Sindra Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Har nå brukt kreatin i 3 uker + de første 5 "oppstarts" dagene, og har hørt (lest) på forumet her at det er lurt og ta pause fra kreatinen en mnd. etter ca. en mnd's bruk for optimal effekt, er det sant? Uansett, er det smart og kombinere proteinpulver sammen med kreatin? Jeg er en ganske så tynn person, som håper og kunne legge på meg litt mer muskler , trener 4-9 ganger i uka, der 3-4 ganger er på treningssenter... Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 I førsteomgang kan du vel kjøre med creatin i opptil 6 uker, så 2 uker av, 4 på, 2 av osv. Om du tar kreatinen før trening kan det være lurt å ta det i lunkent vann med litt sukker oppi, for å få maksimalt opptak til musklene. Det finnes også folk som tar 2 måneder på, og 1 måned av. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 I førsteomgang kan du vel kjøre med creatin i opptil 6 uker, så 2 uker av, 4 på, 2 av osv. Om du tar kreatinen før trening kan det være lurt å ta det i lunkent vann med litt sukker oppi, for å få maksimalt opptak til musklene. 6910150[/snapback] Takker for svar, tror jeg skal prøve det da Lenke til kommentar
S1rre Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Trener du 4-9 ganger i uka? :O.. Ekke det forferdelig mye? SKulle vell holde med 4-5 ja ?.. Spørs hvor hardt man trener men... Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Eller bare, drikke det året rundt uten problemer. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Trener du 4-9 ganger i uka? :O.. Ekke det forferdelig mye? SKulle vell holde med 4-5 ja ?.. Spørs hvor hardt man trener men... 6911500[/snapback] Går på idrettslinja, så da har vi gym 4-5 ganger i uken, også trener jeg styrke på treningstudio 3-4 ganger i uken... Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Om du tar kreatinen før trening kan det være lurt å ta det i lunkent vann med litt sukker oppi, for å få maksimalt opptak til musklene. 6910150[/snapback] DeeTee; Forresten, hvor mye sukker er det snakk om? 1-2 ts? Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Eller bare, drikke det året rundt uten problemer. 6911503[/snapback] Ja, men det jeg lurte på var om jeg fikk best mulig resultat/effekt ved og slutte og brukte det en liten periode, og deretter begynne igjen... (Les svar fra DeeTee, øverst) Men for all del, meget nyttig link, greit og vite at kreatin er helt uten bivirkninger! (Er ikke helt inne i alle disse forskjellige kosttillskuddene) Er kreatin en slags form for doping? Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 DeeTee; Forresten, hvor mye sukker er det snakk om? 1-2 ts? Tusen takk for alle svar! 6911812[/snapback] Nei, trenger ikke stort igrunn. Tar det igrunn med lite vann, ganske lunkent og med en halv tskje sukker i. Eller, jeg bruker fruktose da, fruktsukker. Om man tar kreatin med kaldt vann tar det lang tid før det blir tatt opp i musklene, så lunkent vann øker farten det går inn med. Om man tar det sammen med sukker, blir det tatt opp mye kjappere, fordi sukker går fort inn i systemet. Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Eller bare, drikke det året rundt uten problemer. 6911503[/snapback] Ja, men det jeg lurte på var om jeg fikk best mulig resultat/effekt ved og slutte og brukte det en liten periode, og deretter begynne igjen... (Les svar fra DeeTee, øverst) Men for all del, meget nyttig link, greit og vite at kreatin er helt uten bivirkninger! (Er ikke helt inne i alle disse forskjellige kosttillskuddene) Er kreatin en slags form for doping? 6911882[/snapback] Kreatin er ingen form for dopingmiddel, men er en aminosyre (eddiksyre) som produseres naturlig i kroppen. Kreatin skilles naturlig ut av musklene, og det finnes ca 6g kreatin i 1kg kjøtt. Hvordan kratin fungerer er litt komplisert, men det dannes et stoff som blir brukt til ekstra energi når kroppen har tilgang til lite oksygen. Så det øker på en måte musklenes evne til å ta til seg oksygen, eller lagre et lager som utnytter dette når det trengs. Kreatin gjør også at det binder seg mer vann til musklene, og kan øke effekten av treningen til opptil 8%. Så tar du 10 reps, er det mulig du klarer 11. Kratin hindrer også nedbrytningen av proteiner, øker den anaerobe utholdenheten og øker restitusjonen etter trening. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Eller bare, drikke det året rundt uten problemer. 6911503[/snapback] Ja, men det jeg lurte på var om jeg fikk best mulig resultat/effekt ved og slutte og brukte det en liten periode, og deretter begynne igjen... (Les svar fra DeeTee, øverst) Men for all del, meget nyttig link, greit og vite at kreatin er helt uten bivirkninger! (Er ikke helt inne i alle disse forskjellige kosttillskuddene) Er kreatin en slags form for doping? 6911882[/snapback] Kratin hindrer også nedbrytningen av proteiner, øker den anaerobe utholdenheten og øker restitusjonen etter trening. 6912138[/snapback] Øker det ikke den aerobe utholdenheten? Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Hvis jeg skulle begynnt med proteiner, hva ville du/dere annbefalt? Helst ikke alt for dyrt Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Nutrisport 90+ (sjokoladesmak er best, mener flertallet.) fra ej-shop.no Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Alle kosttilskudd kommer jo helt ann på hva du vil ha ut av treningen og hva du vil oppnå. Om du vil bli slankere, større - bygge osv. Er mer vaniljemann selv Lenke til kommentar
Cozzie Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Når det i tillegg er printet rett på sidene til noen som lever av å selge kosttilskudd bør man som regel være litt skeptisk. Har ingen referanser å peke på, men av sunn fornuft vil jeg tro det lureste vil være å kjøre sykluser med kreatin på og kreatin av. Når du inntar kreatin fra supplementer vil ikke kroppen få behov for å bryte det ned av naturlig mat, og det ser jeg for meg kan få en negativ effekt langsiktig. Husk å drikk mye vann, da kreatin belaster nyrene i høyere grad. Eller bare, drikke det året rundt uten problemer. 6911503[/snapback] Endret 22. september 2006 av Cozzie Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Når jeg nå slutter i 2 uker, vil jeg "krympe" igjen? Har lagt på meg 5Kg... Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Gå på kreatin hele året, ikke noe problem. Det er ikke mer effektiv og gå av og på. Når du går av mister du effekten av kreatin, som igjen gjør at du klarer og løfte litt mindre, som igjen vil si at microtrauma ikke blir like effektivt på musklen. Lenke til kommentar
hello100143 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Bare for å unngå å lage en ny tråd: Er det farlig for 16-åringer å bruke kreatin? Jeg tenkte å kjøpe dette produktet: http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=524 Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Kreatin var på vei til å havne på dopinglisten, men de fant ikke gode nok argumenter for det. Men å si at kreatin ikke er doping fordi det finnes naturlig i kroppen blir litt feil. Man har jo testosteron i kroppen naturlig også, men å ta det i forbindelse med trening blir jo sett på som doping. Lenke til kommentar
bjs Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Man får i seg kreatin naturlig når man spiser kjøtt/fisk.. Dette er bare små mengder, 1-2 gram pr. kg. Og mengden "naturlig" kreatin som er i kroppen varierer masse fra person til person. Bare for å fylle ut geir_er_1337 litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå