Gå til innhold

Syns du homofile har rett til barn?

g@bb@

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gutter og jenter utvikler seg i markant ulike rettninger i en meget ung alder, kanskje 3 år. Da ser man tydelig forskjell på oppførsel og interesser.

Kommer dette av at de behandles forskjellig?

Mener du, Pricks, at dette kun kommer av at de behandles forskjellig?

Jeg stilte et spørsmål. Enten svarer du på det, eller så lar du være å skrive noe.

Lenke til kommentar

Vi må vel kunne regne med at det etter hvert vil åpnes for homo-adopsjon fra utlandet også? Hvis det kun er snakk om "innenrikes-adopsjon", snakker vi jo kanskje om høyest ti adoptivbarn i året til homofile - og så vidt jeg har forstått skal det en del til for å få adoptere "innenriks-barn" - ofte er det prosesser med fosterhjem etc som ligger til grunn før en eventuell adopsjon, og det gjerne når barnet er noe eldre. Det synes jeg ikke er helt optimalt, og jeg er redd det ikke er helt det mange homofile ønsker seg - og vil helt sikkert føre til flere surrogat-mødre med inseminasjon. Per i dag må jeg innrømme at det er den løsningen som virker mest tilforlatelig om jeg en dag er i et forhold der jeg ønsker barn. Rent formelt vil vel også et slikt forhold bli en "adopsjon" - men jeg synes det er synd hvis det legges så mange hindringer i veien at homofile par som ellers gjerne ville adoptert, velger denne løsningen.

Men vi må vel fortsatt kunne anta at man i løpet av en del år vil kunne adoptere fra land i den tredje verden, men det tar vel tid. Likevel er en eventuell rett til adopsjon - slik vi vel fikk på plass med den nye Ekteskapsloven - viktig i arbeidet for dette. Samfunnsmessig er det jo mye bedre at vi får "omplassert" disse barnene til familier som kan ta seg av dem på en god måte, fremfor barnehjem.

Interessant resultat av dine simuleringer, som i grunnen bare viser det vi har antatt hele tiden. Mine kunnskaper om modeller og tall strekker neppe til til å få noe ut av modellen, men takk for tilbudet. Veldig varierende tall på hvor mange homofile det er i den vestlige verden, tallene varierer vel mellom 6-7 og 13-14 %, så 10 % er nok et godt utgangspunkt.

10% av Norges mannlige befolkning homofile? Sterk overdrivelse.

Tall varierer som sagt mellom 7 og 14 %. Ingen sterk overdrivelse.

Lenke til kommentar

Tallet er et mørketall fordi mange ikke tør å komme ut av skapet. Ergo er en underdrivelse mer sannsynlig enn en overdrivelse.

Lenke til kommentar

Bare man holder religiøse holdninger utenfor denne diskusjonen så er jeg fornøyd.

Men seriøst, kan en som er imot føre opp punktvis argumenter om hvorfor homofile ikke skal ha rett til å adoptere? Vil ikke ha et svært avsnitt med masse vås uten noen klare poeng.

Lenke til kommentar
Leste du om David Reimer?

En søt historie, men hva med alle med guttekropp som blir behandlet som gutter, men som føler at de egentlig er jenter (eller omvendt), og tar kjønnsoperasjon?

Det er ikke selve oppdragelsen som er problemet. Det er det at en jente ikke vil ha noen å snakke med om hvordan det er å være jente (dersom hun har mannlige foreldre), eller hvordan det er å være gutt (dersom hun har kvinnelige). Foreldrene vil ikke kunne snakke av erfaring.

Hva med sønnen av en alenemor? Og hvorfor skal ikke jenter kunne snakke med menn/gutter om det å være jente? Og tror du virkelig ikke det er andre mennesker i en persons liv enn foreldrene?

barnet, som ikke er forvirret med hensyn på egen kjønnsidentitet, savner noen å utveksle kjønnsrelaterte erfaringer med

På ingen måte. Omtrent halvparten av befolkningen vil være av samme kjønn som en selv.

Ellers vil jeg gjerne se begrunnelsen din for at "kjernefamilien" er det ideelle. Kjernefamilien er vel et ganske moderne påfunn, og blant andre dyrearter er det jo gjerne f.eks. en hel flokk som tar seg av avkom. Således vil det kanskje være tvingende nødvendig med besteforeldre som er i live også for å kunne adoptere. Hvis ikke, får jo ikke barnet kontakt med disse, og det er jo selvsagt helt uhørt, eller hva?

Hvis miljøet kan gjøre homofile homofile, er det ikke da en fare for at homofile foreldre gjør ungene homofile?

Hvilken relevans har det? Og hvorfor er det en "fare"?

Nå blir jo barn av heterofile homofile, og barn av homofile heterofile, så her er du nok ute med nok et vikarierende argument.

Lenke til kommentar

Tallet er et mørketall fordi mange ikke tør å komme ut av skapet. Ergo er en underdrivelse mer sannsynlig enn en overdrivelse.

Absolutt, absolutt!

Pricks; vi er vel egentlig nå kommet frem til at det ikke er noen "fare" for at barn som vokser opp med homofile adoptivforeldre blir noe mer eller mindre homofile enn andre - og jeg har fortsatt ikke fått bevist at manglende morsrolle kommer til å ødelegge barnene for livet. (Ja, vi har jo aleneforeldre som klarer brasene...)

Lenke til kommentar
Leste du om David Reimer?

En søt historie, men hva med alle med guttekropp som blir behandlet som gutter, men som føler at de egentlig er jenter (eller omvendt), og tar kjønnsoperasjon?

Ja, hva med dem? De viser at kjønnsidentitet og kjønn ikke nødvendigvis er det samme. Kjønnsidentiteten er like fullt forhåndsbestemt.

Det er ikke selve oppdragelsen som er problemet. Det er det at en jente ikke vil ha noen å snakke med om hvordan det er å være jente (dersom hun har mannlige foreldre), eller hvordan det er å være gutt (dersom hun har kvinnelige). Foreldrene vil ikke kunne snakke av erfaring.

Hva med sønnen av en alenemor?

Jeg mener aleneforeldre er en mindre optimal måte å oppdra barn på.

Og hvorfor skal ikke jenter kunne snakke med menn/gutter om det å være jente?

Menn har tilegnet kunnskap, men ingen erfaring.

Og tror du virkelig ikke det er andre mennesker i en persons liv enn foreldrene?

Jo, selvfølgelig. Men er dette nok?

Ellers vil jeg gjerne se begrunnelsen din for at "kjernefamilien" er det ideelle. Kjernefamilien er vel et ganske moderne påfunn, og blant andre dyrearter er det jo gjerne f.eks. en hel flokk som tar seg av avkom. Således vil det kanskje være tvingende nødvendig med besteforeldre som er i live også for å kunne adoptere. Hvis ikke, får jo ikke barnet kontakt med disse, og det er jo selvsagt helt uhørt, eller hva?

Kjernefamilien er et kompromiss mellom mange ulike hensyn, og resultatet er slett ikke alltid like tilfredsstillende. Det er mye ved dagens behandling av besteforeldre som er uhørt.

Hvis miljøet kan gjøre homofile homofile, er det ikke da en fare for at homofile foreldre gjør ungene homofile?

Hvilken relevans har det? Og hvorfor er det en "fare"?

Nå blir jo barn av heterofile homofile, og barn av homofile heterofile, så her er du nok ute med nok et vikarierende argument.

Nei, jeg var ute etter å utforske en tankerekke som trolig er ganske vanlig blant dem som ikke tror homofili er genetisk betinget. For ordens skyld: Jeg er ikke en av dem. Det er likevel grunn til å ta deres måte å tenke på alvorlig. Vi kan ikke endre synet til dem som allerede har bestemt seg, men vi kan nå ut til dem som sitter på gjerdet ved å påpeke logiske brister, og her er tankeeksperimenter en viktig metode.

Lenke til kommentar
De studiene som det er skrevet om på Wikipedia viser noe annet enn 10%.

Og de har nok med slike feilkilder som å ikke tørre å komme ut av skapet.

Wikipedia skriver faktisk 0,1-10 % såvidt jeg kan se, og hvis du gjør undersøkelser - og undersøkelser har ikke med "feilkilder" - undersøkelsene her går på å spørre X antall om deres seksuelle legning. F.eks. i San Fransisco er det 16,7 % som svarer de er homofile - men dette handler vel til dels også om at byen tiltrekker seg homofile, samtidig som det er lett å være åpen homofil der.

Det var vel ikke du som skrev at homofili bare var oppmerksomhetssyke - men det er nettopp slike utsagn som bidrar til at (unge) homofili blir i skapet unødig lenge - og du må også huske på at mange homofile er gift med kvinner og har barn.

Lenke til kommentar
De studiene som det er skrevet om på Wikipedia viser noe annet enn 10%.

Og de har nok med slike feilkilder som å ikke tørre å komme ut av skapet.

Wikipedia skriver faktisk 0,1-10 % såvidt jeg kan se, og hvis du gjør undersøkelser - og undersøkelser har ikke med "feilkilder" - undersøkelsene her går på å spørre X antall om deres seksuelle legning. F.eks. i San Fransisco er det 16,7 % som svarer de er homofile - men dette handler vel til dels også om at byen tiltrekker seg homofile, samtidig som det er lett å være åpen homofil der.

Det var vel ikke du som skrev at homofili bare var oppmerksomhetssyke - men det er nettopp slike utsagn som bidrar til at (unge) homofili blir i skapet unødig lenge - og du må også huske på at mange homofile er gift med kvinner og har barn.

Jeg sikter til den engelske versjonen.

2-7 står det der.

Lenke til kommentar
Jeg sikter til den engelske versjonen.

2-7 står det der.

Og det kan jo jeg strengt tatt bare å gå inn å endre, om jeg føler for det. Poenget er at du finner undersøkelser som sier alt fra 0,1 til 14 %. Og dersom det er slik at 5 % av befolkningen er åpne homofile, så ville det ikke være unaturlig å tro at det er 5 % av befolkningen som er "skjulte homofile". Forøvrig er alt unntatt en av undersøkelsene Wikipedia har som kilde for tallet sitt fra 1980-1995 - og det har nok skjedd en utvikling siden 1995 i antallet åpne homofile som det har blitt mer akseptert.

EDIT: Som Longwinded fant står det faktisk 2-13 et sted i Wikipedia-artikkelen, og 2-7 et annet - i samme artikkel. Sier vel noe om Wikipedias troverdighet, sånn generelt - uten at vi trenger å diskutere det.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Hehe, ikke bland nå da dere. Homosexual contact kan jo også bety voldtekt osv. Betyr ikke nødvendigvis at de er homofile.

Dessuten er tallene på wikipedia forankret i seriøse studier på temaet, med henvisninger til kilder.

Og tallene på Wikipedia bekrefter det vi begge sier - siden det står to forskjellig ting i samme artikkelen. I tillegg er de seriøse undersøkelsene det er snakk om med et unntak over 15 år gamle. Og det er faktisk ikke spesielt normalt med "mann til mann-voldtekt" meg bekjent. Og før du lager stor diskusjon ut av "contact" - så tror jeg nok heller det er snakk om bifile eller de som har forsøkt "begge deler".

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Jeg hører nesten bare om mann til gutt-voldtekt jeg.
Å ja, så jenter blir ikke voldtatt?!

For en fantastisk verden hvis mann-til-gutt-voldtekter har forbigått "hetroseksuelle" voldtekter - det betyr jo at man er godt på vei til å bli kvitt voldtektsproblemet. (Hadde det bare vært riktig!)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...