enken Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) "blabla homofile er ikke bra foreldre!!!!!!!!!" er et ekstremt dårlig argument i og med at det ikke er noen konklusiv vitenskap som støtter opp under påstanden. Hvor lenge har homofile hatt offisielle rettigheter til å adoptere, 5 måneder? Hvorfor ikke vente og se hva som skjer med barna før dere dømmer folk som ikke er heterofile nedenom og hjem? Forresten, barn har faktisk andre rollefigurer enn mamma og pappa. Så om man ikke nekter barnet sitt barnehage og skole (noe som er ulovlig i Norge), så får det andre innspill fra det andre kjønn. Dessuten er det heller ingen konklusiv vitenskap som sier at man trenger innspill fra begge kjønn på alt man gjør. Et annet idiotargument altså. Endret 7. mai 2009 av sileps Lenke til kommentar
.... Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Dessuten er det heller ingen konklusiv vitenskap som sier at man trenger innspill fra begge kjønn på alt man gjør. Nei, men det finnes mengder med anekdotiske bevis på at mange barn med aleneforeldre føler et savn etter en mors- eller farsfigur. Ikke alle, men mange. Jeg lurer på hva det savnet kommer av. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Kanskje det at de mangler en person i livet. Ikke at de nødvendigvis mangler et viss kjønn. Lenke til kommentar
.... Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det er mange hypoteser på dette området, men få teorier. Og det er faktisk et alvorlig problem. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det er mange hypoteser på dette området, men få teorier. Og det er faktisk et alvorlig problem. Det er jeg faktisk enig med deg i. Det er dette som gjør diskusjonen så vanskelig siden ingen av sidene har noen 100% konkrete og testede fakta å henvise til her i Norge i og med at de kun har hatt lov å adoptere i 5 måneder. Altså blir det et mer etisk spørsmål, og alle har forsjellig syn på etikk. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Altså blir det et mer etisk spørsmål, og alle har forsjellig syn på etikk. Som ofte blir til noe ala "Folk som er annerledes enn meg skal ikke ha samme rettigheter som meg" Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Altså blir det et mer etisk spørsmål, og alle har forsjellig syn på etikk. Som ofte blir til noe ala "Folk som er annerledes enn meg skal ikke ha samme rettigheter som meg" Jepp, men hva er å være annerledes så mange som ikke kjønner at den der som du sier faktisk går andre veien også og det er derfor vi har like rettigheter. Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er mange hypoteser på dette området, men få teorier. Og det er faktisk et alvorlig problem. Det er jeg faktisk enig med deg i. Det er dette som gjør diskusjonen så vanskelig siden ingen av sidene har noen 100% konkrete og testede fakta å henvise til her i Norge i og med at de kun har hatt lov å adoptere i 5 måneder. Altså blir det et mer etisk spørsmål, og alle har forsjellig syn på etikk. http://aclu.org/images/asset_upload_file480_27496.pdf With the appearance of openly gay and lesbian parents in the last quarter century,and in significant numbers in the past 20 years, scientists have had the opportunity to study these families, evaluating the parenting abilities of lesbian and gay parents and how well their children are developing. There is now a well-developed body of scientific research on lesbian and gay parents and their children in scholarly journals.64 The academic literature includes more than two dozen studies that have evaluated several hundred parents and children. The studies found, without exception, that gay people are just as capable parents and that children raised by lesbians and gay men are just as healthy and well-adjusted as other children. The sexual orientation of parents does not affect the psychological well-beingof children. The sexual orientation of parents does not affect children’s social development. The sexual orientation of parents does not affect children’s cognitive development. The parenting skills of lesbian and gay parents are at least as good as thoseof heterosexual parents. The sexual orientation of parents does not affect the quality of their relationshipswith their children. Parents’ mental health does not differ based on their sexual orientation. The quality of the couple relationship between the parents does not differ basedon sexual orientation. Parents’ sexual orientation has no impact on children’s gender identity. Children raised by lesbian parents may feel less constrained by sex stereotypesthan children raised by heterosexual parents. Parents’ sexual orientation does not determine the sexual orientation of theirchildren. How Conclusive Is This Research?No single study in any scientific field definitively answers any question. Scientific knowledge is based on the accumulation of research findings. Where studies show disparate findings on a particular question, no reliable conclusions can be drawn. But as multiple studies employing accepted research methods point to consistent results, scientists will come to accept those findings as reliable and eventually consider a question to be settled. Det finnes kanskje ikke store mengder forskning gjennomført på homofile par i norge, men disse studiene har foregått i over 20 år. Noen av studiene har gått over lang tid. Det finnes ikke mange studier som tar for seg kun adopsjon, men studiene viser at homofile er i stand til å ta vare på og oppdra et barn. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Altså blir det et mer etisk spørsmål, og alle har forsjellig syn på etikk. Hvordan begrunner du etisk at myndighetene skal kunne ha rett til å frata noen en rettighet kun basert på hvem de bor sammen med? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er mange hypoteser på dette området, men få teorier. Og det er faktisk et alvorlig problem. Tull og tøys. Det finnes masse undersøkelser rundt dette (se innlegg fra Joystick211). Det alvorlige problemet her er at folk ikke setter seg inn i det materialet som finnes men kun leter etter hvordan de kan få bekreftet sine fordommer. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Altså blir det et mer etisk spørsmål, og alle har forsjellig syn på etikk. Hvordan begrunner du etisk at myndighetene skal kunne ha rett til å frata noen en rettighet kun basert på hvem de bor sammen med? Jeg gjør ikke det. I allefall ikke på legning. Hvis det er snakk om mishandling av ungen er det noe annet. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg sa heller ikke at du gjorde det. Men siden du sier det er et spørsmål om etikk må du jo også ha vurdert at andre har en etisk begrunnelse for å ha det motsatte standpunktet. Finnes det ingen slik begrunnelse (og heller ingen saklige grunner som vi har vært igjennom) så er det jo ikke etikk men kun fordommer. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ja selfølgelig har de andre også etiske grunner. Men om de nødvendigvis er etisk riktig kan komme litt ann på person til person. Når det kommer til etikk er det jo aldri et 100% standard svar. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg ennå til gode å se noen slike etiske grunner her i tråden, det var poenget mitt. Selvsagt er det ikke noen 100 % standard som gjelder for etikk, det ligger i etikkens natur. Men man må allikevel kunne avkreve en begrunnelse om man sier at det handler om etikk. "Jeg liker det ikke" er ikke noen etisk begrunnelse. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Nei selvfølgelig er det ikke det Jeg sa bare at dette er nok mer et spørsmål om etikk enn vitenskap. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Vel, vitenskapen er på de homofiles side og det har ennå ikke kommet opp noen etisk begrunnelse. Da gjenstår bare fordommer og religion. Lenke til kommentar
.... Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Det er mange hypoteser på dette området, men få teorier. Tull og tøys. Det finnes masse undersøkelser rundt dette (se innlegg fra Joystick211). Men de adresserer ikke problemstillingen. Hver gang jeg bringer på bane savnet etter en mors- eller farsfigur hos mange barn med aleneforeldre, svarer folk med sin egne pop-psykologiske teorier om at dette er utelukkende skapt av samfunnets forventinger. Selvfølgelig helt uten bevisføring av noe slag. Ikke er dette behandlet i forskningen heller, så vidt jeg kan se. Endret 8. mai 2009 av longwinded Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ikke meg Jeg har gledelig innrømmet at dette er et godt poeng, men at det på ingen måte er viktig nok til å hindre adopsjon for enslige eller homofile par. Lenke til kommentar
.... Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg har gledelig innrømmet at dette er et godt poeng, men at det på ingen måte er viktig nok til å hindre adopsjon for enslige eller homofile par. Hvordan kan savn etter en mors- eller farsfigur ikke være viktig nok? Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg har gledelig innrømmet at dette er et godt poeng, men at det på ingen måte er viktig nok til å hindre adopsjon for enslige eller homofile par. Hvordan kan savn etter en mors- eller farsfigur ikke være viktig nok? Når det gjelder adopsjon (som var det tofagerl nevnte her) er det vel åpenbart? Savnet etter en mors- eller farsfigur er ikke viktig nok fordi savnet (uten at jeg egentlig synes det er et bra uttrykk i denne sammenhengen) etter foreldre i det hele tatt er viktigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg