.... Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Ja, Norge er jo verdensmester i integrering. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Nei, du har rett. La oss gi opp på å integrere, la oss lage ghettoer og la rasismen blomstre slik som den vil. Nå får du gi deg... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 I større grad enn f.eks. de som bruker briller? Jeg tipper ja, og grunnen er veldig enkel: homofobi er et så omfattende fenomen at vi har et eget ord for det, mens «brilleslange»-barnsligheter er, nettopp, barnsligheter. Briller, overvekt og andre ting er veldig tydelige. Man kan ikke se på noen at de har homofile foreldre. Lenke til kommentar
.... Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Briller, overvekt og andre ting er veldig tydelige. Man kan ikke se på noen at de har homofile foreldre. Og derfor er mobbingen for sistnevnte langt verre. La oss gi opp på å integrere, la oss lage ghettoer og la rasismen blomstre slik som den vil. Er det ikke stort sett dét vi har gjort så langt? Endret 6. mai 2009 av longwinded Lenke til kommentar
Spissborgeren Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg tipper ja, og grunnen er veldig enkel: homofobi er et så omfattende fenomen at vi har et eget ord for det, mens «brilleslange»-barnsligheter er, nettopp, barnsligheter. Det er en betydelig forskjell på noe som også forekommer i de voksnes rekker og gjerne overføres fra foreldre fra til barn, og noe som aldri kan oppstå i noe annet enn et barnslig sinn. Homofobi er altså ikke barnslig? Mobbing, enten det foregår i voksne rekker eller utelukkende blant barn er uakseptabel og forbudt. Straffen for å begå en forbudt handling skal prinsippielt sett ikke gå utover andre enn den som begår handlinge, homofobi er ikke et unntak. Mobbing kan graderes, enten man betrakter virkningen på offeret eller mengden trakassering. Det kan man kanskje. Derimot kan man ikke uten videre si at mobbing basert på forskjellige grunnlag nødvendigvis kan graderes ut i fra grunnlaget. Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg blir mildt sagt sjokkert over ganske mange utsagn her. Og det virker ikke som jeg er den eneste. Måtte bare si det.. Lenke til kommentar
.... Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Homofobi er altså ikke barnslig? Homofobi har utstrakt mindshare blant voksne mennesker. I den betydningen er det dessverre ikke barnslig. Mobbing, enten det foregår i voksne rekker eller utelukkende blant barn er uakseptabel og forbudt. Straffen for å begå en forbudt handling skal prinsippielt sett ikke gå utover andre enn den som begår handlinge, homofobi er ikke et unntak. Det er begrenset hvor mye man oppnår med avstraffelse. I diskusjonen om dødsstraff vises det jo alltid til USAs likevel høye crime rate, for eksempel. Derimot kan man ikke uten videre si at mobbing basert på forskjellige grunnlag nødvendigvis kan graderes ut i fra grunnlaget. Jeg ser på hvordan homofobi arter seg blant voksne, og trekker slutninger fra det. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Briller, overvekt og andre ting er veldig tydelige. Man kan ikke se på noen at de har homofile foreldre. Og derfor er mobbingen for sistnevnte langt verre. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være verre for barn av homofile. Det må jo være omvendt i såfall: Jo mer tydelig, desto enklere å finne en grunn til å mobbe den man ønsker å mobbe. Dessuten besvarer ikke dette det at de "ikke velger offer utifra grunn, de velger grunn utifra offer". Lenke til kommentar
.... Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være verre for barn av homofile. Det må jo være omvendt i såfall: Jo mer tydelig, desto enklere å finne en grunn til å mobbe den man ønsker å mobbe. Men mobbingen arter seg forskjellig. En «offentlig hemmelighet» resulterer i langt mer baksnakking enn et blott faktum. Dessuten besvarer ikke dette det at de "ikke velger offer utifra grunn, de velger grunn utifra offer". Mobbere er opportunister. De gjør begge deler. Lenke til kommentar
enken Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Dere som sier "barn med homofile foreldre blir mobbet..........", jeg har bare èn kommentar til det: Dere ville mobbet barnet. Og dere er idioter. Og til du som snakket om dårlig integreringspolitikk i norge: ja, jeg er enig. Men du har veldig merkelige meninger; du vil ha en bedre integreringspolitikk men du vil ikke la homofile ha rettigheter? Stemmer du på FRP's og SV's ONS-barn? Endret 6. mai 2009 av sileps Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være verre for barn av homofile. Det må jo være omvendt i såfall: Jo mer tydelig, desto enklere å finne en grunn til å mobbe den man ønsker å mobbe. Men mobbingen arter seg forskjellig. En «offentlig hemmelighet» resulterer i langt mer baksnakking enn et blott faktum. Hva får deg til å tro at det må være en hemmelighet? I følge deg vil i såfall den beste måten å bekjempe det på være å være fullstendig åpne om det. Problem solved! Dermed er det ingenting som skiller det ene fra det andre. Dessuten besvarer ikke dette det at de "ikke velger offer utifra grunn, de velger grunn utifra offer". Mobbere er opportunister. De gjør begge deler. Du tror mobbere analyserer og tenker veldig mye gjennom det. Det er jo nettopp det de ikke gjør. Derfor finner de først ut hvem de vil mobbe, og så hva de skal mobbe vedkommende for. Lenke til kommentar
.... Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 [D]u vil ha en bedre integreringspolitikk men du vil ikke la homofile ha rettigheter? Jeg vil ha en bedre integreringspolitikk og homofile rettigheter, eller den nåværende politikken og de nåværende rettighetene, men ikke den nåværende politikken og flere homofile rettigheter. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Dette er fra LLH, som selvsagt ikke er 100% objektive, men likevel: 2. Tar barn skade av å vokse opp med lesbiske og homofile foreldre?Nei, her er forskningen entydig. Hovedandelen av forskningen har sett på ulike sider ved barns fungering i lesbiske og homofile familier, og sammenlignet dette med barn som vokser opp med mor og far, eller mor alene. Resultatene fra denne forskningen viser at barn i lesbiske og homofile familier fungerer relativt likt som andre barn, dvs at de hverken har mer eller mindre atferdsmessige eller emosjonelle problemer enn andre barn, og at de deltar i sosiale aktiviteter og fungerer i vennegjengen på lik linje med andre barn. 3. Blir barna mobbet pga foreldrenes seksuelle orientering? Dette er kanskje et av de vanligste argumentene som trekkes fram i debatten rundt homofile og barn. Forskningen viser at barn i lesbiske og homofile familier ikke mobbes mer enn andre barn. Det hender at barn får problemer med omgivelsenes reaksjoner på foreldrenes seksuelle orientering, men det synes som om disse problemene er relativt små. Opinionsundersøkelser viser at nordmenn har blitt mer positive i forhold til homofile og lesbiske med årene, men fortsatt mener halvparten av den voksne norske befolkningen at barn tar skade av å vokse opp med lesbiske og homofile foreldre. Slike holdninger overføres til barn, og kan være med på å skape intoleranse og mobbing. Lenke til kommentar
.... Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 En «offentlig hemmelighet» resulterer i langt mer baksnakking enn et blott faktum. Hva får deg til å tro at det må være en hemmelighet? I følge deg vil i såfall den beste måten å bekjempe det på være å være fullstendig åpne om det. Problem solved! Dermed er det ingenting som skiller det ene fra det andre. Jeg skulle ønske det var så enkelt. Men det er fortsatt store forskjeller på homofobi og annen mobbing, og den viktigste er at også voksne er homofobe. Du tror mobbere analyserer og tenker veldig mye gjennom det. Det er jo nettopp det de ikke gjør. Derfor finner de først ut hvem de vil mobbe, og så hva de skal mobbe vedkommende for. Nei, jeg tror mobbere er opportunister. Hvis et påskudd tilfeldigvis kommer dem for øre, så vil de benytte seg av det. Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 [D]u vil ha en bedre integreringspolitikk men du vil ikke la homofile ha rettigheter? Jeg vil ha en bedre integreringspolitikk og homofile rettigheter, eller den nåværende politikken og de nåværende rettighetene, men ikke den nåværende politikken og flere homofile rettigheter. Da får du være med i en debatt for å få forandret politikken, da, siden du er enig i at rettighetene for homofile godt kan endres. Du skaper problemer som egentlig ikke trenger å eksistere. Lenke til kommentar
enken Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 [D]u vil ha en bedre integreringspolitikk men du vil ikke la homofile ha rettigheter? Jeg vil ha en bedre integreringspolitikk og homofile rettigheter, eller den nåværende politikken og de nåværende rettighetene, men ikke den nåværende politikken og flere homofile rettigheter. Fair enough. Nå blir det politisk standpunkt det er snakk om igjen, men personlig mener jeg at alle bør integreres i samfunnet så godt som mulig, slik at de kan faktisk kan gjøre noe for fellesskapet. Men ja, politisk standpunkt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 *snipp* Når jeg leser innlegget ditt, så sitter jeg igjen med noen spørsmål. Jeg er heller ikke av troen på at mobbing blir borte over natten, dessverre vokser mange opp uten grenser,eller foreldre som ikke innser rekkvidden av det poden gjør mot andre feks. Men denne situasjonen er jo ikke ny. I utgangspunktet slik jeg har forstått det plukkes et mobbeoffer ut basert på folkmentalitet, hvem står svakest. Skulle "flokken" bli tatt, så må en ha en unskyldning, gjerne kan det være ubevisst hvorfor en mobber. Så en plukker unskyldningen vilkårlig, det kan være krøller,briller,foreldre, you name it. Problemet her er at vi kan ikke dermed si at å frata en minioritet, noe homofile/lesbiske blir i denne sammenhengen siden de er ferre i antall enn hetrofile vil jeg anta muligheten å adoptere eller få seg barn på andre måten, utelukkende fordi vi ikke evner å lære opp våre barn. Hvis foresattes inkompetanse, og rush etter karriere er årsaken til at poden ikke får grenser, eller lærer seg å ikke tråkke på andre, eller at mobbing er galt...blir det dermed riktig å på spissen legge skylden på en minioritet? At eldres tankegang, kanskje gamle eller foresatte påvirker ungen, og det dermed overføres ovenfor de som har foreldre med et annet samliv enn det enkelte anser som normalt, dermed skal kunne anvendes som argumentasjon mot at noen skal kunne danne seg familie blir således feil. Jeg tørr minne om at pyskiske problemer blant annet inntil for noen år siden var særdeles tabubelagt, og fremdeles er preget av mye stigamtisering. Dette er gjerne eldre som ikke forstår den menneskelige pyskologien, og som dermed indirekte overfører uheldige holdninger til sine barn. Dog, sist jeg sjekket...så løste en ikke dette problemet ved å overse det, en startet kampanjer for å bedre holdningene i samfunnet. Og en tillot mer åpenhet om det, slik at folk fikk et forhold til det. Jeg makter ikke helt å se at å gjøre tilsvarende, faktisk akseptere at slike samliv med barn er fult mulig skal kunne danne grunnlag for økt mobbing, mer skape forståelse og aksept for det. At du som mobbeoffer sammenlikner homofile,lesbiske etc med pedofile finner jeg mildt sagt uheldig, og vitner strengt tatt om lite innlevelse i hva en diskuterer og hva folk føler. Gode argumenter.Men! Det er uten fnugg av tvil at mange slike barn vil bli mobbet. Og er det da rett at barn skal lide for at voksne ønsker å endre på holdninger? Det å få barn er ingen rett. Klarer man ikke å få barn på vanlig måte er det syndt, men gir oss ingen rett å gjøre hva man vil av den grunn. Vi må også huske at det er barn, det er levende små uskyldige mennesker vi snakker om. Ofte synes jeg man prater om barn som en gjenstand. Man prater om barn som en rett, som å ha rett til tak over hodet. Vel, som jeg nevnte før...skal holdninger endres, så må snøballen starte et sted. Vi må faktisk begynne et sted, og når det er lovmessig ok-..så kan en begynne å fortsette med menneskene, først med lærerne, som må bygge videre, og med folket. Loven har et godt gjennomslag i folket, mange støtter den, og de få som ikke gjør det ligger så vidt jeg vet i et ganske mindretall. Det er ikke fnugg av tvil at barn generelt vil bli mobbet, men skal vår feighet til gjøre noe med holdningene og mobbing skape stigamtisering av en nå gjennomført lov, og en minioritet som ikke ønsker barna noe ille. Samtidig stiller jeg det betimelige spørsmålet; du er klar over hvor mye du mobber en spesfik gruppe mennesker nå? Å få barn er ingen rett som du sier, men mange lider allerede under hetrofile foreldre, og skulle en ha et homofilt/lesbisk par som evner å ta vare på ungen, og som tross alt i større grad mistenker jeg, også har tenkt gjennom hva det å ha unge betyr...så mistenker jeg sterkt at ungen får det vesentlig bedre der. Ja. På skoler kan det få deg utvist, og på arbeidsplasser kan de få deg sparket. Da tror jeg du aldri har gått på skole . Utvist?! Har sikkert aldri skjedd! Jeg har sett folk bli mobba så jææævli at det var bare trist hele greia! Og skolen gjør ikke shit! Ikke en dritt! Hente psykolog å alt, men det skjer ingenting. Tragisk! Skal dette bli tillatt! Kanskje lurt å starte med skoler først. Kanskje lurt å starte med lærere som ikke følger opplæringsloven, de foresatte som skjuler sin inkompetanse i mange tilfeller ved å sende unger på skolen uten folkeskikk, og la lærerne ta jobben de egentlig har. Jeg sitter ofte med inntrykket av at mange foresatte får unge fordi det er status, og glemmer resten av jobben, eller at det er en heltidsjobb. Og som et obs; jeg fikk skolen til å ta et kraftig oppgjør med mobberne mine når jeg først turte å si ifra. De fikk problemer de ikke hadde veldig lyst på. Jeg kan også love deg at arbeidstakere som mobber vil møte samme situasjon under aml. Lenke til kommentar
.... Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Dette er fra LLH, som selvsagt ikke er 100% objektive, men likevel: Opinionsundersøkelser viser at nordmenn har blitt mer positive i forhold til homofile og lesbiske med årene, men fortsatt mener halvparten av den voksne norske befolkningen at barn tar skade av å vokse opp med lesbiske og homofile foreldre. Slike holdninger overføres til barn, og kan være med på å skape intoleranse og mobbing. Jeg tar dem på ordet. Dette bare underbygger det jeg sier. Jeg vil ha en bedre integreringspolitikk og homofile rettigheter, eller den nåværende politikken og de nåværende rettighetene, men ikke den nåværende politikken og flere homofile rettigheter. Da får du være med i en debatt for å få forandret politikken, da, siden du er enig i at rettighetene for homofile godt kan endres. Egentlig mente jeg rettighetene homofile allerede har, som adopsjon.[1] Det er de langsiktige virkningene av dette jeg er opptatt av. Du skaper problemer som egentlig ikke trenger å eksistere. Problemene eksisterer, jeg bare påpeker at vi ikke har maktet å løse dem. Endret 6. mai 2009 av longwinded Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Men det er fortsatt store forskjeller på homofobi og annen mobbing, og den viktigste er at også voksne er homofobe. Jeg ser ingen praktisk forskjell her. Forklar, er du snill. Nei, jeg tror mobbere er opportunister. Hvis et påskudd tilfeldigvis kommer dem for øre, så vil de benytte seg av det. Problemet ditt er at de generasjonen som får barn nå er en ganske liberal generasjon. Jeg kjenner f.eks. ingen i 20-30-årene som har noe imot homofile. Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Egentlig mente jeg rettighetene homofile allerede har, som adopsjon.[1] Det er de langsiktige virkningene av dette jeg er opptatt av. Du refererer til en utdatert artikkel, og forventer å bli tatt seriøst? Endret 6. mai 2009 av sandydandy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg