Gå til innhold

Syns du homofile har rett til barn?

g@bb@

Anbefalte innlegg

Til dere som pratet om mobbing av barn..

Barn kommer nok alltid til å bli mobbet ja, men tror mobbingen for at foreldrene er homofile er mye mindre nå, og dette vil forhåpentligvis utvikle seg til at mobbing av den grunn forsvinner. Jeg ser ikke på det som helt usannsynlig at nettopp det skjer. Mobberne trenger alltid folk til å støtte seg, for de mobber ikke andre om de er alene. Derfor er holdningene alt her. I dag er det svært få som stiller seg imot homofile, de fleste respekterer dem slik som alle andre folk.

Det som kan bli vanskelig for barnet er at det mangler enten det mannlige eller det kvinnelige forbildet. Jeg tror det er fare for at det kan skje noe med psyken til et barn som vokser opp med foreldre av samme kjønn. Ellers ser jeg ingen problemer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det er svært dramatisk å frata noen retten til å vokse opp med sine rette, biologiske foreldre. Leste i Bergens Tidende om en kvinne som reiste til Russland for å få satt inn et egg. Dette ekteparet sa at det er så mange nye familieformer nå for tida, så det kommer til å gå greit for barnet. Men jeg er ikke så sikker på det... Så klart det kommer til å bety mye for barnet at mora og morsslekten egentlig er i Russland.

Og velger man å ikke fortelle barnet noe, betyr det å "sitte på en bombe" av usannheter.

Jeg er blitt mer og mer skeptisk til dette med donasjoner av egg og sæd. Et barn skal tross alt ikke kjøpes på butikken, det skal lages av to som er glade i hverandre. For meg og mange andre betyr det utrolig mye med slektsforskning. Selv om ikke alle er desperate etter å vite sitt opphav, er svært mange det som vi ser i Tore på Sporet. "Blod er tykkere enn vann" heter det i et ordtak.

I en del tilfeller er det nødvendig å adoptere bort barn. Men disse har stort sett muligheten til å finne navnene på foreldrene sine. Et barn som har blitt til ved hjelp av anonym donor har ikke det. Tenk så frustrerende å oppdage at en av foreldrene er en anonym donor...

På grunn av dette sier det seg selv at jeg er imot at homofile skaffer seg barn. I tillegg liker jeg ikke at barna vokser opp med å tro at homofili er en naturlig og forbilledlig samlivsform. Dette fordi det er mor-far-barn som er den forbilledlige familien.

Lenke til kommentar
Han/hun tenker nok på det at far og far, mor og mor ikke kan lage barn sammen. ;)

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det gjør at familieformen blir mer forbilledlig. Om det går på "å lave barn" - så er det "mindre bra" og "mindre forbilledlig" med prøverørsbarn og adopsjon også ved sterilitet eller annen ufrivillig barnløshet... Satt på spissen.

Jeg mer det ville være "forbilledlig" med et mest mulig tolerant og mangfoldig samfunn med mange ulike familieformer.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til barn som blir oppdratt av homofile foreldre, fordi jeg tror det er viktig å bli oppdratt av både en mor og en far.

Når dét er sagt, så må det også sies at jeg er skeptisk til barn som blir oppdratt av en aleneforelder, være det seg alenemamma eller pappa. I følge min logikk er dette ennå værre, hvis man ser bort fra de eventuelle komplikasjonene som følger med å bli vokse opp i et hjem der det praktiseres sex og familiekonstellasjoner som fremdeles er tabubelagt og stigmatisert (nå skal det også sies at for enkelte er (all sex tabubelagt og stigmatisert).

Det aller verste er å vokse opp med to foreldre (separert eller under samme tak) som hater hverandre, uansett hvilken seksuell legning de måtte ha - punktum

Det blir mange nyanser og vinklinger å se dette fra. Sånn sett er antageligvis homofile foreldre ikke det verste som finnes, men det er ikke det optimale heller. I tillegg er jeg enig i at det ikke er en menneskerett å få barn, akkurat som det ikke er en menneskerett å unnfange barn, eller i det hele tatt å ha sex.

Bottom line er at foreldre eller potensielle foreldre må bøye seg for sine barns eller potensielle barns rettigheter. Alle barn har rett til en så traumefri og oppbyggelig oppvekst som mulig.

Og ja, jeg innser at hvis disse kravene hadde blitt fulgt, så hadde jorda hatt et befolkningsproblem. Men det er å angripe problemet i feil ende.

