hitokiri Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Forskere holder på å utvikle en mikroskopisk liten gassturbin som kan holde liv i mobilen ti ganger lenger enn vanlige batterier. Les mer Lenke til kommentar
snarius Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Viss dei får gjennomført prosjektet og det ikkje vert altfor dyrt, kjem dei til å bli steinrike! Rett og slett genialt. Endret 21. september 2006 av Imperivm_Romanvm Lenke til kommentar
µT. Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Ikke faen om jeg går med en gassbeholder i lommen. :!: Med min flaks, så sprenger den sikkert vekk juvelene mine også.. Men en ting... (Jeg er ikke noe ekspert her) men kommer det ikke en form for "forurensning" ut igjen ? CO2?.. av batteriet, siden den går på gass, og forbrenner gassen... Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 siden dem snakket om flytende oksygen så tviler jeg på at en snakker forbrenning (oksygen "brenner" ja, men ikke alene). mer det at en slipper ut litt og litt gass for å drive turbinen rundt. gjetter meg også til at det kommer til å være ett batteri lag mellom telefon og turbin siden det kommer til å bli ett helvet å skru på telefonen, eller for den del regulere strømforbruket, uten ett mellomledd og elektronisk styrt gassutslipp... men lykke til skal dem ha. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Det så jo ut til å være interessant, hadde vært fint å "slippe" å lade laptopen/mobilen, men lurer på hva slags gass de har tenkt å bruke, kunne jo bli små bomber dette her hehe Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Mens mobiltelefoner før i tiden gjerne kunne ha en hviletid på opp mot to uker, er det ikke oppsiktsvekkende om en blodfersk mobiltelefon bare holder en halv uke. Flere nye funksjoner krever mer strøm av batterier som må bli mindre. Vel og merke trenger disse nye funksjonene kun å bruke strøm når de brukes. Når de ikke er aktive, dvs. telefonen er i standby så kan strømforbruket i teorien være mye lavere enn før på grunn av finere produksjonsteknikk (nanometer). Problemet er at produsentene er for opptatt med å pumpe ut nye mobiler en gang i måneden til at de gidder å bruke tid på å lage kvalitet fremfor kvantitet. Kvantitet lønner seg for dem fordi kvalitet betyr at folk blir fornøyde med telefonene og de holder i mange år. Altså mye lavere salg enn om folk kjøper nye telefoner flere ganger i året. De nye funksjonene er ofte slått på og bruker strøm selv om telefonen er i standby. Et annet kroneksempel er bærbare PC-er, som på en god dag holder ut tre timer. For å løse energiproblemet i stadig mer strømkrevende elektronikk, har forskere ved MIT kommet frem til et noe spesielt forslag: Hva om vi bytter ut batteriene med gass? Gass gir mer strøm Forskerne har nemlig designet en gassturbin i miniatyr som skal få plass inne i en silikonbrikke. Brikken er ikke større enn en amerikansk kvartdollar (quarter), og skal, med visse forbehold, kunne produsere opp til ti ganger mer strøm enn et batteri. Hvis det er energi dere mener (Wh) i stedet for strøm (A) slik som i flere andre artikler, så lover ikke dette bra for varmeproduksjonen og støynivået på bærbare og telefoner. 10 ganger høyere effektforbruk (W) vil kunne slukes ved å øke strømforbruket 10 ganger. Da kan man sikkert få sinnsykt kjappe bærbare PCer med prosessor på 100W og skjermkort som lager like mye varme. Men det betyr også at man må ha varmeskjold for å bruke den på fanget samt voldsomme vifter og dermed ørepropper. Problemet er etter min mening ikke at batteriene er for svake, men at elektronikken bruker for mye strøm. Det er ikke noe hokus pokus å redusere effektforbruket. Det gjør man enkelt ved å justere ned klokkehastigheter og dermed ytelse en del. F.eks vil 20% lavere klokkefrekvens gi inntil 20% lavere ytelse (av og til et mindre tap) samtidig som batteritiden øker med omtrent 50-100%. Det er altså ikke mye ytelse man må ofre, men det er dessverre alt for nedprioritert. For at du skal få ti ganger energien et batteri kan levere, kreves det nemlig at du har den tilsvarende vekten i gass. Altså må du ha trykkbeholdere med for eksempel flytende oksygen. Når den lille gassturbinen er i gang, skal den klare å produsere ti watt med energi, og ha en omdreiningshastighet på 20 000 omdreininger i sekundet. Flytende oksygen eller oksygen som sådann er ikke noe drivstoff. Det er bare en av to stoffer som må til for å skape en forbrenning. Siden man kan hente oksygen fra lufta og ikke drivstoffer som f.eks naturgass fra lufta så bør nok tankingen være omvendt. Altså naturgass (metan) på tanken og plukke oksygen fra lufta, alternativt lagre begge deler. Omdreiningshastigheten på 20000rpm høres ikke ut som positivt for støynivået. Lomz: Jepp, 10 ganger høyere energitetthet enn LiIon som allerede har en energitetthet på nivå med dynamitt høres ikke særlig trygt ut. Ulykker med farlig drivstoff og skadede telefoner er slett ikke usansynlig. Kanskje man må innføre samme sikkerhetstiltak rundt disse mobilene som på bensinstasjoner? f.eks røykeforbud i 5 meters radius fra mobilene. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Lomz: Jepp, 10 ganger høyere energitetthet enn LiIon som allerede har en energitetthet på nivå med dynamitt høres ikke særlig trygt ut. Ulykker med farlig drivstoff og skadede telefoner er slett ikke usansynlig. Kanskje man må innføre samme sikkerhetstiltak rundt disse mobilene som på bensinstasjoner? f.eks røykeforbud i 5 meters radius fra mobilene. 6914367[/snapback] Eller hva med den allerede eksisterende frykten for laptopbatterier på fly? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Veldig spennende. Dette blir nok godt mottatt. Batteritiden på mobiltelefoner er alt for kort. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Denne tråden hadde dobbelt opp tydeligvis så jeg slo de sammen med hverandre. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Denne tråden hadde dobbelt opp tydeligvis så jeg slo de sammen med hverandre. 6920374[/snapback] Fant en tredje tråd også. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Da var den også sveiset inn i denne tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg