Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg sier at en velfungerende kjernefamilie i teorien er det beste for et barn, Jeg tror at noe av poenget er at for ikke så mange tiår tilbake, så støttet besteforeldre i mye større grad opp om oppveksten. En trenger ikke gå tilbake til urtiden for å finne grupperinger som ikke hadde basis i kjernefamilien. Skal vi ta denne videre, så er vel det beste å ha en mor hjemme hele tiden - så skal vi sette en strek over kvinnefrigjøringen og sende dem tilbake til kjøkkenet? Storfamilie og besteforeldre som hjelper til er to forskjellige ting. En ting er å ha 7 søsken, en annen ting er å dele hus med mormor og morfar. Det kjenner jeg flere som gjør, og det fungerer bra så vidt jeg vet. Det er synd at generasjonsgapene stadig blir større og mer adskilt. Om en mann eller en kvinne er plassert ved kjøkkenbenken blir irrelevant. Også om begge er i full jobb. Vårt samfunn legger opp til at barn skal plasseres i barnehage, skole, SFO, etc. Samtidig synes jeg at dette fordrer at foreldre er ekstra påpasselige med hvordan den tiden de har med barna blir brukt. MEN, dette er forutsatt at lokalmiljøet aksepterer de homofile foreldrene! Å vokse opp som barn av homofile foreldre, i et homofobisk lokalmiljø tror jeg kan bli svært traumatisk og ubehagelig. Så det å ha homofile barn er ok i Oslo, men ikke på bygda? Vi kan da ikke basere nasjonale lover på hvordan og hvor lokale hat-grupper opererer ? Hvor har du det fra at det er mindre fordommer i Oslo enn på bygda? Jeg synes også at fordomsfulle folk er en utviklingshindring. Men, de er en realitet uansett. Barn bør så absolutt ikke bli politiske martyrer på foreldrenes vegne. At man selv lærer å bli tolerant, er ikke nødvendigvis fordelaktig, dersom samfunnet du vokser opp i ikke legger vekt på dette generellt sett. Det er viktig å huske på at barn skal kunne fungere utenfor familien sin også. Hvordan blir samfunnet bedre av at vi oppfostrer barn til å hate ? Hvem har snakket om å oppfordre barn til å hate? Jeg snakker om å oppfostre barn til å kunne fungere såpass bra på egen hånd i samfunnet at de ikke vil overføre negativ sosial arv på sine egne barn, når den tid kommer. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Jeg mener at vi må få negerbarna vekk fra den norske skolen. De blir bare mobbet. Måk de inn på egne skoler, sammen med de som er adoptert. Like leker best, og de som er adoptert kan lære litt om sit naturlige habitat. Edit: Dette betyr selvfølgelig at homofile ikke kan få adoptere. Mennesker sin kynisme overasker meg stadig, og jeg velger å sitere den høyst irriterende kjerringa fra Simpsons: "THE CHILDREN! WHY WON'T ANYONE THINK ABOUT THE CHILDREN?!". Endret 27. april 2009 av J@cob Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Du sidestiller med andre ord homofile familier og familier med sort hudfarge? Eller bytt gjerne ut ordet "familie" med "foreldre" hvis det første blir for sterk kost. Endret 27. april 2009 av Rata101 Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Om en mann eller en kvinne er plassert ved kjøkkenbenken blir irrelevant. Også om begge er i full jobb. Vårt samfunn legger opp til at barn skal plasseres i barnehage, skole, SFO, etc. Jepp - og siden vi plasserer barna våre i så pass mange institusjoner, hva er så problemet med at barna har homofile foreldre? Hvor har du det fra at det er mindre fordommer i Oslo enn på bygda? Jo større lokal samfunnet er, jo større sjangs har en for å møte likesinnede Hvem vet, kanskje vi får homo-foreldre barnehagen hvis vi tillater homofile å få barn, men fortsetter med å behandle dem som avskum. Hvem har snakket om å oppfordre barn til å hate? I så fall misforstod jeg utsagnet ditt om at å lære toleranse til barn kunne være negativt. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Om en mann eller en kvinne er plassert ved kjøkkenbenken blir irrelevant. Også om begge er i full jobb. Vårt samfunn legger opp til at barn skal plasseres i barnehage, skole, SFO, etc. Jepp - og siden vi plasserer barna våre i så pass mange institusjoner, hva er så problemet med at barna har homofile foreldre? Som allerede nevnt, så er det eneste direkte problemet med homofile foreldre at man ikke får en forelder av hvert kjønn. Jeg mener det er viktig å oppleve både feminine og maskuline verdier under oppveksten. Her hører det også med å nevne at jeg tror det er særlig viktig for barn å i det aller minste ha en forelder av samme kjønn å kunne identifisere og sammenligne seg selv med. Hvor har du det fra at det er mindre fordommer i Oslo enn på bygda? Jo større lokal samfunnet er, jo større sjangs har en for å møte likesinnede [usakeligheter - SNIP] Med mindre lokalsamfunnet er veldig lite, så må barnet fremdeles forholde seg til f.eks. samme antall klassekamerater hver dag. Et barns lokalsamfunn er mindre jo yngre det er. I begynnelsen begrenser det seg til nabolag og skole/barnehage. Hvem har snakket om å oppfordre barn til å hate? I så fall misforstod jeg utsagnet ditt om at å lære toleranse til barn kunne være negativt. Ro deg ned nå. Jeg oppfordrer ikke folk til å lære barna sine å hate. For å si det på en mer direkte måte, så kunne mange barn dratt fordel av å balansere ut toleransen sin med en sunn mengde fornuftig nøkternhet. Mange går på en solid smell når de forlater redet som naive fjotter. Det har ingenting med hat å gjøre. Endret 27. april 2009 av Rata101 Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Har ikke lest tråden, men på generelt grunnlag vil jeg snu på problemstillingen; har ikke et barn rett til både en mor og en far? Kan godt skjønne at homser og lesber vil bli foreldre, men jeg synes det er så egoistisk og naturstridig at jeg blir kvalm. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Som allerede nevnt, så er det eneste direkte problemet med homofile foreldre at man ikke får en forelder av hvert kjønn. Jeg mener det er viktig å oppleve både feminine og maskuline verdier under oppveksten. Jo, men så får de jo det gjennom all SFO'en og det der. I så måte er jo mannlige homofile foreldre et pluss, da de balanserer for den kvinnedominerte skolen og barnehagen Med mindre lokalsamfunnet er veldig lite, så må barnet fremdeles forholde seg til f.eks. samme antall klassekamerater hver dag. Et barns lokalsamfunn er mindre jo yngre det er. I begynnelsen begrenser det seg til nabolag og skole/barnehage. Alle de tre tingene kan bli valgt av foreldre, som ved å ta aktive valg om bosted kan påvirke hvilke venner deres barn vil ha. Mange går på en solid smell når de forlater redet som naive fjotter. Det har ingenting med hat å gjøre. Ei heller toleranse. Det å være klar over at en kan bli lurt når en kjøper sin første bil har ingenting med om en skal tolerere andre folkegrupper. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Ikke bland inn "naturstridigheter". Mennesket som rase er langt forbi "naturstridigheter" allerede. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Som allerede nevnt, så er det eneste direkte problemet med homofile foreldre at man ikke får en forelder av hvert kjønn. Jeg mener det er viktig å oppleve både feminine og maskuline verdier under oppveksten. Jo, men så får de jo det gjennom all SFO'en og det der. I så måte er jo mannlige homofile foreldre et pluss, da de balanserer for den kvinnedominerte skolen og barnehagen Ser at du forsøker å ironisere over dine egne antagelser om at jeg skulle være en slags reaksjonær fordomsfull person. Der bommer du kraftig. Prøv å holde deg saklig. Bare foreldre kan være foreldre. Lærere og barnehagetanter er ikke et alternativ, og det tror jeg du egentlig vet veldig godt. Med mindre lokalsamfunnet er veldig lite, så må barnet fremdeles forholde seg til f.eks. samme antall klassekamerater hver dag. Et barns lokalsamfunn er mindre jo yngre det er. I begynnelsen begrenser det seg til nabolag og skole/barnehage. Alle de tre tingene kan bli valgt av foreldre, som ved å ta aktive valg om bosted kan påvirke hvilke venner deres barn vil ha. Ja. Det forutsetter oppegående foreldre, og i motsetning til hva det virker som du tror, så har jeg ingen problemer med å vite at homofile i aller høyeste grad kan være oppegående foreldre. Mange går på en solid smell når de forlater redet som naive fjotter. Det har ingenting med hat å gjøre. Ei heller toleranse. Det å være klar over at en kan bli lurt når en kjøper sin første bil har ingenting med om en skal tolerere andre folkegrupper. Jo. Overdreven toleranse kan fort gå på bekostning av integritet og evalueringsevne. Er man både nøktern og tolerant, så er det selvfølgelig best. Men, dette begynner å bevege seg mot OT. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Bare foreldre kan være foreldre. Lærere og barnehagetanter er ikke et alternativ, og det tror jeg du egentlig vet veldig godt. Neida, jeg er uenig i det. De fleste som blir foreldre for første gang har nokså liten erfaring på området. Lærere og barnehagemedarbeidere bidrar i stor grad til barns oppvekst og verdisyn. Det forutsetter oppegående foreldre, og i motsetning til hva det virker som du tror, så har jeg ingen problemer med å vite at homofile i aller høyeste grad kan være oppegående foreldre. De kan sikker være begge deler, slik som resten av befolkningen. Det er ingen grunn til å tillegge dem eller ta fra dem rettigheter dog. Andre grupper som kommer under press fra flertallet gjør jo samme tanken, og flytter sammen slik at de kan være med likesinnede. Overdreven toleranse kan fort gå på bekostning av integritet og evalueringsevne. Vi får være enige om å være uenige Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Fra en lignende diskusjon om gay marriage fra et annet forum: 1) Being gay is NOT natural. Real Americans always reject unnatural things like eyeglasses, polyester, and air conditioning. 2) Gay marriage will encourage people to be gay, in the same way that hanging around tall people will make you tall. 3) Gay marriage will change the foundation of society; we could never adapt to new social norms. Just like we haven't adapted to cars, the service-sector economy, or longer life spans. 4) Straight marriage has been around a long time and hasn't changed at all; women are still property, blacks still can't marry whites, and divorce is still illegal. 5) Straight marriage would be less meaningful if gay marriage were allowed; the sanctity of Brittany Spears' 55-hour just-for-fun marriage would be destroyed. 6) Straight marriages are valid because they produce children. Gay couples, infertile couples, and old people shouldn't be allowed to marry because our orphanages aren't full yet, and the world needs more children. 7) Obviously gay parents will raise gay children, since straight parents only raise straight children. 8) Gay marriage is not supported by religion. In a theocracy like ours, the values of one religion are imposed on the entire country. That's why we have only one religion in America. 9) Children can never succeed without a male and a female role model at home. That's why we as a society expressly forbid single parents to raise children. 10) Legalizing gay marriage will open the door to all kinds of crazy behavior. People may even wish to marry their pets because a dog has legal standing and can sign a marriage contract. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Bare foreldre kan være foreldre. Lærere og barnehagetanter er ikke et alternativ, og det tror jeg du egentlig vet veldig godt. Neida, jeg er uenig i det. De fleste som blir foreldre for første gang har nokså liten erfaring på området. Lærere og barnehagemedarbeidere bidrar i stor grad til barns oppvekst og verdisyn. Allikevel er det foreldre barn identifiserer seg med, ikke lærere og barnehagemedarbeidere. Har du hatt et mer personlig og pregende forhold til læreren eller barnehagearbeideren i oppveksten, så tør jeg påstå at foreldrene din har gjort en svært dårlig jobb. Det forutsetter oppegående foreldre, og i motsetning til hva det virker som du tror, så har jeg ingen problemer med å vite at homofile i aller høyeste grad kan være oppegående foreldre. Det er ingen grunn til å tillegge dem eller ta fra dem rettigheter dog. Andre grupper som kommer under press fra flertallet gjør jo samme tanken, og flytter sammen slik at de kan være med likesinnede. Ser ikke helt hvor du vil med dette. Mener du at homofile bør lage seg en slags ghetto? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Har du hatt et mer personlig og pregende forhold til læreren eller barnehagearbeideren i oppveksten, så tør jeg påstå at foreldrene din har gjort en svært dårlig jobb.Eventuelt gått på en god skole hvor lærerne bryr seg... Jeg skriver fortsatt julekort til enkelte ungdomsskolelærere, og besøkte en ungdomsskolelærer bosatt i Frankrike tidligere i år. Tror du skal være forsiktig med å trekke slike slutninger. