Gå til innhold

HW-Lan 06: Kjølebag som kobles til PC; Lov?


tanx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med hvitevarer slik som kjøleskap. Er at når den starter, lager den en lite strøm hopp. Det vil si at et kjøleskap trekker kanskje 2-3 ganger mer helt i starten. Pga motoren som er i den. Men det er så lite at du knapt kan merke det.

Men i gamle hus kan du faktisk se et blink i lyspæren når kjøleskapet starter.

 

Dette strøm hoppet kan få sikringen til å slå seg ut om kursen er allerede belastet hardt fra før. Og da sitter det et par stykk rundt deg som sikkert blir litt forbanna.

 

Men sånne cola kjøleskap som trekker eks 30w har ingen motor. Bare et kjøle-element og en vifte. Og er vanligvis ikke noe problem. Men om alle skal gjøre det samme får vi et problem.

Vi får heller vurdere å sette opp et egent sted der slike skap kan stå om det blir et problem.

 

Musikk annlegg som trekker mye strøm vil vi helst ha begrenset. Men vi kan ikke nekte dere å ha med pc høytalere.

 

Noen pc'er trekker maks 120w mens noen andre trekker 450w. Noe som vi må ta en ca på. Så ca 230w hver er malen. Samme mal bruker TG og alle andre LAN av en vis størrelse. :thumbup:

Lenke til kommentar
Problemet med hvitevarer slik som kjøleskap. Er at når den starter, lager den en lite strøm hopp. Det vil si at et kjøleskap trekker kanskje 2-3 ganger mer helt i starten. Pga motoren som er i den. Men det er så lite at du knapt kan merke det.

Men i gamle hus kan du faktisk se et blink i lyspæren når kjøleskapet starter.

 

Dette strøm hoppet kan få sikringen til å slå seg ut om kursen er allerede belastet hardt fra før. Og da sitter det et par stykk rundt deg som sikkert blir litt forbanna.

 

Men sånne cola kjøleskap som trekker eks 30w har ingen motor. Bare et kjøle-element og en vifte. Og er vanligvis ikke noe problem. Men om alle skal gjøre det samme får vi et problem.

Vi får heller vurdere å sette opp et egent sted der slike skap kan stå om det blir et problem.

 

Musikk annlegg som trekker mye strøm vil vi helst ha begrenset. Men vi kan ikke nekte dere å ha med pc høytalere.

 

Noen pc'er trekker maks 120w mens noen andre trekker 450w. Noe som vi må ta en ca på. Så ca 230w hver er malen. Samme mal bruker TG og alle andre LAN av en vis størrelse.  :thumbup:

6926286[/snapback]

 

Ja du har vel rett der. Fordi denne kjølebaggen er bare på 30w. Og den har nok som du sier; bare et kjøleelement med en vifte. Så? Hva er problemet med å ha den oppe? Altså; det er jo meget få som har denne løsningen, dessuten skal den deles på 6 personer? Er det ikke greit da heller? Det blir da ca; 5 watt pr person.... Men jeg tar den med og prøver, kommer det et medlem av crewet så får jeg prøve :p Det gikk fint på TG så...

Lenke til kommentar

Ett spørsmål.

Jeg har en kjøleboks.

den trekker 3 amp pr time. Ja jeg hvet det ikke er lov å ha med.

 

Men jeg har også 2 125amp batteri fra båten. da kan kjøleboksen gå i ca 80 timer. den går jo ikke hele tiden men den klarer å holde mat å drikke kaldt i ca 120 timer så da virker det i ca 5 dager.

Er det da lov å ha med kjøleboks hvis en IKKE kobler til strømnettet?

Lenke til kommentar
Ett spørsmål.

Jeg har en kjøleboks.

den trekker 3 amp pr time. Ja jeg hvet det ikke er lov å ha med.

 

Men jeg har også 2 125amp batteri fra båten.  da kan kjøleboksen gå i ca 80 timer. den går jo ikke hele tiden men den klarer å holde mat å drikke kaldt i ca 120 timer så da virker det i ca 5 dager.

Er det da lov å ha med kjøleboks hvis en IKKE kobler til strømnettet?

6946747[/snapback]

 

Som sagt tidligere NEI, vi som crew kan ikke gå rundt og sjekke hvordan alle har koblet opp hvitevarene sine. =)

Lenke til kommentar
Ett spørsmål.

Jeg har en kjøleboks.

den trekker 3 amp pr time. Ja jeg hvet det ikke er lov å ha med.

 

Men jeg har også 2 125amp batteri fra båten.   da kan kjøleboksen gå i ca 80 timer. den går jo ikke hele tiden men den klarer å holde mat å drikke kaldt i ca 120 timer så da virker det i ca 5 dager.

Er det da lov å ha med kjøleboks hvis en IKKE kobler til strømnettet?

6946747[/snapback]

 

Så lenge du ikke kobler det til strøm nettet sier "jeg" ingen ting ,men vaktene vil nok ha et ord med i bildet.

Men husk, du har begrenset med plass. Om du vil slepe med deg batteriet fra båten for å holde en stakkars cola boks kald. Be my guest.

Og ikke se på meg nå ryggen din knekker. :lol:

 

Personlig hadde jeg kunne tenkt meg 10 cola automater med grei pris på hadde stått rundt omkring. Skal forslå det til De Høyt Der Oppe. ;)

Endret av L..
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke kobler det til strøm nettet sier "jeg" ingen ting ,men vaktene vil nok ha et ord med i bildet.

Men husk, du har begrenset med plass. Om du vil slepe med deg batteriet fra båten for å holde en stakkars cola boks kald. Be my guest.

Og ikke se på meg nå ryggen din knekker. :lol:

 

Som du sikkert leste i posten over ;) så kommer jeg jo selvfølgelkig ikke til å ta det med det er jo ett slit uten sidestykke!

 

Men jeg bare lurte siden dette er ett alternativ som ikke går på bekostning av det totale stømforbruket! :thumbup:

Lenke til kommentar
L.. er min strømhelt ;)

6953908[/snapback]

 

Vent til noe går gale og jeg må fikse det. DA kan du kalle meg helt. :thumbup:

 

Med disse lave effektverdiene som er normen her så kan man vel utelukke all bruk av diskarrays med flere PSU-er og store kjøleløsninger.

 

Hmm. synd det. Hadde vært kjekt å låne med seg PETABOXen til InternetArchive.org.

 

HUff a meg.

6954115[/snapback]

 

Med den derre må du sikkert ha en egen 16A kurs. :lol:

Det blir 16 billetter takk. :whistle:

 

Fra spøk til revolver. Det beste er om dere ikke tar med dere for mye dill dall av elektrisk. Det er nok av mat og drikke til meget fornuftige priser der uansett. Man må bare løfte litt på ræven en gang i tiden. Eller true naboen med virus for at han skal gjøre det for deg. :thumbup:

 

Vi vil dessuten ikke ha noe elektrisk under bordene. Pga brannfare. Da det er lettere å oppdage brann og slukke det om det er oppå. Det er også fare for at elektrisk utstyr under bord vil bli dekket over eller bli sølt på. Dermed fare for brann eller kortslutning Noe som jeg skal love deg naboene dine IKKE vil like. ;)

Lenke til kommentar
Vi vil dessuten ikke ha noe elektrisk under bordene. Pga brannfare. Da det er lettere å oppdage brann og slukke det om det er oppå. Det er også fare for at elektrisk utstyr under bord vil bli dekket over eller bli sølt på. Dermed fare for brann eller kortslutning Noe som jeg skal love deg naboene dine IKKE vil like.  ;)

6954647[/snapback]

 

Betyr dette at kabinettet ikke kan stå på gulvet under bordet?

Lenke til kommentar
Vi vil dessuten ikke ha noe elektrisk under bordene. Pga brannfare. Da det er lettere å oppdage brann og slukke det om det er oppå. Det er også fare for at elektrisk utstyr under bord vil bli dekket over eller bli sølt på. Dermed fare for brann eller kortslutning Noe som jeg skal love deg naboene dine IKKE vil like.  ;)

6954647[/snapback]

 

Betyr dette at kabinettet ikke kan stå på gulvet under bordet?

6957397[/snapback]

 

Helst ikke. Om du ikke har god plass under bordet. Du risikerer uansett å få problemer med å få pc'en under. Pga av ledningen ol.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...