Gå til innhold

6-bits og dithering på raske LCD skjermer

Lars-Erik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har enda ikke funnet NOEN norske steder som har testet skjermer med dette som har kommentert det. Betyr det at det ikke er noe problem, eller at de ikke tester bra nok. Les denne artikkel om teamet: http://www.geocities.com/icecow88/970p-dithering-en.html

6908716[/snapback]

Jeg tror det betyr at de ikke tester bra nok. Jeg skrev noen poster for en stund tilbake der jeg var misfornøyd med min nye 1770nx som hadde dithering problemer og lite nyanser i svartnivået, faktisk til en så stor grad at enkelte mørkgrånyanser ikke vistes i det hele tatt.

Det viste seg at min eldre 1760nx var mye bedre. Jeg sendte derfor min nye 1770nx tilbake og bestillte en ny 1760nx. Så nå sitter jeg med to 1760nx som jeg er meget fornøyd med.

Begge skjermene hadde fått toppkarakterer i mange av testene, men de hadde åpenbart ikke tatt hensyn til problemene du nevner. :)

Lenke til kommentar

Er det bare VA paneler so mbruker dithering og 6 bits oppløsning, eller bruker TN paneler også dette? Hvordan kan man se hvilke skjermer som er 6 eller 8 bits?

Den evige jakten på en skjerm med både jevne gode farger (VA eller IPS) og samtidig ikke etterslep og god respons (<10 ms) er jo helt håpløs siden de fleste butikker og leverandører ikke sier hva slags panel eller om det er 6 eller 8 bits.

Kan ikke se på vinkelen heller. Noen TN paneler hevder å ha 178 grader begge veier (som VA), men i praksis så har også disse forskjell på farger oppe/nede.

Hjelp. Min gamle skjerm tar snart kvelden (12 år gammel Hyundai DeluxScan 17) så jeg må finne noe. Hva er den raskeste 19" VA panel skjermen jeg kan få :-)

Lenke til kommentar
Det viste seg at min eldre 1760nx var mye bedre. Jeg sendte derfor min nye 1770nx tilbake og bestillte en ny 1760nx. Så nå sitter jeg med to 1760nx som jeg

Men begge disse er TN paneler er de ikke, hvordan er jevheten på fargene?

Er det f.eks. forrskjellig lysstyrke på en jevnt farget skjerm oppe og nede?

Lenke til kommentar
Det viste seg at min eldre 1760nx var mye bedre. Jeg sendte derfor min nye 1770nx tilbake og bestillte en ny 1760nx. Så nå sitter jeg med to 1760nx som jeg

Men begge disse er TN paneler er de ikke, hvordan er jevheten på fargene?

Er det f.eks. forrskjellig lysstyrke på en jevnt farget skjerm oppe og nede?

6911664[/snapback]

Det er forskjell i lysstyrke oppe og nede. Ellers så ble jo denne modellen utfaset da de nye modellene kom. Er ikke sikker på hva som anses som bra i år, noe utvikling bør det jo ha vært siden jeg kjøpte mine skjermer.

Lenke til kommentar

Liker ikke trenden i dette. (dithering på VA panelen istedet for raskere panel, og bare fokus på TN paneler - trodde verden skulle gå litt videre snart jeg....)

Ellers noterte jeg meg i noen tester her at Dell hadde en Widescreen skjerm med VA panel og meget lav responstid. Men ingen 5:4 versjon :-( Hvorfor ikke tro?

Forresten, alle oppgir nå responstid i "grey to grey", blir ikke det juks.

For 6 ms grey to grey, er vel mye mye mer målt i vanlig ISO standard

(hva tilsvarer det, 10 ms, 12 ms, 14 ms, eller blir det enda mer).

Det gjør det jo veldig vrient å sammenligne forskjellige skjermer :-(

Lenke til kommentar
Forresten, alle oppgir nå responstid i "grey to grey", blir ikke det juks.

For 6 ms grey to grey, er vel mye mye mer målt i vanlig ISO standard

(hva tilsvarer det, 10 ms, 12 ms, 14 ms, eller blir det enda mer).

Det gjør det jo veldig vrient å sammenligne forskjellige skjermer :-(

6913823[/snapback]

ISO svart-hvitt-svart er ikke nyttig å se etter det heller. Slike overganger skjer sjelden i praksis, og grå-grå kan faktisk ta lengre tid, avhengig av paneltype.

For å finne ut om en skjerm er rask før en kjøper, vet jeg bare én god måte: Å lese grundige tester, helst med både objektive målinger og subjektive inntrykk av hurtighet. Dessverre er det ikke alltid så lett å finne gode tester. Jeg anbefaler behardware.com, men de har neppe testet alle skjermene som er relevant for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...