Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Jeg personling syns 775 festemekanismen er plagsomt dårlig da plast klipsene som "låses" fast i hovedkortet fort blir ødelagt.

 

Funderer å bytte kjøler til en som heller har gjennomgående skruter ifra kjøler til en ramme på baksiden av hovedkortet.

 

Min e4400 (uklokket) har idetemp på ca 47-50 grader, og den sitter riktig montert men har ikke tatt vekk cpu rammen enda.

 

Har forøverig tenkt på å ta av heatspreaderen på cpu om det går like lett som det gjør på amd sine prosessorer. da får man direkte kontakt med core overflaten som i gode gamle dager med socket a og fcpga.

 

Har noen forsøkt å ta av heatspreaderern på c2d cpu's enda?

 

PS:

 

CPU festerammen er lavere enn heatspreaderen når den er klemt nedtil hos meg.

 

Hovedkort er Asus Striker Extreme.

 

Probe sier en ting, mens Core Temp sier noe helt annet... (probe sier 69-71 grader, core temp sier 2z 75-80 (!) grader)

 

Dette er med orthos på full mugge etter 5 min. Har forøverig nyeste bios også.

Endret av Shadow_iX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tviler på at fjerning av festerammen gir noe lavere temperaturer, når du har

32-34C idle. Skal du lavere må du innvestere i en annen kjøler, eventuelt vannkjøling ;)

Godt at du fikset problemet!

9200398[/snapback]

 

Foreløpig har den bare humpet og gått med BIOSen på skjermen. Men skal hive inn alt av programvare nå så får vi se hvordan temperaturen blir når alt er klappet og klart.

 

Siden jeg ikke skal klokke kjører jeg kjøleren som fulgte med. Har greit med sirkulasjon i kabinettet også så jeg regner med at temperaturproblemet er historie. Men man skal som kjent ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. ;)

 

Uansett, takk for all hjelp og en god tråd! Jeg kommer til å følge med utviklingen fremover på forumet for å snappe opp andres erfaringer.

 

Go' helg, folkens! :)

Lenke til kommentar

Siden jeg bygde pcen min for ca. et halvt år siden, så har alltid prosessoren ligget på rundt 56-57 grader. Jeg bestemte meg derfor for å prøve dette trikset for å få ned temperaturen. Kjøleren ble tatt av og jeg renset både den og prosessoren før jeg tok av rammen og smallt alt sammen igjen. Problemet er at nå starter ikke pcen lenger. Vel, den starter, men det kommer aldri noe skjermbilde. Det som også er ganske pussig er at viften til skjermkortet snurrer for fullt. Det er forsåvidt noe den alltid gjør når pcen starter, men vanligvis roer den seg ned etter noen sekunder. Jeg har sjekket godt er er rimelig sikker på at kjøleren sitter som den skal. Alt av kabler er koblet til. Hvis dere lurer på specs har jeg det i profilen min.

 

Hva kan ha skjedd og hva kan jeg gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar
Siden jeg bygde pcen min for ca. et halvt år siden, så har alltid prosessoren ligget på rundt 56-57 grader. Jeg bestemte meg derfor for å prøve dette trikset for å få ned temperaturen. Kjøleren ble tatt av og jeg renset både den og prosessoren før jeg tok av rammen og smallt alt sammen igjen. Problemet er at nå starter ikke pcen lenger. Vel, den starter, men det kommer aldri noe skjermbilde. Det som også er ganske pussig er at viften til skjermkortet snurrer for fullt. Det er forsåvidt noe den alltid gjør når pcen starter, men vanligvis roer den seg ned etter noen sekunder. Jeg har sjekket godt er er rimelig sikker på at kjøleren sitter som den skal. Alt av kabler er koblet til. Hvis dere lurer på specs har jeg det i profilen min.

 

Hva kan ha skjedd og hva kan jeg gjøre for å fikse det?

9205931[/snapback]

 

Sikker på at CPU presses godt nok ned av kjøleren din? Prøv en gang til, hvis det da ikke fungerer sett du på rammen igjen, du kan også rette ut rammen litt for samme effekt.

Lenke til kommentar

Ta samtidlig en nøye sjekk av pinnene (bøyde pinner) på CPU'en også.

 

Ellers så forstår jeg ikke problemet med denne "rammen". Har sjekket en annen PC som jeg har bygget for noen uker siden (ASUS P5B), der fant jeg ut at CPU'n er en god del høyere en denne rammen og at min ramme er 100% rett/bein.

 

Ved neste PC som bygges (neste uke) vil jeg montere CPU'n og kljøleren på hovedkortet før jeg monterer dette inn i kabinettet. Vil påstå et jeg vil ha bedre kontroll med selve monteringen da.

Lenke til kommentar

En av pinnene hadde blitt bøyd ja. Brukte en nål for å rette den opp igjen, og nå fungerer alt finfint igjen. :)

 

Det som er ganske pusseg er at når jeg først startet opp for å sjekke at alt var i orden sjekket jeg også cpu-tempen, og den lå på ca. 40 grader ifølge Everest. Rimelig fornøyd med at temperaturen hadde sunket med 15 grader skrudde jeg av pcen og koblet til resten av harddiskene, skriveren osv og startet opp på nytt. Nå hadde temperaturen steget til 50 grader, og etter fem, ti minutter var den tilbake der den alltid har vært på ca. 55-56 grader. Rimelig pussig. Virker nesten som kjøleren har løsnet litt, eller noe slikt? Er ikke det spor lysten på å skru dette fra hverandre igjen nå som alt fungerer igjen... :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ligger på rundt 30 grader idel med E6600 på 2,6GHz. har ikke behøvd å rette ut eller fjerne rammen. tviler på at det er noe særlig å hente der, siden tempen alerede er så lav som den er..

 

har ikke opplevd at CPUen har vært varmere enn 38-39 grader, noe jeg er fornød med:D

 

Har Abit AW9D-MAX med zalman kjøling (beste som finnes:D)

Lenke til kommentar
En av pinnene hadde blitt bøyd ja. Brukte en nål for å rette den opp igjen, og nå fungerer alt finfint igjen. :)

 

Det som er ganske pusseg er at når jeg først startet opp for å sjekke at alt var i orden sjekket jeg også cpu-tempen, og den lå på ca. 40 grader ifølge Everest. Rimelig fornøyd med at temperaturen hadde sunket med 15 grader skrudde jeg av pcen og koblet til resten av harddiskene, skriveren osv og startet opp på nytt. Nå hadde temperaturen steget til 50 grader, og etter fem, ti minutter var den tilbake der den alltid har vært på ca. 55-56 grader. Rimelig pussig. Virker nesten som kjøleren har løsnet litt, eller noe slikt? Er ikke det spor lysten på å skru dette fra hverandre igjen nå som alt fungerer igjen... :/

9222466[/snapback]

Mistenker luft strømmen i kabinettet ditt? Har selv ett antec nine hundred kabinett som fikk ned tempen på min gamle P4 3.2. Tempraturen gikk ned fra ca 50-53 til 43-46, kjøleren er zalman CNPS7000B-Cu.

Trudde eg skulle få ned tempen på P4 3.2 med zalman kjøleren, men nei du tempen lå på 50c. Den gikk ned ved å bytte kabinet fra ciftec dragon til antec nine hundred.

De 4x120 viftene suger luft inn mens den 200 suger ut. Prøv med å snu den viften du har over cpu til å suge inn.

Lenke til kommentar

Når min E6600 putrer og går på 1600mhz er core 1 43-45 grader, core 2 er ca 2 grader varmere.

Kjører den på 2400mhz så går begge ca opp til 60-70 grader.

Er ikke det varmt når den kjører orginal hastighet?

Cpu-vifta kjører på ca 1864 rpm 99% av tiden. Har og en vifte som er festet forran denne som har en omdreining på ca 1800. Bruker orginalvifta på cpuen.

