Hamnli2 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg forklarte og hva som ble lagt i ordet abnormal. I dette tilfellet alt som ikke er "normen". Jeg reitererer: "Mental disorders are classified by abnormal behaviour, thoughts and feelings. The term "abnormal" literally refers to any departure from the norm... ...Mental disorders cause distress or discomfort and often interfere with peoples ability to lead useful, productive lives. They often make it impossible for people to hold down jobs, raise families or relate to others socially." -Martin, Carlson & Buskist, Psychology 3ed, pg. 822 under "Classification and diagnosis of mental disorders", Pearson Education Limitied 2007. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det finnes ingen normer i dagens samfunn. Det finnes bare lover, og homofili er ikke ulovlig. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 På hvordan måte hadde barna færre rettigheter? De hadde for eksempel ingen rett til å få vite sitt biologiske opphav siden den kunstige befruktingen skjedde i utlandet. Nå som homofile kan bli kunstig befruktet her i Norge har barn med homofile like stor rett til å vite sitt biologiske opphav som barn med heterofile foreldre. Som sagt så trenger ingen sinnslidelser å oppfylle alle kravene. Definisjonen av en sinnslidelse er, som nevnt tidligere: "Mental disorders are classified by abnormal behaviour, thoughts and feelings." Ganske enkelt. Resten var for å utdype og forklare bruken av "abnormal", men dette klarte du å feiltokle katastrofalt. Some psychologists and psychiatrists still hold negative personal attitudes toward homosexuality. However, empirical evidence and professional norms do not support the idea that homosexuality is a form of mental illness or is inherently linked to psychopathology. The foregoing should not be construed as an argument that sexual minority individuals are free from mental illness and psychological distress. Indeed, given the stresses created by sexual stigma and prejudice, it would be surprising if some of them did not manifest psychological problems (Meyer, 2003). The data from some studies suggest that, although most sexual minority individuals are well adjusted, nonheterosexuals may be at somewhat heightened risk for depression, anxiety, and related problems, compared to exclusive heterosexuals (Cochran & Mays, 2006). Med andre ord er ikke homofili en sinnslidelse i seg selv, men homofile har større risk for å få psykiske problemer (som depresjon) på grunn av hetsing. Om pedofili var en dårlig "fili" å sammenligne med så kan vi si zoofili eller necrofili. Like dårlige de og. Zoofili og nekrofili foregår ikke mellom to samtykkende voksne og kan derfor ikke sammenlignes med homofili. Klart det kan, pedofili var et dårlig eksempel fordi andre personer kom til skade, men ingen kommer til skade ved zoofili eller nekrofili. Om zoofili og nekrofili er sinnslidelser så må nødvendigvis homofili og være det. Definisjonen på parafilli (en fellesbetegnelse på blant annet pedofili, nekrofili og zoofili) er at det ikke foregår mellom to samtykkende voksne. Homofili derimot foregår mellom to samtykkende voksne og kan derfor ikke sammelignes med pedofili eller andre seksuelle aktiviteter som ikke foregår mellom to samtykkende voksne personer. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det finnes ingen normer i dagens samfunn. Det finnes bare lover, og homofili er ikke ulovlig. Bordskikk er en uskreven norm. Mange andre eksempler Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det finnes ingen normer i dagens samfunn. Det finnes bare lover, og homofili er ikke ulovlig. Lovene vi har er jo et resultat av de normene vi har i dagens samfunn. Lenke til kommentar
.... Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg forklarte og hva som ble lagt i ordet abnormal. I dette tilfellet alt som ikke er "normen". I så fall er «abnormal» et politisk begrep. Lenke til kommentar
.... Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Vel, hvis vi følger «abnormal»-definisjonen av «sinnslidelse», så blir tankegangen slik: Homofili er mot normen. Derfor er homofili abnormalt. Derfor er homofili en sinnslidelse. Derfor bør ikke homofili få adoptere. Som dominobrikker, med mindre vi baserer oss på en bedre definisjon. Og det bør vi. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 På hvordan måte hadde barna færre rettigheter? De hadde for eksempel ingen rett til å få vite sitt biologiske opphav siden den kunstige befruktingen skjedde i utlandet. Nå som homofile kan bli kunstig befruktet her i Norge har barn med homofile like stor rett til å vite sitt biologiske opphav som barn med heterofile foreldre. Ok. Some psychologists and psychiatrists still hold negative personal attitudes toward homosexuality. However, empirical evidence and professional norms do not support the idea that homosexuality is a form of mental illness or is inherently linked to psychopathology. Med andre ord er ikke homofili en sinnslidelse i seg selv, men homofile har større risk for å få psykiske problemer (som depresjon) på grunn av hetsing. Nei, APA regner ikke homofili som en sinnslidelse, men det må vi fikse på. Jeg mistenker dette kommer fra sosial stigma og lobbyvirksomhet, eller kanskje amerikanerne har en annen definisjon på sinnslidelser. Kan vel nevnes at jeg ikke så noen linker eller empiriske studier som viste at homofili ikke var en sinnslidelse. Dog, i følge BPS (British Psychological Society) presenterer jeg, igjen, the evidence: "Mental disorders are classified by abnormal behaviour, thoughts and feelings. The term "abnormal" literally refers to any departure from the norm..." Oppfører homofile seg annerledes en folk flest? Ja, de har sex med samme kjønn. Tenker de annerledes en folk flest? Jeg tipper de tenker mye på sex med samme kjønn, så ja. Har de andre følelser? Nei, følelsen er vel den samme, men de har dem mot samme kjønn, som er mot normen. Er det til besvær for den som er homofil? Vanligvis ikke, men det er ofte det. Er homofili da, pr definisjon, en sinnslidelse? Ja. Er det rett? Diskutabelt. Valget står mellom "ja", eller å forandre definisjonen av sinnslidelser. Men inntill videre er det vel ingen tvil da? Noen homofile føler at de ville ha et bedre liv som heterofil, hvorfor skal ikke de ha lik rett til behandling som alle andre? Definisjonen på parafilli (en fellesbetegnelse på blant annet pedofili, nekrofili og zoofili) er at det ikke foregår mellom to samtykkende voksne. Homofili derimot foregår mellom to samtykkende voksne og kan derfor ikke sammelignes med pedofili eller andre seksuelle aktiviteter som ikke foregår mellom to samtykkende voksne personer. Jo det kan det, for samtykket er irrelevant. Vi prater om hva som gjør noe til en sinnslidelse. Om parafili er sinnslidelser så er altså også homofili det. Vel, hvis vi følger «abnormal»-definisjonen av «sinnslidelse», så blir tankegangen slik: Homofili er mot normen. Derfor er homofili abnormalt. Derfor er homofili en sinnslidelse. Derfor bør ikke homofili få adoptere. Som dominobrikker, med mindre vi baserer oss på en bedre definisjon. Og det bør vi. Nei, det er ikke alle sinnslidelser som gjør personen inhabil som forelder. Det må vi finne ut av om homofili gjør. Lenke til kommentar
.... Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nei, det er ikke alle sinnslidelser som gjør personen inhabil som forelder. Det må vi finne ut av om homofili gjør. Hvorfor er det da relevant om homofili er en sinnslidelse? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg forklarte og hva som ble lagt i ordet abnormal. I dette tilfellet alt som ikke er "normen". Da er alle "abnormale", og dermed psykisk syke i følge deg. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nei, det er ikke alle sinnslidelser som gjør personen inhabil som forelder. Det må vi finne ut av om homofili gjør. Hvorfor er det da relevant om homofili er en sinnslidelse? Det er relevant fordi de fleste sinnlidelser gjør folk uegnet som foreldre. Derfor må vi være sikre på at det går bra før vi lar homofile har barn. Det blir vi ikke når vi dytter gjennom lover om rettigheter uten å debattere dem. Lenke til kommentar
.... Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Det jeg får ut av det du skriver, er at mennesker som avviker fra normen mentalt, bør betraktes med større skepsis før man gir dem ansvar for andre. Eller i hvert fall før man gir dem ansvaret for et barn. (Det er bare ett problem: Hvordan setter man høyere krav til en minoritet?) Endret 19. mai 2009 av longwinded Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det jeg får ut av det du skriver, er at mennesker som avviker fra normen, bør betraktes med større skepsis før man gir dem ansvar for andre. Eller i hvert fall før man gir dem ansvaret for et barn. (Det er bare ett problem: Hvordan setter man høyere krav til en minoritet?) Jeg sier at folk som er pr definisjon sinnslidende burde man være skeptisk til at får ha barn ja. Ikke alle som er forskjellige, eller abnormal om du vil. Det er tatt helt ut av kontekst. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 En liten opprydning i tråden er utført. '29' innlegg rundt hvem som er normale, hvordan man uttrykker seg, diskusjoner rundt brukere sitt ordforråd, meta diskusjoner, samt et og annet personangrep er fjernet fra tråden. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. Kommenter og still spørsmål ved tematikken, men da på en saklig og skikkelig måte. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nei, APA regner ikke homofili som en sinnslidelse, men det må vi fikse på. Jeg mistenker dette kommer fra sosial stigma og lobbyvirksomhet, eller kanskje amerikanerne har en annen definisjon på sinnslidelser. Kan vel nevnes at jeg ikke så noen linker eller empiriske studier som viste at homofili ikke var en sinnslidelse. Kanskje ikke linker, men haugevis av referanser. I følge den artikkelen jeg linket til ble jo homofili fjernet fra listen over sinnslidelser på tross av lobby virksomhet og sosialt stigma så det argumentet holder heller ikke vann. Oppfører homofile seg annerledes en folk flest? Ja, de har sex med samme kjønn.Tenker de annerledes en folk flest? Jeg tipper de tenker mye på sex med samme kjønn, så ja. Har de andre følelser? Nei, følelsen er vel den samme, men de har dem mot samme kjønn, som er mot normen. Ifølge Kinsey sine undersøkelser var det ikke så uvanlig. Han fant ut at ikke bare hadde en god del folk tenkt på å ha sex med samme kjønn de hadde til og med utført handlingen. Er det til besvær for den som er homofil? Vanligvis ikke, men det er ofte det. Å være homofil fører ikke til besvær, folk som hetser dem på grunn legningen deres gjør det. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nei, APA regner ikke homofili som en sinnslidelse, men det må vi fikse på. Jeg mistenker dette kommer fra sosial stigma og lobbyvirksomhet, eller kanskje amerikanerne har en annen definisjon på sinnslidelser. Kan vel nevnes at jeg ikke så noen linker eller empiriske studier som viste at homofili ikke var en sinnslidelse. Kanskje ikke linker, men haugevis av referanser. I følge den artikkelen jeg linket til ble jo homofili fjernet fra listen over sinnslidelser på tross av lobby virksomhet og sosialt stigma så det argumentet holder heller ikke vann. Det var nokk lobbyvirksomhet på begge sider vil jeg tro, men det er vel ingen hemmelighet at om du ikke er pro-homofili så kommer du fort under verbale angrep og blir lett et offer for fordommer. Oppfører homofile seg annerledes en folk flest? Ja, de har sex med samme kjønn.Tenker de annerledes en folk flest? Jeg tipper de tenker mye på sex med samme kjønn, så ja. Har de andre følelser? Nei, følelsen er vel den samme, men de har dem mot samme kjønn, som er mot normen. Ifølge Kinsey sine undersøkelser var det ikke så uvanlig. Han fant ut at ikke bare hadde en god del folk tenkt på å ha sex med samme kjønn de hadde til og med utført handlingen. Er det til besvær for den som er homofil? Vanligvis ikke, men det er ofte det. Å være homofil fører ikke til besvær, folk som hetser dem på grunn legningen deres gjør det. Jo, å være homofil er ofte til besvær. Det er ofte besværlig å være nekrofil og på grunn av samfunnet rundt, det betyr ikke at vi skal åpne opp for nekrofili. Poenget med akkurat det er at vi i dag ikke har et eneste behandlingsalternativ for homofile som helst vil være heterofile, og det ser jeg ingen god grunn til, bortsett fra at alle de andre homofile insisterer på at det ikke er noe galt med å være homofil og at de som ikke liker det derfor burde bite tenna sammen og akseptere det. For å sammenligne så blir det litt som med jenter med små bryster, noen vil ha større for de synes ikke de er fine med de brystene de har, men de får ikke lov fordi resten av jentene er fornøyde med det de har. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Jeg har aldri hørt om noen som har vært homofile uten å ønske å være det. Bortsett fra forkvaklede religiøse selvsagt. Sier ikke at det ikke eksisterer, har bare aldri hørt om det. Kanskje er det den lille utbredelsen som gjør at det ikke er et felt som blir prioritert? Endret 19. mai 2009 av -Zeitgeist- Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Minner om trådens tema og opprinnelige intensjon. Ja, det er krevende og debattere dette uten og sette tematikken i et større perspektiv og til tider er dette helt legitimt, men ikke glem det originale ønsket med tråden, som var og debattere homofile og deres rett til barn, eller mangel på rett som sådan, samt eventuelle konsekvenser rundt dette. Prøv å hold debatten innenfor temaet. '2' innlegg er slettet. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) snip Er egentlig ganske uenig med deg her, hvis en kan si at en er abnormal fordi en er tiltrukket av personer med samme kjønn på grunn av dine premisser så kan en egentlig også si at alle som har vært forelsket i en person er abnormale/sinslidende. For når en forelsker seg i en person så vil jeg tippe at under 10% (begge kjønn inklutert selvfølgelig) av de som har møtt denne personen også ble foresket i denne personen, men dette gjør en ikke abnormal eller sinslidende. Men så til tema. Jeg tror egentlig jeg mener at det å få barn ikke er noe en har rett til. Men det er de som kan få barn og de som ikke kan få barn. Når en kan få barn så ville jeg vært sterkt imot hvis "noen" begynte å sterilisere de som "noen" mente ikke burde få ha barn, men hvis de som har fått et barn ikke klarer å ta seg av barnet burde en barneverns organisasjon hjelpe foreldrene med å ta seg av barnene. Hvis dette ikke hjelper så syntes jeg barnet burde bli flyttet til noen som klarer å ta seg av det. Men når det kommer til adopsjon så har vi mulighet for en kvalitetskontroll av foreldre som vi ikke har ved vanlig fødsel, hvis foreldrene ser ut som de er kvalifisert til å være foreldre så burde de kunne få adoptere like lett om de er hetro eller homofile. Endret 19. mai 2009 av Sempercogitare Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 snip Er egentlig ganske uenig med deg her, hvis en kan si at en er abnormal fordi en er tiltrukket av personer med samme kjønn på grunn av dine premisser så kan en egentlig også si at alle som har vært forelsket i en person er abnormale/sinslidende. For når en forelsker seg i en person så vil jeg tippe at under 10% (begge kjønn inklutert selvfølgelig) av de som har møtt denne personen også ble foresket i denne personen, men dette gjør en ikke abnormal eller sinslidende. Se her ja, en som kommer med argumenter i steden for å bare kverulere! Det setter jeg pris på. Du har et godt poeng her, men vi har ikke et spesiellt individ som er normen å være foresket i, så da kan du heller ikke være utenfor normen ved å ikke være forelsket\være forelsket i et individ. Derimot er det abnormalt å være forelsket i samme kjønn, i motsetning til å være forelsket i et individ av det annet kjønn Men så til tema. Jeg tror egentlig jeg mener at det å få barn ikke er noe en har rett til. Men det er de som kan få barn og de som ikke kan få barn. Når en kan få barn så ville jeg vært sterkt imot hvis "noen" begynte å sterilisere de som "noen" mente ikke burde få ha barn, men hvis de som har fått et barn ikke klarer å ta seg av barnet burde en barneverns organisasjon hjelpe foreldrene med å ta seg av barnene. Hvis dette ikke hjelper så syntes jeg barnet burde bli flyttet til noen som klarer å ta seg av det. Men når det kommer til adopsjon så har vi mulighet for en kvalitetskontroll av foreldre som vi ikke har ved vanlig fødsel, hvis foreldrene ser ut som de er kvalifisert til å være foreldre så burde de kunne få adoptere like lett om de er hetro eller homofile. Jeg er enig i dette, og kvalitetskontroll av foreldre er et interresangt tema, om muligens litt vanskelig å ta et standpunkt til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg