Gå til innhold

Syns du homofile har rett til barn?


g@bb@

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett er det ikke noe vitenskapelig bevis for homofili så jeg velger å tro at folk er homofile for oppmerksomhetens skyld

 

Uansett er det ikke noe vitenskapelig bevis for liv på andre planeter så jeg velger å tro at folk er optimistiske for oppmerksomhetens skyld

 

eller vi kan dra en 1200-talls (eller når det var) analogi: Uansett er det ikke noe vitenskapelig bevis for at verden er rund så jeg velger å tro at folk er vrange for oppmerksomhetens skyld

 

 

 

ikke helt samme klang men men..

Lenke til kommentar

Teorien om hormonpåvirkning i fosterlivet

 

En senere hypotese rundt fastsettelsen av seksuell orientering er teorien om hormonpåvirkning i fosterlivet. Denne framsetter at siden hormonpåvirkning i fosterlivet bestemmer om et foster vil utvikle mannlige eller kvinnelige karakteristika, er det sannsynlig at den samme påvirkningen, sammen med en genetisk faktor, bestemmer seksuell orientering. Tvillingstudier gir sterk støtte til denne teorien, ved at eneggede tvillinger, som deler 100 % av sitt genetiske materiale, svært ofte har samme orientering. Toeggede tvillinger, som med søsken født på forskjellig tid, deler bare omtrent 50 % av sitt genetiske materiale, og har i mye større grad forskjellige orienteringer. Hos et foster som er genetisk disponert for homofili vil kjønnshormoner fra moren og i mindre grad fra fosterets egne kjønnskjertler utløse dette genet. På den annen side er det verdt å merke seg at tvillingene også sannsynligvis er preget av svært like sosiale omgivelser. Disse studiene er kontroversielle fordi eneggede tvillinger ikke bare deler det genetiske materialet, men også i stor grad de sosiale påvirkningsmekanismer. Sosiale mønstre er variabler som i stor grad vil avvise de fleste biologiske og psykobiologiske undersøkelser på dette feltet[trenger referanse].

 

Fysiologiske forskjeller hos homofile

 

Flere senere studier viser at det er påviselige forskjeller mellom fysiologien til heterofile og homofile menn. Disse forskjellene er hovedsakelig sett i hjernen, det indre øre, og luktesansen. Forskerne oppdaget i en dobbel blindtest at omtrent 10 % av de undersøkte homofile mennene hadde hjerner som var fysiologisk forskjellige fra heterofile menns hjerner. Studier av kvinner har ikke ført til tilsvarende resultater.

 

Noen senere studier har sett en sammenheng mellom hvor mange eldre brødre enn mann har og sannsynligheten for at han er homofil. Resultatene tyder på at for hver eldre bror en mann har, øker sannsynligheten hans for å være homofil med 33 %. Dette er tilsynelatende en villkårlig sammenkobling, men teorien har fått betydelig støtte de siste årene, og er kjent som «fraternal birth order effect» (engelsk «broderlig fødselsrekkefølge-effekten») [27]. En mulig årsak for effekten kommer av hormonelle forandringer hos moren, og er per i dag den sterkeste kjente determinanten for menns seksuelle orientering. Det har ikke vært observert tilsvarende effekter for kvinner.

 

Homofil oppførsel hos dyr

 

Homofil oppførsel er vanlig i dyreriket[28], spesielt hos arter nærmt mennesket i evolusjonsskalaen, slik som menneskeaper. Janet Mann, professor ved Georgetown University, har spesifikt teoretisert at homofili, i hvert fall hos delfiner, er en evolusjonistisk fordel som minsker aggresjon mellom hann-individer av arten[trenger referanse].

 

* Hann-pingviner har blitt observert i å danne livslange par, bygge reder sammen, og bruke en stein som erstatning for egg under rugingen. I 2004 erstattet dyrepasserne i Central Park Zoo et hann-pingvinpars stein med et befruktet egg, som paret oppfostret som sitt eget avkom[29]. Tyske og Japanske dyrehager har også rapportert om homofile pingviner. Dette fenomenet er også rapportert ved Kelly Tarlton's Aquarium i Auckland, New Zealand[30].

 

* «Flørting», bestigning og anal penetrering mellom okser er vanlig hos Amerikansk bison[31].

 

* Homofili hos hannsau (sett hos 6-10 % av værer) er assosiert med variasjoner i distribusjon av hjernemasse og kjemisk aktivitet[32].

 

[rediger] Psykologiske forklaringsmodeller

 

Det blir også fremholdt at psykologiske faktorer i oppveksten kan spille en rolle for utviklingen av en homofil orientering.[33]

 

Blant forskere er det en utbredt oppfatning at de seksuelle følelser den enkelte har er et resultat av mange faktorer i løpet av utviklingen fra barn til voksen[trenger referanse]. Et menneskes seksualitet er derfor noe som utvikler seg i samspill med ulike forutsetninger på det følelsesmessige plan. Det gjelder både homoseksuelle og heteroseksuelle følelser. Man tenker seg da at menneskets seksuelle følelser ikke i sin helhet er medfødt, men i stor grad er noe som er tilegnet. Miljøpåvirkning eller rent personlige faktorer i følelseslivet kan derfor spille en viktig rolle. De følelsene man har om sitt eget og det motsatte kjønn er noe som på den måten kan anta ulik karakter.

 

Sigmund Freud er kjent for å ha ment at infantile bindinger, hans såkalte stadieteori, til en av foreldrene kunne være en årsak. Dette er ikke noen godt underbygd påstand, men enkelte homofile hevder å ha hatt slike følelser.

Lenke til kommentar

Jeg ber dere, av hensyn til debatten, la være å bruke nedsettende uttrykk som "faggots" som bare er egnet til å stigmatisere. Vi ønsker oss en saklig debatt om holdninger og meninger. Edit: En post og svarene på denne er slettet.

 

Noen poster var bare spam og latterliggjøring og er også blitt slettet. Synes dere noe er latterlig, så argumenter saklig mot det.

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
De har såvidt jeg vet ikke funnet et homogen.

Ser dere? Ser dere?

 

For et par sider tilbake ble det henvist til forskning som beviser at homofili har en genetisk komponent. Og nå, noen skarve titalls innlegg senere, begynner diskusjonen på nytt. Om igjen og om igjen. Straks tråden er blitt noen titalls innlegg lengre, er det som om de tidligere innleggene aldri hadde blitt skrevet.

 

Diskusjonen fortsetter ikke på neste side; den begynner på neste side.

 

Er det diskusjonsvandalisme å starte debatten helt fra scratch hver gang noen ikke ser på? Ikke vet jeg, men dette er nesten verre enn om tråden hadde hatt sitt eget troll som i det minste ville sørget for en rød tråd gjennom diskusjonen. Trollene, i hvert fall de kreative av dem, går ikke i sirkler.

Lenke til kommentar

Saken er at hvis et homofilt par skal late som de er foreldrene til et barn, vil barnet utsettes for en av de største løgnene noensinne. Nemlig forestillingen om at to menn kan være foreldre til et barn. Noe som ikke er mulig fra naturens side.

 

Jeg synes at barn fortjener sannhet i sin oppvekst, og skjønner hva som skal til for å skape liv.

 

Selv om de homofile vil fortelle barnet før eller siden hvordan barnet kom til livet, vil ikke dette endre oppfattningen til ungen. Ungen vil vokse opp, og se alle andre ha en mor og far, mens den selv bare har to fedre.

 

Det er også biologiske atferdsforskjeller hos mor og far som er godt egnet til oppdragelse av et barn, og som jeg mener er helt fundementalt. Biologisk sett finnes det to forskjellige mennesker i verden, mann, og dame. Jeg mener at et barn bør ha ekte foreldre, nettopp for å lære denne helt elementære forskjellen.

Lenke til kommentar

Nå er det også snakk om hvorvidt det er et godt for et barn å vokse opp i f.eks barnehjem - jeg tror neppe det er noe verre enn å vokse opp oss to loving homofile fedre. Husk at du som homofile adoptivforeldre med en gang må ha lagt veldig mye arbeid og stor interesse i å skaffe dette barnet - det er ikke noe som blir gjort overilt, som så mange andre barn som kommer til verden hos andre foreldre. Før homofile blir foreldre har det vært en meget lang og god prosess hvor de er blitt vurdert som passende, at de har god nok økonomi osv. Det vurderes, desverre ikke, overfor biologiske foreldre.

Lenke til kommentar
Uansett er det ikke noe vitenskapelig bevis for homofili så jeg velger å tro at folk er homofile for oppmerksomhetens skyld

Hva i all verden betyr dette? Selvsagt er homofili vitenskaplig bevist (eller sannsynliggjort om vi skal være pirkete). Den blotte eksistensen av homofile er et vitenskaplig bevis på homofili. Eller tror du at man må finne det eksakte genet som gjør at noen blir homofile før man kan si at homofili er vitenskaplig bevist? Hva med disse:

 

Uansett er det ikke noe vitenskapelig bevis for dysleksi så jeg velger å tro at folk er dyslektiske for oppmerksomhetens skyld.

Uansett er det ikke noe vitenskapelig bevis for venstrehendthet så jeg velger å tro at folk er venstrehendte for oppmerksomhetens skyld.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...