Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning

hifiking

Anbefalte innlegg

Nå må dere ikke glemme at det er forskjell i avleste temperaturer med de forskjellige programmene som er tilgjengelige. De aller fleste har kommet frem til at de mest korrekte programmene for avlesing er Everest, Intel TAT og CoreTemp. Dere vet vel også at det er forskjell i temperaturene fra kjernene og IHS?

Å si at temperatur er 23C sier oss egentlig ingenting når det ikke er oppgitt omtrentlig romtemp, om det er kjerne eller IHS, og hvilket program som er brukt for avlesing, da noen avgir 10C lavere verdi enn andre (derav også speedfan hvis jeg husker korrekt).

Forøvrig så stresstester TAT kjernene bedre enn Orthos/Prime. Mange, inkludert meg selv, får 3-5C økning i temp med TAT over hva ovennevnte utgjør. Kan vel også legge til at hva CPUer avgir av varme i idle tilstand er relativt uinteressant da verdiene er såpass vidt forskjellige, bl.a. pga klokk og om C1E er aktivert. Ved full load og eventuell overklokk begynner det å bli mer interessant å sammenligne temperatur-resultater da det som regel krever at f.eks. C1E er deaktivert og at volt er økt betraktelig. Poenget ligger vel i at noen prosessorer er kaldere enn andre, og det er vanskelig å sammenligne dette med eksemplene ovenfor.

aspstein: Hvis du beslutter å planslipe den konvekse CPUen din, kan ikke du være en engel og publisere temperatur forskjellene du har oppnådd? Skal selv planslipe en 6600 i helgen (såfremt jeg får tid), er spent på å se forskjellene da den Conroen er relativt varm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må dere ikke glemme at det er forskjell i avleste temperaturer med de forskjellige programmene som er tilgjengelige. De aller fleste har kommet frem til at de mest korrekte programmene for avlesing er Everest, Intel TAT og CoreTemp. Dere vet vel også at det er forskjell i temperaturene fra kjernene og IHS?

Å si at temperatur er 23C sier oss egentlig ingenting når det ikke er oppgitt omtrentlig romtemp, om det er kjerne eller IHS, og hvilket program som er brukt for avlesing, da noen avgir 10C lavere verdi enn andre (derav også speedfan hvis jeg husker korrekt).

Forøvrig så stresstester TAT kjernene bedre enn Orthos/Prime. Mange, inkludert meg selv, får 3-5C økning i temp med TAT over hva ovennevnte utgjør. Kan vel også legge til at hva CPUer avgir av varme i idle tilstand er relativt uinteressant da verdiene er såpass vidt forskjellige, bl.a. pga klokk og om C1E er aktivert. Ved full load og eventuell overklokk begynner det å bli mer interessant å sammenligne temperatur-resultater da det som regel krever at f.eks. C1E er deaktivert og at volt er økt betraktelig. Poenget ligger vel i at noen prosessorer er kaldere enn andre, og det er vanskelig å sammenligne dette med eksemplene ovenfor.

aspstein: Hvis du beslutter å planslipe den konvekse CPUen din, kan ikke du være en engel og publisere temperatur forskjellene du har oppnådd? Skal selv planslipe en 6600 i helgen (såfremt jeg får tid), er spent på å se forskjellene da den Conroen er relativt varm.

7049267[/snapback]

Noe av grunnen er at Prime ikke automatisk bruker 100% av CPUen, det må du inn å sette manuelt. Slik at den stresser CPUen enda hardere, regner med endel av forskjellen ligger nok der.

Og sef skal jeg komme med resultater, må bare få tak på et gratis Fluke termomter først :innocent:

Lenke til kommentar
Tok en ordentlig kikk på min ramme før montering; 'skeivheten' er nøyaktig lik på begge sider. Jeg tror dette er måten som man får 'spenn' i lukkemekanismen og ikke en fabrikasjonsfeil.. Men hvis spennet blir for mye kan det jo medføre at IHS bøyer seg - mulig det går å slakke spennet ved å rette rammen litt ut med en tang før montering?

Monterte av/på en 2-3 ganger og fikk fin kontankt mellom IHS blokk uten modifikasjoner. Idle <30, load 38-40.

mvh r.-

7038112[/snapback]

Kikket på min ramme/cpu-lokk i går og den er også like bøyd på begge sider (P5W), og det høres riktig ut at det er for å skape et ordentlig spenn på CPUen. Min IHS har iallfall ikke blitt ujevn av dette. Pga Ninjaens klønete montering gadd jeg ikke sjekke temperaturer uten det lokket.

