Gå til innhold

Bruk av speilrefleks i kulde

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et Sony A100 og satt og bladde i brukermanualen (ja jeg leser faktisk den :) )

Der står det at driftstemperatur er 0 - 40 grader.

Vet ikke om dette er generelt for kameraer i denne klassen, eller om det bare gjelder dette kameraet.

Er klar over at det vil dannes kondens når kameraet bringes inn i varmen fra kalde plasser, og at batterilevetiden vil reduseres når det er kaldt.

Men vil bruk ute fra 0 - -30 grader kunne skade et speilreflekskamera på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er klar over at det vil dannes kondens når kameraet bringes inn i varmen fra kalde plasser
Du vil kunne få litt kondens inni kameraet når du flytter det fra varme til kulde og mye kondens utenpå kameraet når du flytter det fra kulde til varme.

Det er stort sett aldri noe problem med kulde, du kan i sjeldne tilfeller få noen funksjonsfeil som at skjermen ikke virker eller at lukkeren nøler. Når kameraet blir varmet opp så vil det oppføre seg som normalt igjen.

Hvis det er veldig kaldt så kan du regne med at slitasjen på kameraet blir større og i ekstrem kulde er det en risiko for at kameraet kan ta skade.

Jeg har aldri hatt noen problemer ned til -20 utenom et kamera der lukkeren av og til ikke åpnet seg.

Lenke til kommentar
Høres bra ut nå som snøen begynner å krype nedover fjellsidene i Tromsø.

Har uansett ikke vært målt kaldere enn -18 grader i Tromsø :o) Veldig sjelden det er under -10 også...

6907489[/snapback]

Men FY det kjennes mye kaldere ut i den her sjølufa! Snøen kryper lengre og lengre ned for hver dag her oppe! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har uansett ikke vært målt kaldere enn -18 grader i Tromsø :o) Veldig sjelden det er under -10 også...

Men FY det kjennes mye kaldere ut i den her sjølufa! Snøen kryper lengre og lengre ned for hver dag her oppe!

Joda, det føles mye kaldere, og effektiv kulde (blåser jo nesten konstant her) er ofte langt kaldere enn -18 :o)
Lenke til kommentar
Dere har nok rett i at det sjeldent blir så kaldt i Tromsø.

Men du trenger ikke dra så langt fra kysten før det kan komme ned i -40.

Kanskje ikke akkurat temperaturer for å fotografere i da :hmm:

Nei, skal ikke så langt... Ramfjorden er nok, evt. litt over mot Breivikeidet. Ellers ligger jo Målselv ikke så langt unna (et steinkast, i nordnorsk målestokk; som kjent er nordlendingene veldig flinke til å kaste stein ;-)

Du er jo likevel inne på noe, om du faktisk vil plukke opp fingrene fra lommene og fotografere når det er så kaldt ute. Jeg personlig vil heller sitte innendørs, og nyte en varm kopp te elns :o)

Lenke til kommentar

Bardufoss er og ett helvettes kuldehull på jordoverflata.

Og i morges da jeg så snø nedenfor fjellheisen var ikke akkurat det å stå opp fristende nei. Men godt å høre at kameraene funker i kulde sålenge de behandles fint.

Det gamle kompaktkameraet mitt (Canon A520) lagde aldri trøbbel, ikke engang under minus tyve, utenom at batterilevetiden var ganske begrenset og skjermen lå evigheter etter.

Jeg har lenge lurt på om minusgrader ville påvirke alle de bevegelige delene i objektiver og speilreflekshus, men det høres jo ut som stemmningen er god. En ting bare, noen som har opplevd rim på søker\speil? Ikke det at det påvirker bildekvaliteten da men.

(PS: Ser det er mange som er fast i Tromsø her, er det noe form for fotomiljø her? Klubber etc?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...