Gå til innhold

Utviser de sine soldater om 10 år?

Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579

Amerikanerne utviser nå en 83 år gammel enke for krigsforbrytelser for over 50 år siden. Hun holdt vakt med en hund. Det amerikanske forsvarsdepartementet støtter utsendelsen.

Les artikkelen her.

Jeg lurer på om de utviser sine egne torturister og krigsforbrytere som nå jobber på Cuba om 10-50 år? Når kommer vår tids Nurnberg? Trolig aldri, da amerikanske soldater/torturister ikke svarer til en internasjonal krigsforbryterdomstol.

Historien vil vise at USA selv benytter samme metoder som de angriper andre land for å stanse.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du sammenligner altså Guantanamo med en konsentrasjonsleir? Når asken begynner å legge seg tett over Cubanske sukkeråkre og en endelig løsning på muhammedanerproblemet blir iverksatt i stor skala, skal jeg mer enn gjerne støtte opp om et krav om krigsforbryterdomstol. Inntil det skjer synes jeg innlegget ditt var ganske så meningsløst.

Lenke til kommentar
Amerikanerne utviser nå en 83 år gammel enke for krigsforbrytelser for over 50 år siden. Hun holdt vakt med en hund. Det amerikanske forsvarsdepartementet støtter utsendelsen.

Les artikkelen her.

6908922[/snapback]

Dette syntes jeg er helt greit, det er ingen menneskerett å få bo i USA. Hadde hun hatt noen ære, så hadde hun jobbet mot nasistene og ikke for de.

Lenke til kommentar
Dette syntes jeg er helt greit, det er ingen menneskerett å få bo i USA. Hadde hun hatt noen ære, så hadde hun jobbet mot nasistene og ikke for de.

6914005[/snapback]

Du har rett i at det ikke er en menneskerett å bo i statene, men å bli utvist fra landet hun har bodd i de siste 47 år pga en jobb hun hadde for 61 år siden virker noe uproposjonalt for meg. Kan tenke meg at det her er snakk om en tjenestemann som så muligheten til å få en liten stjerne i margen.

Ære? Det er veldig lett å sitte i trygge Norge og dømme mennesker i andre tider og situasjoner, men faktum er at hverken jeg eller du vet hva vi ville gjort i hennes situasjon, eller for den del hva hennes situasjon var.

Lenke til kommentar

• Det er en vesentlig forskjell på å deportere en definert som utlending og en som er definert som amerikansk statsborger
  • Hun er ikke og har aldri vært (ei heller søkt om å være) en amerikansk statsborger.
  • Det er en vesentlig forskjell på det som foregår i Guantanamo leiren og det som foregikk i konsentrasjonsleirene. Det er også en vesentlig forskjell på hva USA driver med og hva Nazi-Tyskland driver med.

Når det er sagt er jeg langt fra noen tilhenger av hva amerikanerne driver med i fangeleiren. Men sammenligningen henger ikke helt på greip.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Sammenligningen er aktuell, da de utviser en krigsforbryter men hedrer sine egne soldater som helter, til tross for at de bedriver systematisk tortur, dreper fanger under avhør og gir blaffen i alle regler for krigføring, med sin regjerings godkjennelse.

Hva er forskjellen på disse krigsforbryterne? De utfører ordre? Den hørte vi etter WWII, og hva som aksepteres under dette ble belyst i oppgjøret som fulgte.

De må beskytte seg? Betyr det at alt er tillatt? I så fall må USA akseptere at en evt. fiende vil benytte seg av lignende metoder, og kan følgelig ikke kritisere slike metoder senere.

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det, USA er mer grusomme en nazistene, og de har med sin fremferd sikret rekruttering til terrornettverk i flere generasjoner fremover, samtidig som de bøller seg fram både hos allierte og nøytrale.

Krigsforbrytere er de, men de bare redefinerer begrepet, og snor seg unna.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det, USA er mer grusomme en nazistene, og de har med sin fremferd sikret rekruttering til terrornettverk i flere generasjoner fremover, samtidig som de bøller seg fram både hos allierte og nøytrale.

Krigsforbrytere er de, men de bare redefinerer begrepet, og snor seg unna.

6928516[/snapback]

Men hva har det med saken å gjøre?

Det spiller ingen rolle om de er verre eller ikke.

Amerikas soldater er som regel amerikanske statsborger, altså de kan ikke utvises

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det, USA er mer grusomme en nazistene

Du kan gjenta en løgn til du blir blå i trynet. Den blir ikke mer sann av det.

6928562[/snapback]

Som jeg har sagt før: Den kollektive hukommelse er ca 30 år. Etter det kan man slippe unna med slikt sludder fordi tilhørerne ikke var til stede når det skjedde.

Nazistene sto for systematiske folkemord. Eventuell tortur og mishandling av enkeltfanger må havne litt lenger nede på rangstigen over grusomheter, ellers har begrepene ingen betydning lenger.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...