Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor Heter Det Hanskerom?

TomCat85

Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle dager heter det lille rommet under dashbordet på høyre side i bilen din hanskerom? Eller på amerikaner'n "Glove compartment"?

Det er vel strengt tatt ingen som bruker rommet til å oppbevare hanskene sine?

Hører jeg navnendring?

Endret av TomCat85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan du si noe slikt? Det er haugevis med folk som bruker hanskerommet til... hansker!

Nytter ikke å gre alle over en kam, selv om det for enkelte virker som den beste løsningen

6905647[/snapback]

Serøst?!

Jeg tok opp dette rundt lunch bordet på jobb her en dag, og av oss 9 som satt ved det bordet var det ingen som faktisk oppbevarte hansker der.

Til gjengjeld så var vognkort, cd'er og isskrape gjengangere hos samtlige!

Lenke til kommentar

Navnet henger igjen fra gammelt av da det var vanlig att folk faktisk brukte kjøre hansker og skulle ha ett sted og oppbevare dem. Har ikke hatt oppvarmede seter og varmeapperat som er like gode som i dag bestandig. Ta en kjøretur i ei gammel boble uten noe på fingrene i 20 minus så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Navnet henger igjen fra gammelt av da det var vanlig att folk faktisk brukte kjøre hansker og skulle ha ett sted og oppbevare dem. Har ikke hatt oppvarmede seter og varmeapperat som er like gode som i dag bestandig. Ta en kjøretur i ei gammel boble uten noe på fingrene i 20 minus så skjønner du hva jeg mener.

6905722[/snapback]

Ja jeg skjønner jo det! Vokste opp i ei '64 Boble. Men i og med at det er veldig få folk som bruker hanskerommet til nettopp det, så burde vi jo for guds skyld skifte navn!

Lenke til kommentar

Og hvorfor heter dashboardet fortsatt dashboard? Opprinnelig var dashboard (skvettplate) ei plate helt forrest på bilen som beskyttet føreren møt søleskvetter fra omgivelsene. Dette var på den tiden bilene var åpne og motoren satt under eller bak på bilen (fordi eksosrør knapt var oppfunnet enda). Altså for over hundre år siden.

curved_dash_oldsmobile.jpg

I våre dager har skvettplata en helt annen funksjon, og likevel heter den fortsatt det samme som opprinnelig. Dashboard er dessuten et av de få engelskspråklige betegnelsene som fortsatt ikke er oversatt eller norvagisert (fått norsk skrivemåte). Selv har jeg begynt å kalle denne bildelen skvettplate i lengre tid nå, rett og slett for å poengtere at dette er en fullstendig utdatert betegnelse.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Kan vel like godt ta med "Hvorfor heter det håndbrekk?".

Mange biler har det jo som en pedal på gulvet, eller en knapp på "skvettplata".

Blir det bare fotbrekk og brekket da? :hmm:

6907643[/snapback]

er vel automat gir biler som har det?

jeg har aldri sett en bil som ikke har håndbrekk :p

Lenke til kommentar
Hører jeg navnendring?

6905626[/snapback]

tja, jeg kunne jo kalle det

cd-vognkort-servicebok-tyggis-isskrape-våtserviett-penn-lim-gaffatape-kart og småpengerom

men jeg bruker å kalle det "boksen" av og til uten at jeg vet hvorfor...

.xstian

ps: ALT kan fikses med riktig bruk av gaffatape

Lenke til kommentar
A glove compartment (or glovebox in British English) is a compartment built into the dashboard, located over the passenger's footwell in an automobile, often used for miscellaneous storage. The name derives from the original purpose of the compartment, to store gloves. In most vehicles, the glove compartment closes with a latch, with the option of being locked with a key (often necessary when using valet service, or when parking while the convertible top is down). Gloves were originally considered necessary equipment in early cars, many without a hard top, to prevent the cooling effect of fast moving air from freeze numbing the drivers hands.

A glove compartment is sometimes referred to as a "jockey box," especially in the U.S. Pacific Northwest.

A dashboard or dash board (sometimes facia in British English) is a reduced form of control panel located under the windscreen of an automobile. It contains indicators and dials such as the tachometer, speedometer, odometer, and fuel gauge.

Originally, a "dashboard" was the upturned front of a horse-drawn chariot or waggon, which protected the driver from mud and debris thrown up by the horse's hooves

:)

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...