xm8 Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Har akkurat fått delene og skrudd sammen maskinen da følgende skjer: Maskinen booter helt fint, kommer inn i bios uten broblemer, kikker på hardware monitor og der viser CPU temp ca 90C og Mb temp på rundt 35C. Og dette er bare 1 eller 2 minutter etter oppstart. I neste sekund stopper maskinen, altså CPU vifta og begge kabinettviftene (kabinettviftene er koblet på strømforsyninga) stopper men det lyser grønt på HK LED'en. Spørsmålet er da: Er det et problem med hovedkortet eller strømforyningen? Jeg har ikke et multimeter til og sjekke med. Asus PW5 DH Deluxe Fortron Source Epsilon 600W Sapphire X1950XTX 512MB Corsair TWINX2 2048 6400 C5 C2D E6600 2.4 Ghz Seagate Barracuda 7200.10 250Gb SATA 2 Samsung SH-W163A SATA2 DVD-brenner Endret 21. september 2006 av xm8 Lenke til kommentar
Koppit Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Har akkurat fått delene og skrudd sammen maskinen da følgende skjer: Maskinen booter helt fint, kommer inn i bios uten broblemer, kikker på hardware monitor og der viser CPU temp ca 90C og Mb temp på rundt 35C. Og dette er bare 1 eller 2 minutter etter oppstart. I neste sekund stopper maskinen, altså CPU vifta og begge kabinettviftene (kabinettviftene er koblet på strømforsyninga) stopper men det lyser grønt på HK LED'en. Spørsmålet er da: Er det et problem med hovedkortet eller strømforyningen? Jeg har ikke et multimeter til og sjekke med. Asus PW5 DH Deluxe Fortron Source Epsilon 600W Sapphire X1950XTX 512MB Corsair TWINX2 2048 6400 C5 C2D E6600 2.4 Ghz Seagate Barracuda 7200.10 250Gb SATA 2 Samsung SH-W163A SATA2 DVD-brenner 6907231[/snapback] Bruker du den orginale kjøleren? Hadde selv problemer med den orginale kjøleren, da jeg brukte den ble den 87*C. Så tok jeg den av og så under den. Der så jeg at bare en liten del i utkanten av kjøleren hadde overført kjølepasta til cpu'en. Fikk ikke til å feste den sikkelig så jeg byttet den ut med en Zalman vifte Skrive leif Endret 21. september 2006 av Koppit Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Jeg bruker orginalkjøleren. Så jeg burde ta av kjøleren og sjekke at kjølepastaen er skikkelig fordelt? Er det problematisk og gjøre dette? Alikevell synes jeg at det er merkelig at allt stopper etter et par minutter. (Jeg har ikke overklokket noe som helt da dette ikke er planen.) Jeg for prøve og løsne kjøleren og se om det hjelper noe... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Siden du hadde råd til såpass bra PC, så synes jeg du skal unne deg en ny og bedre CPU kjøler! F.eks en som denne + en 120mm vifte av eget valg. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 90 grader er ALT for høyt. Sannsynligvis stenger maskinen ned, pga over-temperatur. Ta av kjøleren og sjekk at det ikke er noen beskyttelse-hette eller noe på den. Sjekk også at pastaen er jevnt fordelt. Eventuelt fjern den gamle pastaen og legg på ny selv. Arctic Silver 5 er best Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Har tatt av kjøleren og pastaen var jevnt fordelt. Temp starter på 70C ved oppstart og etter 1 minutt eller så, så er temp ca.90C og maskinen kubber. VCore svinger mellom 1.120 og 1.144. 12V er ca 12.35V, 5V er ca. 5.03 og 3.3V er ca.3.322... noe i den dur. Så er det da noen form for overtempvern i bios som skrur av hvis CPU temp blir for høy? Er det dette som gjør det, og ikke strømforsyningen? Alle vifter går helt inntil maskinen kubber, også vifta i strømforsyningen... Så jeg burde prøve først med og skifte til en annen kjøler og kjølepasta? Endret 21. september 2006 av xm8 Lenke til kommentar
death_comes_rippin Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Merklig, sikker på at temp måler viser rett? vis den gjør det er det bare og kjøpe ny kjøler Lenke til kommentar
Knugo Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Har du kjent etter om cpu kjøleren er unormal varm? Slik at du kan utelukke at det ikke er noe fysisk feil med kjøleren. Eller at kjøleren sitter godt nok fast? Hvis ikke vil jeg anbefale deg Scyth Ninja Jeg har samme HK, CPU tempen min ligger rundt 35-45 grader klokket (kommer an på rom temperaturen). Endret 21. september 2006 av kent-hugo Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har kjent etter og kjøleren er ikke spesiellt varm nei. Jeg synest det virker bare så ekstremt med temperaturene. Det er da haugevis med folk som bruker stock-kjøleren uten problemer. Lenke til kommentar
Knugo Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Siden selve kjøleren ikke er ekstremt varm, kan det jo være at du ikke har satt den skikkelig fast eller noe i den duren. Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Kjøleren er så vidt jeg kan se skikkelig festet. Alle festene ar forankret i HK og kjøleren ligger plant på CPU. Men det hjelper jo ikke stort da maskinen ikke er lenge nok på, slik at den blir varm. Skrur på, haster inn i bios, hardware monitor, 71...72...73...74 -> 30 sek -> 88...89...90 og så stopper allt. Etter hva jeg kan lese her på forumet og ellers på Asus sine forum er jeg tilsynelatende den eneste som har dette problemet. Begynner å bli mektig lei. Selv om stock-kjøleren hadde hatt dårlig kontakt så skulle da temperaturene ikke hvert så høye, da alle andre rapporterer om temps på 45-50C når de har dårlig kontakt... Endret 21. september 2006 av xm8 Lenke til kommentar
TAS Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Har selv samme hk samt E6600 cpu(stock kjøler).Ligger på 38C,40C under load.Har en 80mm vifte xtra i kabinett,det er i følge everest da. Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har 3 stk 120mm vifter i kabinettet så det skulle da holde... Lenke til kommentar
Knugo Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Vet ikke om det er mulig - eller om det har noe relevanse, men du har ikke satt viftepluggen i feil plugg? Den står i CPU fan slotten på HKet? Hvilken BIOS versjon har du? Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) 4 pins pluggen står i CPU_FAN ja. Endret 21. september 2006 av xm8 Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 BIOS: 0701 / 07.08.06. Jeg skrudde av CPU Q-fan slik at CPU vifta skulle gå med maks hastighet (2000rpm), ingen forskjell. Denne gangen holdt jeg på CPU ribba når HWM viste at tempen steg, ribba var kald, ikke lunken, kald. det samme var strømforsyninga. Denne gangen rappoterte HWM helt opp i 94C før maskina kubba. Jeg begynner å få lyst til og stappe HK tilbake i eska... Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg får bestille en tube med Arctic Silver 5 og skrape av den gamle kjølepastaen og se om det hjelper. Finnes et noen aftermarket kjølere som passer til hovedkortet uten at jeg må til og bore og skru og eller ta ut hovedkortet for montasje? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Det at CPU blir veldig fort alt for varm og at kjøleren knapt blir varm/lunket er en veldig sterk indikasjon på at overføringen av varme mellom CPU og kjøler ikke fungerer som det skal. Det kan være at kjøleren ikke har skikkelig kontakt med lokket på CPUen eller at det er alt for mye kjølepasta i mellom. Det skal bare være et syltynnt lag og minst mulig pasta mellm metallflatene uten at det blir noe luft (som leder varme ennå dårligere enn kjølepasta). En annen mulighet er at intel ikke har lagt nok kjølepasta mellom CPU og CPU-lokket. Dette er ikke noe man bør forsøke å utbedre selv men bør kjøre rekamasjons-sak på og få byttet den i en CPU som ikke har denne feilproduksjonen. Men test godt på forhånd så du er helt sikker på at det ikke er kjøleren eller kjølepastaen sin skyld. Da får man ikke noe reklamasjon på prosessoren og må betale for frakt og undersøkelsen selv. (Falsk reklamasjonskrav) Lenke til kommentar
xm8 Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg for ta og forsøke litt forskjellig og se om det hjelper. Takk for råd. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Du kjenner ikke noen andre som du kan få låne en annen C2D av da, eventuelt teste din cpu i dems maskin. Som Simen1 sier er det dyrt og langdrygt å sende cpu tilbake for testing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå