TomCat85 Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Hvorfor i alle dager heter det lille rommet under dashbordet på høyre side i bilen din hanskerom? Eller på amerikaner'n "Glove compartment"? Det er vel strengt tatt ingen som bruker rommet til å oppbevare hanskene sine? Hører jeg navnendring? Endret 21. september 2006 av TomCat85 Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hvordan kan du si noe slikt? Det er haugevis med folk som bruker hanskerommet til... hansker! Nytter ikke å gre alle over en kam, selv om det for enkelte virker som den beste løsningen Lenke til kommentar
TomCat85 Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Hvordan kan du si noe slikt? Det er haugevis med folk som bruker hanskerommet til... hansker! Nytter ikke å gre alle over en kam, selv om det for enkelte virker som den beste løsningen 6905647[/snapback] Serøst?! Jeg tok opp dette rundt lunch bordet på jobb her en dag, og av oss 9 som satt ved det bordet var det ingen som faktisk oppbevarte hansker der. Til gjengjeld så var vognkort, cd'er og isskrape gjengangere hos samtlige! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg har aldri hatt hansker i hanskerommet, men det erfordi jeg pleier å ha hanskene i lomma på jakka mi. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Navnet henger igjen fra gammelt av da det var vanlig att folk faktisk brukte kjøre hansker og skulle ha ett sted og oppbevare dem. Har ikke hatt oppvarmede seter og varmeapperat som er like gode som i dag bestandig. Ta en kjøretur i ei gammel boble uten noe på fingrene i 20 minus så skjønner du hva jeg mener. Lenke til kommentar
TomCat85 Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Navnet henger igjen fra gammelt av da det var vanlig att folk faktisk brukte kjøre hansker og skulle ha ett sted og oppbevare dem. Har ikke hatt oppvarmede seter og varmeapperat som er like gode som i dag bestandig. Ta en kjøretur i ei gammel boble uten noe på fingrene i 20 minus så skjønner du hva jeg mener. 6905722[/snapback] Ja jeg skjønner jo det! Vokste opp i ei '64 Boble. Men i og med at det er veldig få folk som bruker hanskerommet til nettopp det, så burde vi jo for guds skyld skifte navn! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Hva skulle det hete da? oppbevaringsrom? det er jo bare 1000 oppbevaringsrom fra før av på nye biler... Edit: Jeg har faktisk hansker i hanskerommet, kjekt på vinterstid Endret 20. september 2006 av zandro Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Det er vel ingen her som legger hatten sin på hattehylla når de drar ut på kjøretur heller? Selv har jeg cd'er, vognkort, et par solbriller, en umbrako nøkkel som ikke passer noe sted og en liten paraply i hanskerommet mitt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Og hvorfor heter dashboardet fortsatt dashboard? Opprinnelig var dashboard (skvettplate) ei plate helt forrest på bilen som beskyttet føreren møt søleskvetter fra omgivelsene. Dette var på den tiden bilene var åpne og motoren satt under eller bak på bilen (fordi eksosrør knapt var oppfunnet enda). Altså for over hundre år siden. I våre dager har skvettplata en helt annen funksjon, og likevel heter den fortsatt det samme som opprinnelig. Dashboard er dessuten et av de få engelskspråklige betegnelsene som fortsatt ikke er oversatt eller norvagisert (fått norsk skrivemåte). Selv har jeg begynt å kalle denne bildelen skvettplate i lengre tid nå, rett og slett for å poengtere at dette er en fullstendig utdatert betegnelse. Endret 21. september 2006 av SeaLion Lenke til kommentar
TomCat85 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Hmmm.... Du har et godt poeng der SeaLion... Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Kan vel like godt ta med "Hvorfor heter det håndbrekk?". Mange biler har det jo som en pedal på gulvet, eller en knapp på "skvettplata". Blir det bare fotbrekk og brekket da? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Kan vel like godt ta med "Hvorfor heter det håndbrekk?".Mange biler har det jo som en pedal på gulvet, eller en knapp på "skvettplata". Blir det bare fotbrekk og brekket da? 6907643[/snapback] er vel automat gir biler som har det? jeg har aldri sett en bil som ikke har håndbrekk Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 De fleste mercedeser har "håndbrekken" på gulvet som en 4. (eller 3. for automat) pedal. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 kalles fotbrekk Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 jeg har aldri sett en bil som ikke har håndbrekk tongue.gif Regner med at du refererer til det klassiske brekket i midten. Nyere Renaulter (Espace for eksempel) har elektrisk håndbrekk. Kun en knapp og ingen spak til å nøkke i eller pedal å stampe inn! Lenke til kommentar
xstian Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hører jeg navnendring? 6905626[/snapback] tja, jeg kunne jo kalle det cd-vognkort-servicebok-tyggis-isskrape-våtserviett-penn-lim-gaffatape-kart og småpengerom men jeg bruker å kalle det "boksen" av og til uten at jeg vet hvorfor... .xstian ps: ALT kan fikses med riktig bruk av gaffatape Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Nyere Renaulter (Espace for eksempel) har elektrisk håndbrekk. Kun en knapp og ingen spak til å nøkke i eller pedal å stampe inn! Så hvis du får motorstopp med flatt batteri i en bratt bakke så er du f*cked? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Ikke mer enn om håndbrekkvaieren skulle ryke i samme situasjon på en bil med ordinært system. Ville jeg nå tro Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Sette-bilen-i-førstegir-når-du-har-stoppet ftw? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) A glove compartment (or glovebox in British English) is a compartment built into the dashboard, located over the passenger's footwell in an automobile, often used for miscellaneous storage. The name derives from the original purpose of the compartment, to store gloves. In most vehicles, the glove compartment closes with a latch, with the option of being locked with a key (often necessary when using valet service, or when parking while the convertible top is down). Gloves were originally considered necessary equipment in early cars, many without a hard top, to prevent the cooling effect of fast moving air from freeze numbing the drivers hands. A glove compartment is sometimes referred to as a "jockey box," especially in the U.S. Pacific Northwest. A dashboard or dash board (sometimes facia in British English) is a reduced form of control panel located under the windscreen of an automobile. It contains indicators and dials such as the tachometer, speedometer, odometer, and fuel gauge. Originally, a "dashboard" was the upturned front of a horse-drawn chariot or waggon, which protected the driver from mud and debris thrown up by the horse's hooves Endret 25. september 2006 av Patz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg