Pjuus Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg lurte på om hva som var årsakene til at et vann har en pH på 6,5 og 7.. Er det bare pga. hydrogenionene? Eller er det flere årsaker? Lurte også på hvordan denne pHen påvirker dyre -og plantelivet i vannet? Trenger virkelig alle svar jeg kan få På forhånd, takk Lenke til kommentar
Patton Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Altsaa, jeg er ikke saa bevandret innen kjemi, men jeg mener en av grunnene er at karbondioksid binder seg delvis med vann, og derfor er vann lettere surt til tider. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 vel det er per def. hydrogenioner som gjør vann surt (kan ikke være noe annet) men som Patton sier, så er luftas CO2 nok til å senke pH'en noe. Lenke til kommentar
Pjuus Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Hvordan påvirker det plante -og dyrelivet i vannet om pHen er 6,5 ? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) garantert ingenting. CO2 nivået har ikke endret seg mye, det er andre, i større grad menneskeskapte utslipp som gir sure vann, og det er et større problem. bl.a. nitrøse gasser og svoveloksider (som gir surt vann i prinsipp på samme måte som CO2, såkalte sure oksider) EDIT: dvs, det påvirker det sikkert, men det har vært en fin balanse på det siden tidenes morgen, så ikke noe "unaturlig" sånn sett Endret 21. september 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvordan påvirker det plante -og dyrelivet i vannet om pHen er 6,5 ? 6910543[/snapback] Forskjellige planter trives i forskjellige pH-verdier. I et vann kan man derfor observere at hvilke planter som trives best kan endres litt over tid, dersom pH skulle endre seg en del også. Det er dog ikke snakk om fra 6.5 til 6.3, planter er ikke så fintfølende. Om du skulle endre pHen i blodet ditt med 0.2 derimot, hadde jeg vært mer bekymret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå