Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning

hifiking

Anbefalte innlegg

Har sikkert blitt diskutert tidligere, men er den sensoren som man kan lese av temperaturen på cpu-en (core eller cpu, vet ikke) i BIOS korrekt?

noe og tenke på dette :hmm: har alltid stussa over at kjøler og heatpipes ikke er noe spes varme når jeg loader på 65 grader. hadde tatt seg ut om det var den innebygde cpu sensoren som var feil med.... :p

jeg har P5B og der er det VARMT ser flere har høye temps da.....er det noen som har fine temps med P5B i det store og hele?

7773103[/snapback]

Tja, jeg har P5B HK, og kan bekrefte at NB og SB blir svinevarmt. I allefall kjennes det slik ut når jeg tar fingere og kjenner. Men CoreTemp og SpeedFan rapporterer ikke om så ille sys temp. Akkurat nå har jeg 41 grader på systemet og viftene er ganske stille. 1 stk 120 mm som blåser ut, i tillegg til 1 stk 120mm på CPU kjøleren og skjermkortet da. Er nok litt lite gjennomstrømning, men det går.

Det er heller et større problem med min CPU, men den tror jeg i utgangspunktet er veldig varm. Ikke skyldes det feil montering eller dårlig CPU vifte. Har testa alt, dvs lite/mye/passe AC5, Big Typhoon og Scytj Ninja+ samt stock kjøler. Fakta er at stock kjøler var den eneste som som funka når jeg passerte 3200mhz på min E6400. Men det var med BIOS som kom fra ASUS. Har senere skifta til 804. Da ble det værre.

7773123[/snapback]

Har P5B Dlx og ganske høye temperaturer, men modifiseringer underveis gjør at jeg har en akseptabel overklokk på 3.060 på cpu med stock kjøler. Det første jeg måtte gjøre var å montere dritten riktig. Om problemet skyldtes lokket eller feilmontering er jeg ikke sikker på.

Deretter måtte jeg sørge for nok flow i kabinettet. En 120 Mist 16db i front og en mist 80 i bak var ikke nok. Nå har jeg 2 papst 120mm foran og de blir tilstrekkelig når jeg får modifisert kabinettet til å slippe inn mer gjennom bunn av fronten.

Kjører nå Idle på 55 C på CPU (Tat) og 34 C på hovedkort men det er med Q-fan aktivert og viftr på 50%.

Tror ditt problem er flow mer enn cpu vifte. Som du sier blir hovedlortet varmt og uten skikelig flow avgir dette så mye varme til luften at du få varmluft inn på cpu-vifte. Få inn flere vifter eller en kjølekanal fra sidedør og rett inn på cpu-vifte.

Gleder meg til jeg får vannkjølingen på plass.

Edit: leif

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sikkert blitt diskutert tidligere, men er den sensoren som man kan lese av temperaturen på cpu-en (core eller cpu, vet ikke) i BIOS korrekt?

noe og tenke på dette :hmm: har alltid stussa over at kjøler og heatpipes ikke er noe spes varme når jeg loader på 65 grader. hadde tatt seg ut om det var den innebygde cpu sensoren som var feil med.... :p

jeg har P5B og der er det VARMT ser flere har høye temps da.....er det noen som har fine temps med P5B i det store og hele?

7773103[/snapback]

Har et P5B, og mistenker at CPU-sensoren ikke henger helt med i svingene. Den viser nemlig 48 grader idle. Samtidig ligger kjernene ligger på 26 og 28 grader (målt med TAT). CPU-heatsinken er knapt lunken.

Det er snakk om en E6400 overklokket til 2,6 GHz

Endret av Ickx
Lenke til kommentar

7773103[/snapback]

Har et P5B, og mistenker at CPU-sensoren ikke henger helt med i svingene. Den viser nemlig 48 grader idle. Samtidig ligger kjernene ligger på 26 og 28 grader (målt med TAT). CPU-heatsinken er knapt lunken.

Det er snakk om en E6400 overklokket til 2,6 GHz

7773875[/snapback]

Vi er en del med varmeproblemer, tilsynelatende og som har E6400 klokka på HK. Mulig vi syter for ingenting, men fakta er at kjøleren min ekke lunka engang. Heatpipene er heller ikke varme av noe slag. Jeg merker en god varme fra kabinettet forsåvidt. Dette skal forbedres med en luftkanal i kabinettet mitt.

Lenke til kommentar

Vi er en del med varmeproblemer, tilsynelatende og som har E6400 klokka på HK. Mulig vi syter for ingenting, men fakta er at kjøleren min ekke lunka engang. Heatpipene er heller ikke varme av noe slag. Jeg merker en god varme fra kabinettet forsåvidt. Dette skal forbedres med en luftkanal i kabinettet mitt.

7774084[/snapback]

Ja, kanskje det er noe med HK som ikke er helt som det skal være. Kan liksom ikke skjønne at det skal være rundt 50 grader i hver av kjernene på idle, og opp mot 65 grader på load.

Jeg har CNPS9500 som blåser varmen mot vifta (120mm Mist) i bakkant av kabinettet. Lufta som kommer ut der er ikke veldig varm. Vil tippe under 37 grader. Men det kan da umulig stemme overrens med det at TAT og BIOS rapporterer om temperaturer på opp mot 50 grader.

(Lian Li 6070 Scand, med en 120mm Mist i front, en i bakkant og en 140mm vifte i PSU)

MB-temperaturen i Asus Probe viser sjelden mer enn 35 grader, samme temp i Speedfan og BIOS.

Tror jeg bare driter i tempen, fram til pcen slukner av seg selv. Håper det er en sensor som automatisk stopper alt hvis den overskrider den "gyldne" grense.

Denne grensen ble ikke overskridet når Speedfan og Asus ProbeII viste over 100 grader i en ti minutters periode. Asus sitt eget program burde vel være det som er best skikket til å kunne lese av tempen som BIOS rapporterer, så antar dermed at BIOS-tempen er feil. TAT og CoreTemp og begge viste rundt 45 grader, når de to andre viste over 100.

T-Evil

Lenke til kommentar
Mulig løsning: tett kabinettet godt, fjern ALLE viftene og hell matolje i kabinettet.

Inspirasjon

7773895[/snapback]

Old news, vil heller ha prøvd med destilert vann.....

7774313[/snapback]

Lykke til :wee: . Metallet vil gi fra seg ioner, så etter hvert vil vannet bli ledende. Alle vi som har hatt noen skikkelige lekkasjer fra vannkjøling vet hva jeg snakker om :p . Vann kan vel lede strøm veldig dårlig i seg selv, mener det er noen utregning for det? :hmm:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Det skrives mye her om hvor forskjellige temperaturmålinger hvert CPU-temp.program viser (Everest, Asus Probe, TAT, Core Temp bl.a.). Jeg skal ikke begi meg inn på spørsmålet om hvem som er best. Det jeg lurer på er hvorfor de måler forskjellig? Såvidt jeg vet er det 2 sensorer ved CPU'en: En på hovedkortet inntil CPU, og en i kjernen på CPU. Hvordan kan programmer som tar målinger fra samme sensor gi forskjellige målinger? Det gir ikke mening... :dontgetit:

Lenke til kommentar

miceagol: Det er ikke noen sensor for CPU-temperatur på hovedkortet lengre. Til sokkel A var det populært men da var det ikke innebygget sensor.

Ellers så gir vel CPU-sensoren bare ut en spenningsverdi som må digitaliseres, tolkes og oversettes til en temperaturskala. Jeg lurer også på hvorfor ikke dette er gjort mer konsekvent. CPU-produsenten bør jo ha enkle tabeller for hvilke spenningsverdier som betyr hvilken temperatur.

Lenke til kommentar
miceagol: Det er ikke noen sensor for CPU-temperatur på hovedkortet lengre. Til sokkel A var det populært men da var det ikke innebygget sensor.

Ellers så gir vel CPU-sensoren bare ut en spenningsverdi som må digitaliseres, tolkes og oversettes til en temperaturskala. Jeg lurer også på hvorfor ikke dette er gjort mer konsekvent. CPU-produsenten bør jo ha enkle tabeller for hvilke spenningsverdier som betyr hvilken temperatur.

7779827[/snapback]

Det er jo akkurat det jeg tror er tilfellet. At det i seg selv ikke er noen form for tempmåler på lik linje med den du finner i vinduskarmen, men heller verdier som oversettes. Det er jo kanskje et spørsmål å sende til Intel da. Mest sannsynlig er det en god bevart hemmelighet, og man henvises til TAT.

Når det gjelder de forskjellige programmene, så får i allefall jeg samme verdier i CoreTemp og TAT. Forskjellen er at CoreTemp har gjennomsnittsverdien av begge kjernene, mens TAT da viser hver enkelt kjerne.

At programmene kan vise forskjellige verdier, er jo som Simen1 sier, at verdiene tolkes forskjellig. Det kan jo tenkes at enkelte eldre programvarer ikke skjønner verdiene oppgitt fra C2D, at det er nødvendig med en patch eller nyere versjon av programvare. I allefall har jeg ikke opplevd at hverken ASUS sitt Probe2, CoreTemp eller TAT har vist forskjellige verdier, annet enn en grad eller to i differanse. Eneste som viser begge kjerner er jo TAT.

Slik ser jeg på saken. Men om det er noe feil på CPU, at den viser høy temp, uten at det "føles" slik i kabinettet, CPU kjøleren eller andre deler av kabinettet, så finner jeg det rart at verdiene kan stemme. Jeg lurer på om ikke dette er kjente feil og mangler hos Intel, men at det ikke sies så mye om. Flere her som har fine temps på sine CPU'er, men også mange som mest sannsynlig har gjort det riktig ang montering, men som får usansynelig høye verdier. Jeg er en av de som får høye verdier, finner det utrolig irriterende og jeg kan tenke på det i flere timer. Så jeg lar heller være å bry meg så mye. Løsningen for mange kan være bedre gjennomtrekk i kabinettet. Men det blir litt for lettvint å slå den kammen over alle....

Lenke til kommentar

Hehe, det var faktisk den jeg hadde sist, før jeg kjøpte meg en ny og velfortjent PC for kort tid siden. Husker jeg måtte dytte ned en litt dert av en sensor før jeg satte i CPU'en. :)

7779827[/snapback]

Det var det som ante meg. Takk, for godt svar dere to.

Lenke til kommentar
Husker jeg måtte dytte ned en litt dert av en sensor før jeg satte i CPU'en. :)

7779919[/snapback]

Den skal ikke dyttes ned. Den skal stå sånn at den kommer i direkte kontakt med undersiden av CPUen og dermed måler temperaturen på CPU og ikke temperaturen i lufta i sokkelen. Uten kontakt vil den målte temperaturen vise for lave verdier fordi den måler på feil sted.

Lenke til kommentar

Med forholdvis billige Thermaltake big typhoon har jeg 36-40 idle og 48 full load på 360*9 . Med stock kjøler haddet jeg utrolige 50-55 idle med helt opp til 69-70 load (da på 340*9)

Så bøyd cpu ramme eller ikke få byttet den orginal kjøleren :)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Husker jeg måtte dytte ned en litt dert av en sensor før jeg satte i CPU'en. :)

7779919[/snapback]

Den skal ikke dyttes ned. Den skal stå sånn at den kommer i direkte kontakt med undersiden av CPUen og dermed måler temperaturen på CPU og ikke temperaturen i lufta i sokkelen. Uten kontakt vil den målte temperaturen vise for lave verdier fordi den måler på feil sted.

7779957[/snapback]

Dette begynner å bli lenge siden, men jeg klarte altså ikke sette inn CPU'en. Så da gikk jeg inn på et forum eller Abits sider eller noe, der de tipset om å dytte denne sensoren litt ned. Første gang jeg bygget PC, så jeg skal ikke se bort ifra at jeg gjorde feil. ;)

Uansett, den PC'en har gjort sitt arbeid, og nå tilhører den historieboka.

Lenke til kommentar
Med forholdvis billige Thermaltake big typhoon har jeg 36-40 idle og 48 full load på 360*9 . Med stock kjøler haddet jeg utrolige 50-55 idle med helt opp til 69-70 load (da på 340*9)

Så bøyd cpu ramme eller ikke få byttet den orginal kjøleren  :)

7779969[/snapback]

Jeg hadde ganske høye temps på min Big Tyhoon. Også min scythe ninja+ hakke særlige gode kjøleegenskaper, om jeg skal stole på temp målingene. Merkelige er at begge kjølerene ikke var lunka engang... De blir varma opp av lufta inni kabinettet, som er ganske varm, men en luftstrøm på 30 grader og 50 grader merker man forskjell på.

Lenke til kommentar
Mulig løsning: tett kabinettet godt, fjern ALLE viftene og hell matolje i kabinettet.

Inspirasjon

7773895[/snapback]

hvis jeg gjør det på pc`n min så kan jeg sikkert lage pommes frites etter ett par timer :dribble: ligger jo på 60 grader idle ca.

men snart får jeg 4 vifter på 2500rpm (2 ut og to inn).. så kanskje tempen vil gå ned litt :hmm:

Lenke til kommentar

Inspirasjon

7773895[/snapback]

hvis jeg gjør det på pc`n min så kan jeg sikkert lage pommes frites etter ett par timer :dribble: ligger jo på 60 grader idle ca.

men snart får jeg 4 vifter på 2500rpm (2 ut og to inn).. så kanskje tempen vil gå ned litt :hmm:

7788279[/snapback]

Viftene utgjorde ca 5-6 grader forskjell bare..

Nå ligger core-temp på 50 grader idle (speedfan viser 39-41 ved idle)..

Noen som vet om en annen type cpu-kjøler kjøle bedre enn den som følger med core2duo? kanskje det vil hjelpe å bytte ut kjølepastaen som var på med artic silver5?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...