Hadde den oppi ca 2,8ghz og da var tempen 70-80 grader ved full load.

Har sjekket selve rammen tidligere, og den var noe bøyd. Greide å rette den litt opp men har muligens ikke rettet den nokk.

Bruker og AS5 som kjølepasta.

 

Hva synes dere?

Vurdere å sjekke rammen igjen, men er litt usikker. Så trenger inspill... :)

Noen andre tips for å få ned tempen?

Kanskje slipe kjøleren litt?

Har noe sandpapir liggende, hadde noe fint sandpapir liggende (P1000) men usikker på om jeg har mer igjen. Har 800 btw, funker det eller er det for grovt?

 

Takker for all hjelp!

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Fjern hele rammen, ikke prøv å bøy den til :) Den går av uten at du trenger å bøye noe i festet, bare å lirke. Prøv det først og se hva tempen bli. I tillegg kan det lønne seg å planslipe både overflate på cpu og underflata til kjøleren.

 

Kjøp f.eks. 600, 1000 og 2000. 2000 ble i alle fall brukt som siste finish hos en "pro", om dette er nødvendig vet jeg ikke. Se under.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Lapstockto6004.jpg

Lap800to20002.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jo blankt å fint ble det, men skal man planslipe for å få overflaten helt rett så denne slipingen foregå i en planslipingsmaskin. Det du oppnår med å gjøre dette for hånd er at man vil "runde av" hele overflaten slik at du får kun kontakt på midten.

 

Min anbefaling til såkaldte "amatører" er å holde seg bort fra denne slipingen. :hrm:

 

Edit;

skrivefeil

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Jo blankt å fint ble det, men skal man planslipe for å få overflaten helt rett så denne slipingen foregå i en planslipingsmaskin. Det du oppnår med å gjøre dette for hånd er at man vil "runde av" hele overflaten slik at du får kun kontakt på midten.

 

Min anbefaling til såkaldte "amatører" er å holde seg bort fra denne slipingen. :hrm:

 

Edit;

skrivefeil

9306663[/snapback]

 

helt feil... er en post her i forumet som viser åssen alle akn på en enkel måte gjøre det uten å bøye av kantene.

 

Legge sandpapiret oppå en rett glassplate/speil og feste cpu på en isoporbit :thumbup:

Lenke til kommentar

Denne metoden gjør overflata rund, dvs at kontaktflata blir kun mitt på CPU'en.

 

Å begynne å slipe selv medfører en stor risk på at noe går galt og all garanti ryker. Dersom man skal "planslipes" så må dette gjøres i masin slik at overflaten blir helt rett.

 

Anbefales ikke og det skal heller ikke være nødvendig. :roll:

Lenke til kommentar
feste cpu på en isoporbit

 

 

Da er sjansen stor for at du griller prosessoren din! Isopor = Statisk elektrisitet.

 

Bruk heller det svarte dinsen som prosessoren din kom med i eska, da er du rimelig safe!

 

Min E6600 som gikk på 60 - 65 grader ble lappet + kjøler. Fikk den ikke ned i mer en 40 idle, men jeg har en stor mistanke om at hovedkort viser feil temp! Hmmm...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hum jeg har noe ala det samme ferrari. Kjører (ja jeg vet.. :p) 1.8ghz duo2core E6300 med stock vifte samt MSI 965-P neo2 HK. Ligger på rundt 50-55 idle @ core (sjekket i Z-core eller hva temp programmet heter). Uansett, prøvde nå å fjerne denne bøylen for å se om kjølingen ble bedre men det resulterte bare til at skjermen forble svart til jeg satt den på igjen (dunno hvorfor, prøvde litt feilsøking men ikke noe som jeg kunne tenke meg frem til).

 

Har en ny kjøler, artic silver 5 + cleaner på vei så håper det vil gjøre noen forbedring... Har lest på toms hardware at denne cpu'en lett kan clockes rimelig høyt, og håper han har rett men når jeg ligger på 55-65 @ cores ved stress begynner jeg å lure litt. Noen forslag om hvorfor skjermen ikke kommer opp under boot eller inne i windows når bøylen ved cpu er tatt vekk? har ikke gitt mye info om specs men ser ingen grunn til at det skal ha noe å si. Hej! :w00t:

 

John Kr: Jeg monterer kjøler før jeg setter i HK dette, gjør det mye lettere men varierer veldig på kjøler og HK. I de fleste tilfellene er det enklest. Ellers har det ingenting å si annet enn stuk når HK er montert :)

Endret av noaim87
Lenke til kommentar

Hallo :)

 

Jeg lå på ca. 55-60 grader idle med orginalkjøleren og thermalpad. Synes dette var ekstremt høyt, og renset CPU-en med Isopropanol og la på ett tynt lag med Artic Silver. Problemet er bare at nå ligger temperaturen på ca. 82 grader ved vanlig bruk (Internettsurfing). Hvorfor er temperaturen blitt så ekstremt høy?

 

Prøvde å starte uten ramme som holder CPU-en på plass, men da kom det ikke bilde på skjermen. Regner med at kjøleren ikke greier å presse CPU-en lagt nok ned. Ramma er veldig bøyd, som bilde på sist side:

 

 

ABCD0002.jpg

 

 

Prøvde å bøye den ut, men det var ikke så lett ...

 

Kan det tenkes at festeklipsene rett og slett bare er blitt slakke?

 

Ved nærmere undersøkelser ser det ut som om kjøleren kun har kontakt med CPU-en i kantene, burde jeg heller kjøpe en ny kjøler og fjerne ramma helt?

Lenke til kommentar
Hallo :)

 

Jeg lå på ca. 55-60 grader idle med orginalkjøleren og thermalpad. Synes dette var ekstremt høyt, og renset CPU-en med Isopropanol og la på ett tynt lag med Artic Silver. Problemet er bare at nå ligger temperaturen på ca. 82 grader ved vanlig bruk (Internettsurfing). Hvorfor er temperaturen blitt så ekstremt høy?

 

Prøvde å starte uten ramme som holder CPU-en på plass, men da kom det ikke bilde på skjermen. Regner med at kjøleren ikke greier å presse CPU-en lagt nok ned. Ramma er veldig bøyd, som bilde på sist side:

 

 

ABCD0002.jpg

 

 

Prøvde å bøye den ut, men det var ikke så lett ...

 

Kan det tenkes at festeklipsene rett og slett bare er blitt slakke?

 

Ved nærmere undersøkelser ser det ut som om kjøleren kun har kontakt med CPU-en i kantene, burde jeg heller kjøpe en ny kjøler og fjerne ramma helt?

9505982[/snapback]

 

Tror du skal demontere og feste på nytt. De plastik-klippsene er skumle og det blir lett feil. Klippsene kan også lett bli skadet. Forsikre deg om at alt er festet skikkelig så gå tempen ned. Jeg hadde samme temp når kjøler ikke var festet skikkelig.

Lenke til kommentar

Hei, jeg skulle rengjøre PC-en her om dagen, og ble sjokkert over hvor mye støy det var inne i den. Ifm, rengjøringen, tok jeg at stock kjøler på min Core 2 Duo E6600. Renset og førte på ny pasta. Etter å ha lest i tråden om å fjerne "kappen", ville jeg prøve dette, men maskinen startet ikke opp etter det. Satte på kappen igjen og maskinen startet opp (men med masse piping og div, så at prosessorviften tok sin tid å komme igang, mener det var derfor maskinen pep [warning om lav hastighet på cpu fan fra bios]).

 

Nå viser coretemp 0 og 1 på 52c idle! Jeg er sikker på at viften sitter godt på.

Flammesymbolene i Speedfan er rimelig skumle :)

 

Kjørte en stability test på 1min, og på 100% load kom den opp i 68c

 

1 - Har jeg ødelagt prosessoren?

2 - Hva kan jeg gjøre for å få ned temperaturen igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...