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Det finnes ingen inntakskrav til foreldrerett da, så det at noen har gjort en dårlig jobb har vel egentlig ingenting med homofile foreldre å gjøre da? Ser ikke helt hvor du vil med dette. Mener du at homofile bør lage seg en slags ghetto? I større byer gjør de det allerede - så hvis det er mobbing man er redd for, så er det jo bare å flytte til en annen bydel. Edity: Jeg får presisere at jeg synes det er synd at de gjør det - men forståelig når jeg ser på hvordan de blir behandlet Endret 27. april 2009 av Sondring Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Har du hatt et mer personlig og pregende forhold til læreren eller barnehagearbeideren i oppveksten, så tør jeg påstå at foreldrene din har gjort en svært dårlig jobb.Eventuelt gått på en god skole hvor lærerne bryr seg... Jeg skriver fortsatt julekort til enkelte ungdomsskolelærere, og besøkte en ungdomsskolelærer bosatt i Frankrike tidligere i år. Tror du skal være forsiktig med å trekke slike slutninger. Er du mer glad i ungdomsskolelæreren din enn du er i foreldrene dine? Jeg står fremdeles på mitt. Lærere er IKKE foreldre, og kan ikke håpe på å komme i nærheten engang, forutsatt at foreldrene gjør jobben sin skikkelig. Grunnleggende psykologi tilsier at foreldre er av fundamental betydning. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Lærere er IKKE foreldre, og kan ikke håpe på å komme i nærheten engang, forutsatt at foreldrene gjør jobben sin skikkelig. Hva skal vi gjøre med dårlige foreldre da? Hovedargumentet ditt mot homofile foreldre var jo at en skulle ha både mor og far skikkelse. Hva om en binder seg mest til moren - og nesten ikke tilbringer tid med faren da? Det finnes ingen god målestokk for hetrofile foreldre - så hvorfor prøver vi å finne opp en for homofile foreldre? Lenke til kommentar
.... Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Problemet med tankegangen din er at du har satt den tradisjonelle kjernefamilien som best, mens alle avvik fra denne per definisjon er mindre bra. Kjernefamilien er en relativt ny konstruksjon. For noen generasjoner siden var det storfamilien som var normen, og i ursamfunn er det ikke nødvendigvis noen slike familiekonstruksjoner. Jeg tror at storfamilien er bedre enn kjernefamilien, men at kjernefamilien er det beste det moderne samfunn kan tilby. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Allikevel er det foreldre barn identifiserer seg med, ikke lærere og barnehagemedarbeidere. Har du hatt et mer personlig og pregende forhold til læreren eller barnehagearbeideren i oppveksten, så tør jeg påstå at foreldrene din har gjort en svært dårlig jobb. Det finnes ingen inntakskrav til foreldrerett da, så det at noen har gjort en dårlig jobb har vel egentlig ingenting med homofile foreldre å gjøre da? Nei. Når har jeg sagt det? Det finnes ingen inntakskrav, men det burde det. Ser ikke helt hvor du vil med dette. Mener du at homofile bør lage seg en slags ghetto? I større byer gjør de det allerede - så hvis det er mobbing man er redd for, så er det jo bare å flytte til en annen bydel. Selv om homofile i f.eks. San Francisco har gjort mye bra for homofiles rettigheter, så er slik polarisering det motsatte av integrering i samfunnet. Og vi vil at homofile skal integreres, ja? For meg føles dette som å forgripe seg på begivenhetenes gang. Jeg tror at homofile med barn kommer til å bli vanlig i fremtiden, men verden er ikke klar for det ennå. Barn skal ikke trenge å kjempe foreldrenes sak. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 For meg føles dette som å forgripe seg på begivenhetenes gang. Jeg tror at homofile med barn kommer til å bli vanlig i fremtiden, men verden er ikke klar for det ennå. Barn skal ikke trenge å kjempe foreldrenes sak. Homofile foreldre er ikke noe nytt. Det finnes mange barn som vokser opp med homofile foreldre i dag, og den forskningen som finnes på disse tyder på at de ikke har vondt av det. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Lærere er IKKE foreldre, og kan ikke håpe på å komme i nærheten engang, forutsatt at foreldrene gjør jobben sin skikkelig. Hva skal vi gjøre med dårlige foreldre da? Hovedargumentet ditt mot homofile foreldre var jo at en skulle ha både mor og far skikkelse. Hva om en binder seg mest til moren - og nesten ikke tilbringer tid med faren da? Det finnes ingen god målestokk for hetrofile foreldre - så hvorfor prøver vi å finne opp en for homofile foreldre? Så da er vi enige om at vi ikke kan sette likhetstegn mellom foreldre og lærere? Dette har jeg svart på allerede. Nå kverulerer du. Har du noe å si på det jeg allerede har besvart, så legg inn en quote med det aktuelle sitatet. Og som sagt, spar deg kveruleringen. Du bjeffer opp i feil tred, som de sier... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg