Regner med at det samme var tilfellet ved load? Mulig at selve utformingen av stock kjøleren og festeanordningen gjorde at den ble presset hardere ned mot prosessoren enn den nye kjøleren. En finner vel ikke noe svar uten å prøve relaterte ting i praksis, så det blir fortsatt bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virklig så høye temperaturer da? Jeg ligger ca på 35/45 grader idle/load med min E6600 klokket til 3.15Ghz, 350 fsb, 1.4V. Dette er min 5 CPU fra intel, og så langt den kjøligste av de 5.

Intel har jo hatt dette systemet i mange år nå. Vil tro at denne "luken" er teste grundig av Intel før de fant ut det var best og ha den på...Eller?

Mtp at tempen kun synker med 3-5 grader hos de som har tatt den av ser jeg ikke helt den store vitsen.

Trådstarter spør: Er din Core 2 varmere enn forventet? Da vil jeg spøre, hva er forventet temp på C2D da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Core 2 Duo krever *mye* strøm og genererer *mye* varme overklokket.

På det lille kontoret/rommet jeg har min [email protected](1.425VCore) og X2 [email protected](1.44VCore) kan jeg ikke ha Intel systemet kjørende når det er varmt ute(inne).

Med kun X2-riggen kjørende er det knapt merkbart på innetemp.

Starter jeg Intel-systemet varmer dette opp rommet over 5 grader.

Mulig jeg må ha en krafitgere (kjøligere) PSU, men det ville være rart når jeg har en MIST 500 i dette systemet (kjent for å være stille, sterk og kjølig). Jeg hører tydellig at MIST'n "sliter" når jeg tester stabillitet med dual prime og klokk over 3.2 og VCore over 1.475. Da formelige "spyr" PSU'en ut varme.

Så ja..

Jeg vil si at Core 2 Duo blir mye varmere enn jeg hadde forventet... ihvertfall slik de fleste av oss kjører disse.. dvs. relativt kraftig overklokket.

Lenke til kommentar

Til spørsmålet i Topic:

Mye kaldere end jeg hadde forventet ;)

E6600 + AsRock 775Dual-VSTA rett ut av boksen - ikke klokket.

Holder 29 idle og 35 load (2 x SETI@home) med stock kjøler (HK er 28 grader).

Dette er med de 3 striber goop, der sat på stock kjøler (er gått tom for AC5).

Kabbis er et vanligt midi med 2 x 80mm vifter (en front og en bak).

Vet ikke om man kan stole på SpeedFan og Everest 2006 Corp - men de viser samme temps.

Sjekket for god ordens skyll klaringen fra top av IHS og top av CPU-lokket (med et bankkort) - der var ca 1 - 1.5 mm klaring der.

Forstår ikke helt, hvordan man kan unngå å få kontakt mellem CPU og kjøler (som nogen har indikeret her i tråden).

Edit\ Noen der kan gi mig den link til den tråd, hvor man poster erfaring med HK + C2D - finner den faen ikke igjen :-(

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hvilke hovedkort er det mest sannsynlig å unngå å måtte gjøre dette med?   Hadde tenkt meg et Gigabyte-kort (eller en Asus P5B, men forsto det som at dette var et av kortene som hadde problemet).

6914488[/snapback]

På mitt P5B DLX skulle det mye press til for å få låst rammen. Blir å fjerne etter jobb i dag :thumbup:

6914514[/snapback]

Jeg har også Asus P5B Deluxe, og jeg måtte presse litt, ja..

Ligger på 51 grader ved idle, men merkelig nok nesten det samme lved oad (51-53)..

Kanskje jeg prøver dette en dag :)

Edit: Og den er ikke overklokket i det hele tatt. (266 FSB og alt annet på Auto.)

Endret av Craves
Lenke til kommentar
Hvilke hovedkort er det mest sannsynlig å unngå å måtte gjøre dette med?  Hadde tenkt meg et Gigabyte-kort (eller en Asus P5B, men forsto det som at dette var et av kortene som hadde problemet).

6914488[/snapback]

På mitt P5B DLX skulle det mye press til for å få låst rammen. Blir å fjerne etter jobb i dag :thumbup:

6914514[/snapback]

Jeg har også Asus P5B Deluxe, og jeg måtte presse litt, ja..

Ligger på 51 grader ved idle, men merkelig nok nesten det samme lved oad (51-53)..

Kanskje jeg prøver dette en dag :)

Edit: Og den er ikke overklokket i det hele tatt. (266 FSB og alt annet på Auto.)

6925166[/snapback]

Hvilket program bruker du for avlesning og har du prøvd flere? Virker som om du kanskje leser av feil temp, eller programmet for den saks skyld, f.eks chipsettemp som ikke stiger riktig så mye som kjernetemp under load.

Lenke til kommentar

Nå har jeg målt og sjekket temp ved idle.

Da viser bios en cpu temp på 21,5 grader.

Pc probe viser 22 grader på cpu og termometret som er festet til viser 21,dette er naturlig at det blir litt lavere da det ligger inntil siden på core.

Romtemp ca 18 - 19 grader og det er med std kjøler.

Lenke til kommentar

Intreresanr hifiking :thumbup:

Dette forklarer en ellers 'uforklarlig' temperaturdifferanse jeg hadde på 2 (nesten) identiske P5W DH kort. Det ene lå på 28/29 idle, det andre ligger på 40/41 idle. (Dette kan kanskje tilskrives to forkjellige produksjonsmåneder og 2 forkjellige biosversjoner, men tviler litt på det..)

Så teorien er at festemekanismen BENDER overflaten på IHS ut av plan?

mvh r.-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det ser ut som om det er veldig sprik i resultater her (temperaturer).

Bare så det er helt klart:

Uklokket("småklokket".dvs. "bare" 25%) og med standard vcore er C2D omtrent slik jeg forventet meg mht. temperatur, dvs. lave/kjølig CPU.

Til "Snekkern's" temperaturer må jeg si at de er svært lave.

21 grader (probe/måler) målt inntil sink er 2-3 grader over romtemp (i dette tilfelle).

På min E6300@330x7 i Asrock Conroe945G-DVI viser probe/måler ca. 30-34 grader ved vanlig bruk (romtemp 23-24 grader). Da viser CoreTemp ca. 40. Dette er med stock kjøler (den er utvilsomt bra nok) :)

PS og edit:

Har bestilt en Zalman CNPS8000 til ovennevnte system. Denn er såpass lav at den får plass.. og så får vi se hvor mye bedre den evt. er enn stock.

:)

Slik "Snekker'n" gjør det...dvs. sjekke med en ordentlig måler er den *eneste* gyldige måte å sjekke reell temperatur (den krever selvsagt korrekt montering/god kontakt til IHS). Den vil dog ikke vise temperatur *i kjernen*.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det ser ut som om det er veldig sprik i resultater her (temperaturer).

Bare så det er helt klart:

Uklokket("småklokket".dvs. "bare" 25%) og med standard vcore er C2D omtrent slik jeg forventet meg mht. temperatur, dvs. lave/kjølig CPU.

Til "Snekkern's" temperaturer må jeg si at de er svært lave.

21 grader (probe/måler) målt inntil sink er 2-3 grader over romtemp (i dette tilfelle).

På min E6300@330x7 i Asrock Conroe945G-DVI viser probe/måler ca. 30-34 grader ved vanlig bruk (romtemp 23-24 grader). Da viser CoreTemp ca. 40. Dette er med stock kjøler (den er utvilsomt bra nok) :)

6925515[/snapback]

Jepp jeg får disse temp,mulig at bios og andre programmer kan vise litt feil,men den tempraturmålern jeg bruker er nøyaktig,den er lånt fra et labratorium og er kalibrert, dermed ser det ut som biostempraturen og proben stemmer ganske så bra med denne nå .

Har kontrollsjekket at det er sikkelig kontakt mellom core og giveren til tempmålern og det er det,kjølern er også langt kaldere enn jeg er på hendene,så dette stemmer nok temmelig bra.

Det eneste jeg har gjordt er å skifte ut den orginale kjølepastaen med AS

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Downloaded CoreTemp og fik disse temps (uklokket):

32 idle

43 load (2 x Seti)

Ble jo noget annet end det, der vises med Speedfan (29 idle & 35 load)

Men stadig lavt syns jeg.

Kimmer

6926224[/snapback]

Prøvde dette nå og kom 5 grader høyere en tidligere,men velger å stole på termometret som er meeeeget nøyaktig og nylig kalibrert. :hmm:

Men uansett er jeg godt under 30 grader ved idle og det i et lydløst system,hvem kan ønske seg mer med luftkjøling :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...