Gå til innhold

Boot.ini har havnet på D:

Kagee

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake brukte jeg en WindowsXP Pro oppgraderingscd til å fjerne en annen Pro-versjon (formaterte partisjonen den lå på). Samtidig passet jeg på å ikke formatere datadisken min, D:

Da jeg startet maskina etter reinstallasjon, fikk jeg spørsmål om å enten åpne "Windows Xp Professional" eller "Ukjent operativsystem på D:".

Da jeg skulle sjekke boot.ini, fant jeg ut at den lå på D-disken, ikke C.

Jeg har aldri hatt noe operativsystem installert på D (partisjon 3), bare på C: (partisjon 1) og et linuxsystem på partisjon 2. Alle 4 partisjoner er .... var primærparisjoner. Nå er pluteslig partisjon 1 og 2 deler av en utvidet partisjon... Eller så sier Diskbehandling

Hvis jeg velger å starte det ukjente operativsystemet, vises en liten trekant på skjermen min helt til jeg trykker enter - da går den tilbake til bootmenyen.

Det eneste jeg egentlig trenger hjelp til er å få flyttet boot.ini til C: så jeg kan formatere D:

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare problem med å formatere den Windows partisjonen som er i bruk. Den andre kan formateres, så sant det ikke er System partisjonen.

Du skal ha en Aktiv partisjon som booter (det kalles System). Den inneholder noen systemfiler som ntldr og boot.ini. Så velges hvilken partisjon som inneholder OS (den kalles Boot).

Oftest er System og Boot samme partisjon, men kan også være separat. Vil tro du hadde de separat, og du har kanskje formatert System?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...