Gå til innhold

Hvilke regler gjelder for dobbelparkering?

--7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hentet fra Lovdata.no: FOR 1993-10-01 nr 921: Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr.

§ 9. Plassering av kjøretøy

Kjøretøyet skal plasseres som anvist ved skilt eller oppmerking, og innenfor oppmerket felt der dette finnes.

Ved parkering langs fortauskant, eller ved skrå- eller tverrparkering der det er oppsatt parkometer, skal kjøretøyet plasseres inntil det parkometer som er bestemt for vedkommende felt. Dersom det er to parkometer på samme stolpe, gjelder stolpen som skille mellom parkeringsfeltene.

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Lomz, takk for innsatsen, men jeg blir ikke noe klokere av det sitatet. Er det lov eller ikke? Det står jo ikke spesifikt at dobbelparkering ikke er lov. Dette området er heftig oppfulgt av parkeringsvakter, men de har ikke gitt meg bot noen av gangene jeg har dobbelparkert..

Lenke til kommentar
Lomz, takk for innsatsen, men jeg blir ikke noe klokere av det sitatet. Er det lov eller ikke? Det står jo ikke spesifikt at dobbelparkering ikke er lov. Dette området er heftig oppfulgt av parkeringsvakter, men de har ikke gitt meg bot noen av gangene jeg har dobbelparkert..

6907446[/snapback]

Er ikke dette nok da?:

Kjøretøyet skal plasseres som anvist ved skilt eller oppmerking, og innenfor oppmerket felt der dette finnes.

"innenfor oppmerket felt der dette finnes"...

Lenke til kommentar

Til info:

3. Grunnregler for trafikk

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det

ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig

blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg

ved vegen.

TIPS:

Det skal svært lite til for at en parkering rammes av vegtrafikklovens § 3.

I utgangspunktet vil all parkering som fører til tvungen hastighetsreduksjon

eller endret manøvrering innebære en unødig forstyrrelse. Slik forstyrrelse

kan for eksempel oppstå ved dobbeltparkering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det parkering forbudt på veistrekningen hjelper det ikke å parkere i grøfta. Skiltene gjelder også der. :p

Den lovteksten fra forskriften om plassering innenfor oppmerket felt gjelder kun på parkeringsplasser der avgift er innført og ikke i gatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...