Gå til innhold

Installering av Ubuntu - feil.. [LØST]


Anbefalte innlegg

Når jeg skal prøve å installere Ubuntu på min bærbare, står det bare at når den skal decompresse kernel, at det er no error saker. Hva kan problemet være?

 

Har lasta ned Ubuntu for x86 som en .iso fil.

 

Jeg vet jeg antageligvis må komme med en del ekstra informasjon, men hører først om det er noen som har hatt samme problem før. Skal komme med eksakt feilmelding senere, må bare komme meg hjem først.

 

På forhånd takk =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt en sånn "check CD", men det samme kommer opp på skjermen:

 

Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.
[17179763.044000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 0
<meldinger som dette fortsetter å komme nedover, kanskje 40 stk før maskinen fryser>

 

Hva vil dette si? Litt OT, men er det kanskje en annen distro jeg heller burde starte med? Er litt kjent med linux debian.

 

Men er det noe jeg kan prøve for å fikse min ubuntu distro? Virker det som CD-en er gal?

 

EDIT: Hvordan kan jeg formatere med Ubuntu CD-en? Eller hva er den enkleste måten å formatere pc-en på? Begynner jo nesten å lure på om det er noe mystifystisk på hdd-en.. Siden det står "error on hdc".

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Har kommet meg inn i Ubuntu nå (startet ubuntu fra cd). Var en sånn installasjonsveileder som jeg gikk igjennom. Step 5 av 6 bestod av å krysse av for et formateringsalternativ. Valgte "Erase entire disk - IDE master (hda)". Dette har nå pågått over en halv time. Er dette normalt? Vet det tar tid å formatere disken, men er det dette den har begynt på? Musepekeren står bare å kokelimunker etter at jeg trykket på "neste".

 

Noen som har gjort dette før?

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å høre på meg da.

 

Er harddisken din i orden? Hvis den er det, så holder jeg fortsatt en knapp på at driveren til brikkesettet ditt lager krøll. Knoppix har god hardware deteksjon/konfigurasjon, og er verdt et forsøk. Du kan også finne en del tips i.f.m. laptop og knoppix på nettsiden deres. Hvis du først får satt det opp med en distro, kan du finne ut hvilke drivere (kalles kjerne moduler i linux) som er lastet inn med

$sudo lsmod

Dersom du er heldig tar ikke kjernemodulen noen argumenter, og da er det bare en

$sudo rmmod feilmodul

og så

$sudo modprobe riktigmodul

så kan det godt hende du får det til med Ubuntu.

Lenke til kommentar
Kanskje på tide å høre på meg da.

 

Er harddisken din i orden? Hvis den er det, så holder jeg fortsatt en knapp på at driveren til brikkesettet ditt lager krøll. Knoppix har god hardware deteksjon/konfigurasjon, og er verdt et forsøk. Du kan også finne en del tips i.f.m. laptop og knoppix på nettsiden deres. Hvis du først får satt det opp med en distro, kan du finne ut hvilke drivere (kalles kjerne moduler i linux) som er lastet inn med

$sudo lsmod

Dersom du er heldig tar ikke kjernemodulen noen argumenter, og da er det bare en

$sudo rmmod feilmodul

og så

$sudo modprobe riktigmodul

så kan det godt hende du får det til med Ubuntu.

6938948[/snapback]

 

 

Ja laster ned Knoppix nå. Får vel satse på å bruke den =)

Lenke til kommentar

Men hva er forskjellen på Knoppix og Gnoppix? Har forstått at førstnevnte bruker KDE og den andre GNOME, men hva er egentlig forskjellen på dette? At GNOME bruker 100% freeware? Har ikke helt forstått dette :s

 

spm #2

Om dette er systemer _ment_ til å brukes fra cd (live CD), hvordan er det da å installere på hdd? Er ubuntu bedre da liksom?

