Gå til innhold

Metanol eller Etanol, hva er det jeg har kjøpt?

Solid Edge

Anbefalte innlegg

Hei :!:

Hvordan kan man sjekke om spriten er metanol eller etanol? (for de som lurer har jeg ikke kjøpt noe smugler sprit) ;) Jeg og en kompis var nemlig på fest her om dagen og smakte på noen greier som var helt på ei solo flaske :D , og jeg tenkte at neste gang jeg er i tvil at jeg kan sjekke om det er Etanol og ikke dens onde tvillingbror :p

tenkte denne tråden kunne være til nytte for de som fester regelmessig og ofte smaker på andres drinker.... :p

vær snill å ikke kom med svar som: smak da vel, dør du så var d metanol, og kjøp polsprit da er du garrantert sikker, eller andre lignende svar... :nei:

håper det finnes noen med kunnskaper om dette tema'et der ute som kan svare meg på dette spørsmålet :D

Kjerringråd for test av meta' eller eta'

- Gni litt av spriten ut i handa, blir d hvit skum så er det metanol.

- Hvis du rister flaska ser du om det er eta' eller meta'

Forslag/ Teorier så langt (eliminasjons metoder):

- Bruke fraksjonert destillasjon [simen1]

- Tenne på og se hvor tyk røyken er...[ilpostino]

- Munnskjenkprinsippet [Lomz]

- Koketesten [Kurume]

Endret av Delta_progeny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du koker spriten så kan du skille mellom etanol og metanol. Metanol har et kokepunkt på 64.7 °C mens Etanol har et kokepunkt på 78.4 °C, men hvorvidt dette er trygt å gjennomføre er jeg usikker på!

Fikk denne mailen av en kompis av meg, men stemmer det han sier? og er det trygt å gjennomføre? :hmm:

Lenke til kommentar
Det er bare piss.

6908564[/snapback]

Hehe. Er nok ikke bare piss.

Det er ikke enkelt å finne ut om det er etanol eller metanol, det må nesten gjøres på lab for å være helt sikker.

At kokepunktet er forskjellig er ikke bare piss, det er fakta. Så i teorien vil du kunne klare å skille de to alkoholene på denne måten. Det er likevel ikke å anbefale.

Drikk kun det du vet hva er, så beholder du synet og livet i mange år fremover :thumbup:

Lenke til kommentar

Du drikker ikke av den flaska du ikke vet hvor kommer fra. Så vidt jeg vet, er det ingen måte å skille dem (bortsett fra dagen etter), uten å labbe rundt med et halvt kjemilaboratorium i baklomma. Og da snakker jeg ikke om "3kj-VGS" labber - jeg snakker om ordentelige, skikkelige, proffe labber av den typen du finner i bedrifter/universiteter etc.

Lenke til kommentar
Hvis du koker spriten så kan du skille mellom etanol og metanol. Metanol har et kokepunkt på 64.7 °C mens Etanol har et kokepunkt på 78.4 °C, men hvorvidt dette er trygt å gjennomføre er jeg usikker på!
Fikk denne mailen av en kompis av meg, men stemmer det han sier? og er det trygt å gjennomføre? :hmm:

6908547[/snapback]

Det er ikke en trygg måte. Riktig blanding av metanol + vann kan fint gi et kokepunkt på rundt 78,4'C.

En annen ting er at det ikke trenger være mer enn ca 5% metanol i etanol-vann-blandingen for at det skal være dødelig. Disse 5 prosentene har neppe noen merkbare utslag på kokepunktet i forhold til en tilsvarende blanding uten metanol.

Den eneste sikre metoden jeg vet om er å sende det inn til en lab og få det testet. Siden metanolskandalen har det ikke vært lov for lab'er å drive med slike testoppdrag for private. Lab-utstyret som brukes er en gasskromatograf. Å lage noe slikt utstyr på egenhånd er en omfattende oppgave som krever mye kunnskap. Å kjøpe slikt utstyr er sansynligvis alt for dyrt til at man gidder å investere i.

Lenke til kommentar
ønsker han ikke å eliminere muligheten for at han har metanol? sånn sett vil det være fint å kunne observere akkurat det

6924438[/snapback]

Dersom han ønsker å eliminere muligheten for etanol, kjøper han spriten på polet. Punktum. Om han velger å kjøpe smuglersprit, vil han risikere å bli blind/dø en grusom død etc.

Hans valg.

Lenke til kommentar

Men tenk deg om, tror du noen tar med seg metanol på den fest og gir det rundt til folk?

Når man brygger sprit hjemme, så lager man etanol - ikke metanol. Det går ikke ann, så lenge man ikke gjør det med vilje. Så det er nok god gammeldags hjemmebrent du har smakt.

Lenke til kommentar

Begge deler gir omtrent bare CO2 + H20 som forbrenningsprodukt. Førstnevnte er totalt gjennomsiktig, mens vann kan kondensere som hvit damp. Jeg kan ikke tenke meg til at det skal være noen som helst fargeforskjell på røyken/dampen. Og selv om det i teorien skulle være en markant forskjell så trenger man noe kjent å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...