Lenke til kommentar

Problemet med tankegangen din er at du har satt den tradisjonelle kjernefamilien som best, mens alle avvik fra denne per definisjon er mindre bra. Kjernefamilien er en relativt ny konstruksjon. For noen generasjoner siden var det storfamilien som var normen, og i ursamfunn er det ikke nødvendigvis noen slike familiekonstruksjoner. Barneoppdragelse i disse samfunnene er i stor grad en kollektiv oppgave. Så mor-far-barn konstellasjonen er ikke så naturlig som en kanskje tror.

I tillegg så har mesteparten av den forskningen som er blitt gjort på barn av homofile vist at disse ikke har det noe verre eller bedre enn andre barn, de avviker rett og slett ikke fra andre barn på noen måte, bortsett fra at de jevnt over er litt mer tollerante enn andre barn.

Lenke til kommentar

Thlom, du sier nøyaktig null om hvorfor du ikke synes kjernefamilien ikke er noe bedre enn f.eks. aleneforeldre. Dessuten ser du deg blind på at jeg foretrekker kjernefamilien som oppvekstkår. Jeg sier at en velfungerende kjernefamilie i teorien er det beste for et barn, jeg sier ikke at alle andre muligheter er utelukket. For å belyse dette setter jeg f.eks. fram at et barn som vokser opp med homofile foreldre vil ha bedre forutsetninger for den oppmerksomheten og omsorgen det trenger enn et barn som vokser opp med en enslig forelder, eller ennå værre, barn som vokser opp i et hjem med dysfunksjonelle foreldre. MEN, dette er forutsatt at lokalmiljøet aksepterer de homofile foreldrene! Å vokse opp som barn av homofile foreldre, i et homofobisk lokalmiljø tror jeg kan bli svært traumatisk og ubehagelig.

Hva så om det var vanlig med storfamilier i ursamfunnet? Jeg tror moderne barn trenger bedre oppfølging fra foreldrene sine i dagens samfunn. Det er mer komplisert å leve nå enn det var i gamle dager.

At man selv lærer å bli tolerant, er ikke nødvendigvis fordelaktig, dersom samfunnet du vokser opp i ikke legger vekt på dette generellt sett. Det er viktig å huske på at barn skal kunne fungere utenfor familien sin også.

Lenke til kommentar
Jeg sier at en velfungerende kjernefamilie i teorien er det beste for et barn,

Jeg tror at noe av poenget er at for ikke så mange tiår tilbake, så støttet besteforeldre i mye større grad opp om oppveksten. En trenger ikke gå tilbake til urtiden for å finne grupperinger som ikke hadde basis i kjernefamilien.

Skal vi ta denne videre, så er vel det beste å ha en mor hjemme hele tiden - så skal vi sette en strek over kvinnefrigjøringen og sende dem tilbake til kjøkkenet?

MEN, dette er forutsatt at lokalmiljøet aksepterer de homofile foreldrene! Å vokse opp som barn av homofile foreldre, i et homofobisk lokalmiljø tror jeg kan bli svært traumatisk og ubehagelig.

Så det å ha homofile barn er ok i Oslo, men ikke på bygda? Vi kan da ikke basere nasjonale lover på hvordan og hvor lokale hat-grupper opererer ?

At man selv lærer å bli tolerant, er ikke nødvendigvis fordelaktig, dersom samfunnet du vokser opp i ikke legger vekt på dette generellt sett. Det er viktig å huske på at barn skal kunne fungere utenfor familien sin også.

Hvordan blir samfunnet bedre av at vi oppfostrer barn til å hate ?

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Skjønner ikke at dette er et diskusjons tema selvfølgelig burde de kunne få barn? De burde bli stilt med de samme kravene som oss hetrofile blir nå vi skal adoptere.

Joda, hvis man går ut fra at resten av samfunnet vil behandle barn av homofile like tolerant og omsorgsfullt så.

Problemene oppstår når de andre barna i klassen oppdager at Nils har to pappaer, og begynner å spørre ham om hvem sin rompe han kom ut av.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Skal vi ta denne videre, så er vel det beste å ha en mor hjemme hele tiden - så skal vi sette en strek over kvinnefrigjøringen og sende dem tilbake til kjøkkenet?

Tja, hvorfor ikke? Vi kan vel i stor grad skylde på kvinnefrigjøringen når vi skal finne en årsak til arbeidsledigheten. :roll:

Lenke til kommentar
Joda, hvis man går ut fra at resten av samfunnet vil behandle barn av homofile like tolerant og omsorgsfullt så.

Jeg føler det er litt feil å begrense folks rettigheter bare fordi det finnes andre som forfølger dem.

Tross alt så har vi vel lover mot forskjellsbehandling - og i skolene jobbes det jo aktivt også for å stoppe mobbing.

Skal flertallet hindre innvandrere i å få barn? De vil jo kanskje bli mobbet på skolen?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...