Lenke til kommentar

Jeg vil nok heller anbefale ubuntu. Når man brenner ut isoen sånn kan den bli litt ustabil. Kom masse error første gangen jeg starta min boot cd også men etter det har jeg brukt den fint flere ganger. En annen livecd slet litt med installeren, med det funka på tredje forsøk. Å brenne OS'er på brenneplater kan være litt kronglete :p

 

Prøv på nytt igjen og hvis det absolutt ikke funker så prøv å lag en ny cd. Selv om det er livecder så er de ikke i den forstand ment å brukes fra cden. Det er barefor å gi deg muligheten til å teste det ut uten å installere deg og å ha en mer brukervennlig installasjonsmetode.

 

Formateringen av hardisken skal gå ganske raskt selv med en stor harddisk. Tar meg maks 30 minutter å installere ubuntu vanligvis.

 

gnome og kde er to forskjellige desktop managere. Det Desktop manageren gjør er at den gir deg det meste av guien (graphical user interfacen) i operativsystemet. Jeg anbefaler gnome som er det ubuntu kjører som standard. Kubuntu kjører kde som standard. Er ikke noe problem å installere kde etter du har installer ubuntu for å teste det ut.

Lenke til kommentar

Så ubuntu Dapper Drake er GNOME ?

 

Ja er veldig merkelig, fordi jeg har brent dapper drake på som .iso på ei cd. Jeg har prøvd å velge valg nr.1 i oppstart "run or install ubuntu", men kommer mange sånne feilmeldinger opp (se første post). Etter en del venting kommer jeg i console. Det virker som noe har funka fordi mappestrukturen er installert. Ved å kjøre ls ser jeg forskjellige mapper liksom, men er jo i "console". Hvordan kommer jeg nå inn på det grafiske grensesnittet fra console?

 

Én gang i går faktisk, kom jeg helt inn på skrivebordet til ubuntu. Jeg prøvde å kjøre igjennom installasjonsveiviseren, men musepekeren bare så å gapte i halvannen (1,5!) time. Den hang seg ikke, fordi med en gang jeg trykket "cancel" svarte den med å spørre "are u sure?". Etter denne gangen har jeg ikke kommet inn til skrivebordet, bare i consol (hva heter dette foresten, når du kommer til commandlinja, og ikke i det grafiske grensesnittet?? irriterende å forklare hele tiden når det sikkert finnes et ord som beskriver det...)

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Gnome og KDE er to open source desktop varianter, KDE ligner mest på MS-win. Du kommer inn i grafisk grensesnitt (eller X som det heter for linux), slik:

$startx

gnoppix er en knoppix remake (de finnes det mange av) basert på gnome, men du får med både Gnome og KDE på knoppix også. Hvis du vil ha informasjon om forskjellige distroer anbefaler jeg deg å gå hit:

www.distrowatch.com

Lenke til kommentar

Takk!

 

Tilbake til mitt problem:

Jeg får forstat disse irriterene feilmeldingen, regardless om jeg velger live opsjonen, eller prøver å installere fra scratch. Meldingene er som følger:

 

[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 1
[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 2
[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 3
[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 4
[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 5
[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 6
[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 7
[17179884.300000] Buffer 1/0 error on device hdc, logical block 0

 

Nummerne i starten varierer noe. Disse feilmeldingene kommer det plenty av (ca 100 ??) før jeg blir forlatt i console. Har ikke forsøkt med "startx" enda, men skal prøve så fort maskina starter. Hva er grunnen til at jeg får disse feilmeldingene, og betyr det at noe har gått alvorlig galt?

 

Hvordan kan jeg få installert ubuntu på andre måter?

 

Det siste som står før jeg får kommandoen i console (siste som maskinen skriver selv) er:

 

BusyBox v1.01 (Debian 1:1.01-4ubuntu3) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

 

Trenger sårt hjelp her, da jeg må/vil/burde ha pc-en til høstferien på ferie :s

 

Takk for all hjelp hittils!!

 

Foresten: startx fungerte ikke, står bare "/bin/sh: startx: not found". Andre forslag?

Lenke til kommentar

Høres ut som om du bare har installert base systemet, har du prøvd knoppix CD'en? Er du sikker på at harddisk er OK? Hvis du ønsker å få noe som helst konstruktiv hjelp, så kan det hjelpe å gi konstruktiv tilbakemelding, istedet for å ramse opp det som allerede har blitt svart på en gang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...