Gå til innhold

30mm eller 50mm for Canon EOS 30D

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter et nytt objektiv. Jeg var lenge bestemt på 50mm, og hadde da sett på Canon EF 50mm f/1.4, som har fått mange gode reviews og mye positiv blest fra brukere. Det jeg ikke hadde tenkt på er at mitt EOS 30d har 1.6x crop, hvilket vil gjøre 50mm til 80mm.

Jeg har da gått over til å tenke på 30mm. Jeg har sett på Sigmas 30mm f/1.4 og Canon 28 f/1.8. Jeg er usikker på de begge, Sigma får blandet review og mange klager på Sigmas AF. Canon objektivet har også fått blandet kritikk, men etter hva jeg har sett virker det som et bedre valg. En tredje mulighet foreligger også med Canon 35 f/1.4L, nydelig reviews og later til å være et sinnsykt objektiv, men jeg vet ikke om jeg som amatør på utkikk etter å lære kan forsvare prisen den ligger på.

Spørsmålet jeg trenger hjelp til å få klarhet i er; Vil 50mm bli for trangt? Og hvis ja, noen som har noen tanker rundt 30mm? Har lest flere tråder om disse her på forumet, men det har ikke kommet frem til noe endelig. Kanskje noen også har en helt annen løsning :p

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt an på hva du skal bruke objektivet til. 50 mm på 1,6 hus er fint til noen typer bruk, portrett o.l., men det er jo ingen normal, hvis det er det du er på jakt etter.

Uten at jeg kjenner innholdet i kritikken, er vel ikke så naturlig at mange klager på AF-en på et obj. med f/1.4, for med så stor blender er dybdeskarpheten liten og feilmarginene ditto. Bruker man focus/recompose vil man eksempelvis kunne få uskarpe bilder av den årsaken.

Lenke til kommentar
Det kommer jo litt an på hva du skal bruke objektivet til. 50 mm på 1,6 hus er fint til noen typer bruk, portrett o.l., men det er jo ingen normal, hvis det er det du er på jakt etter.

Pirk: jo, det er en normal - det er ingenting annet som er en normal, men du får ikke utsnitt som tilsvarer en 50mm i 35mm film... Perspektivet (hva du ser i bakgrunnen) du får derimot tilsvarer et croppet 50mm, og tilsvarer perspektivet du ser med egne øyne, derav navnet normal.
Lenke til kommentar
Uten at jeg kjenner innholdet i kritikken, er vel ikke så naturlig at mange klager på AF-en på et obj. med f/1.4, for med så stor blender er dybdeskarpheten liten og feilmarginene ditto. Bruker man focus/recompose vil man eksempelvis kunne få uskarpe bilder av den årsaken.

6906995[/snapback]

Det er selvsagt et poeng, men da burde den type 'kritikk' være enda mer rungede for en 50/1.4 siden den har enda mindre DOF ved en gitt avstand enn en 30mm.

Angående Sigmaen kan jeg bekrefte at problemet er reelt, men at den nok lar seg løse enten ved kalibrering av objektiv eller hus (om man ikke er heldig og får et perfekt eksemplar med det samme).

Lenke til kommentar

Jeg var først og fremst på utkikk etter et som tilsvarer 50mm i 35mm film, men som sagt, ville få noen innspill på 50mm på 1.6 crop da 50mm objektivet fra Canon har fått svært bra reviews og prisen er ikke så avskrekkende.

Til Ragamuffin; Denne kalibreringen, hvor kan jeg få utført den, og hvor mye koster det?

Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 30 mm f/1.4 EX og et Nikon 50 mm objektiv og etter at jeg fikk Sigmaen så har jeg ikke brukt 50 mm objektivet. For de aller fleste er 50 mm for trangt hvis det er det eneste objektivet man har.

Autofokus med sigmaobjektivet er ikke like kontant og nøler av og til. Jeg har ikke hatt noen spesielle problemer sålangt.

Sigmaobjektivet er ikke optimalt på bruk ved liten blenderåpning men det gir meget gode bilder ved stor blenderåpning i forhold til andre objektiver.

Lenke til kommentar
Jeg har Sigma 30 mm f/1.4 EX og et Nikon 50 mm objektiv og etter at jeg fikk Sigmaen så har jeg ikke brukt 50 mm objektivet. For de aller fleste er 50 mm for trangt hvis det er det eneste objektivet man har.

Ja, er dette jeg er redd for. Heller nå mot 30mm.

Noen som har noen comments til Canon 28mm? Og også 35mm L objektivet? Er det verdt pengene for en amatør?

Lenke til kommentar

Ja, er dette jeg er redd for. Heller nå mot 30mm.

Noen som har noen comments til Canon 28mm? Og også 35mm L objektivet? Er det verdt pengene for en amatør?

6907146[/snapback]

Om 35L er verd pengene (12.000) er det bare du som kan svare på, men at det er et enormt bra objetiv er helt sikkert. Men k-ryeng nevner 35/2 til 2.300,-. Mulignes er det et alternativ for deg. Koster jo bare drøyt havlparten av Sigma 30/1.4.

Lenke til kommentar
En tredje mulighet foreligger også med Canon 35 f/1.4L, nydelig reviews og later til å være et sinnsykt objektiv, men jeg vet ikke om jeg som amatør på utkikk etter å lære kan forsvare prisen den ligger på.

6906883[/snapback]

Hvis du ønsker det beste, kan og vil betale for det, så hvorfor ikke? Skal det beste være forbeholdt yrkesfotografer?

Dette er helt og holdent opp til deg. EF 35mm 1.4 er et høykvalitetsobjektiv som passer hvis brennvidden er hva man er ute etter. Det rimeligere, og ikke veldig mye dårligere alternativet, er EF 35mm 2.0. Litt mindre knall i fargene, ikke så drømmende og jevn bakgrunnsuskarphet, og kanskje litt mindre skarpttegnende inntil 4.0, og heller ikke en fullt brukbar 1.4.

Hvor mye fotograferer du, og hvilke krav stiller du?

En 35mm er et vel egnet normalobjektiv til et 30D. Begge de ovennevnte alternativene gir deg et utsnitt som er ganske så "allround" til svært mye.

Det følgende bildet har jeg tatt, og det er tatt gjennom ett av de to objektivene vi snakker om ovenfor. Du kan selv se hvor naturlig utsnittet er:

http://www.bif-friidrett.no/graphics.htg/skogsport_1000.jpg

Mitt mest utpregede allround-objektiv. Hvis noe er et "allround-objektiv," så er det denne brennvidden.

Lenke til kommentar
En tredje mulighet foreligger også med Canon 35 f/1.4L, nydelig reviews og later til å være et sinnsykt objektiv, men jeg vet ikke om jeg som amatør på utkikk etter å lære kan forsvare prisen den ligger på.

6906883[/snapback]

Hvis du ønsker det beste, kan og vil betale for det, så hvorfor ikke? Skal det beste være forbeholdt yrkesfotografer?

Dette er helt og holdent opp til deg. EF 35mm 1.4 er et høykvalitetsobjektiv som passer hvis brennvidden er hva man er ute etter. Det rimeligere, og ikke veldig mye dårligere alternativet, er EF 35mm 2.0. Litt mindre knall i fargene, ikke så drømmende og jevn bakgrunnsuskarphet, og kanskje litt mindre skarpttegnende inntil 4.0, og heller ikke en fullt brukbar 1.4.

Hvor mye fotograferer du, og hvilke krav stiller du?

En 35mm er et vel egnet normalobjektiv til et 30D. Begge de ovennevnte alternativene gir deg et utsnitt som er ganske så "allround" til svært mye.

Det følgende bildet har jeg tatt, og det er tatt gjennom ett av de to objektivene vi snakker om ovenfor. Du kan selv se hvor naturlig utsnittet er:

http://www.bif-friidrett.no/graphics.htg/skogsport_1000.jpg

Mitt mest utpregede allround-objektiv. Hvis noe er et "allround-objektiv," så er det denne brennvidden.

6907242[/snapback]

Vi ender på 35mm, sjekker ut reviews av EF 35mm 2.0 nå. Som du er inne på, jeg ønsker å bruke det som "allround", men vil gjerne ha litt penger til overs som jeg kan bruke på annet utstyr.

Lenke til kommentar

Pirk: jo, det er en normal - det er ingenting annet som er en normal, men du får ikke utsnitt som tilsvarer en 50mm i 35mm film... Perspektivet (hva du ser i bakgrunnen) du får derimot tilsvarer et croppet 50mm, og tilsvarer perspektivet du ser med egne øyne, derav navnet normal.

6907022[/snapback]

Feil. Hva som er normalen avhenger av sensor/filstørrelse. 50mm fysisk brennvidde på et vanlig kompaktkamera med liten sensor vil ikke gi det samme perspektivet som en 50mm på et dslr eller filmslr.

Lenke til kommentar
Feil. Hva som er normalen avhenger av sensor/filstørrelse. 50mm fysisk brennvidde på et vanlig kompaktkamera med liten sensor vil ikke gi det samme perspektivet som en 50mm på et dslr eller filmslr.

Jo, perspektivet vil være det samme, forholdet mellom motivet og elementer i bakgrunnen. Utsnittet vil selvfølgelig være noe helt annet. Derfor vil en 50mm på en Canon 5D og en 30/35mm på en Canon 30D gi omtrent likt utsnitt, men forskjellig perspektiv, mens en 50mm på begge vil gi likt perspektiv og forskjellig utsnitt...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...