Lenke til kommentar
Fant et IR termometer på jobben forleden, men er usikker på hvor det er best å "sikte", spesielt m.t.p. at CPU er dekt med en gigantisk Ninja.

7050572[/snapback]

Temperaturer målt med et slikt IR-termometer er ikke så brukbart her i tråden :blush:

PS. Men hvis du har "nerver av stål" - kan du jo prøve å kjøre en stunn uten kjøler og måle med IR-termometret (sikte i senteret av IHS'en) :innocent:

Kimmer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå ble jeg litt usikker igjen.. :(

Satte sammen ett system igår (ref andre tråder).

Asrock 775Twins-HDTV v.2.0

"Allendale" E6300 @ 334x7 (340 er max i bios)

Twinmos DDR400 512MB

ATI Xpress200 (integrert grafikk).

Nec DVD-brenner

Kjøler er TTBT (ThermalTake Big Thyphoon)

"Lokket"(rammen) var minst like skjev som vist på bildet i tråden her.

Temperaturer er likevel det laveste jeg har sett sålangt med Core 2 Duo under full load, noe som enten må bety at CoreTemp er høyst unøyaktig.. eller at skjevt "lokk"(ramme) ikke nødvendigvis vil bety noe problem med temperatur..

Sjekk vedlegg:

post-40756-1160929506_thumb.jpg

Lenke til kommentar

En annen pekepin er jo da hvor mye krefter du måtte bruke for å låse rammen nede. Som noen har nevt er det trolig intensjonen at den skal være noe skjev, slik at man får ordentlig press på CPU, men om man da må legge 10 kg på armen som låser nede rammen så går det galt. Men om man som på intelvideoen kan låse armen med en finger, så blir IHS nok ikke bøyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører 2x32M spi her nå på 3,2GHz med 1,35V og boxed-kjøler. Ligger rundt 63-64 grader, regner med det ikke er noe å hente på å prøve å "fikse" denne plata da? Hadde ingen problemer med å presse den på plass med én finger..

Edit: 1,35V var det visst, satte bare en verdi noe rundt stock. Første boot med overklokk skjønner dere.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Bruker Core Temp, ifløge Coolaler så er det det beste.

Vel, tok av kjøleren en gang etter at jeg hadde montert den, og da var det kontakt bare i kantene. Om det er cpy eller kjøler som er skjev vet jeg ikke, gadd ikke gjøre noe med det da uansett. Så regner med at det kan være en grunn til at jeg da muligens har høy temp, om jeg da har det?

Lenke til kommentar
Bruker Core Temp, ifløge Coolaler så er det det beste.

Vel, tok av kjøleren en gang etter at jeg hadde montert den, og da var det kontakt bare i kantene. Om det er cpy eller kjøler som er skjev vet jeg ikke, gadd ikke gjøre noe med det da uansett. Så regner med at det kan være en grunn til at jeg da muligens har høy temp, om jeg da har det?

7160859[/snapback]

Hvis du har tid og lyst så er det lett å sjekke om det blir bedre om du fjerner ramma, den kan like lett settes på igjen. Da har du i allefall eliminert det som grunn, for det er litt høye temps du har, om de er korrekte. Som mange har påpekt, man kan ikke stole på software. Er kjøleren varm å ta på?

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg har noen grader mer enn gjennomsnittet her i tråden, men noen inngrep på hovedkortet frister særdeles lite. Legger ved et bilde av 2 programmer som leser av temperaturen og er litt bekymret siden jeg har 10-15 grader mer enn de fleste. Ligger temperaturen fremdeles innenfor den trygge sonen?

Min hardware:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775 4MB, BOXED m/vifte

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort

2stk Western Digital 320GB S-ATAII

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler (ikke i bruk for øyeblikket)

Asus P5W DH Deluxe

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black

PowerColor Radeon X1900GT 256MB

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Edit: Er forsåvidt ganske kjøig her på hybelen akkurat nå, kanskje en 16-18 grader og maskinen er ikke i nærheten av varmeovnen eller noe lignende.

post-17606-1162178767_thumb.jpg

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...