Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulemper med lavprofildekk?


endrebjo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på kjørestilen din, men jeg ser ikke problemet med lavprofil. Har kjørt på det i et år nå, og kan ikke si jeg merker det som noe ulempe.

Det er klart det er "hardere" å kjøre på, men det krenger vel ikke fullt så mye, men det er lettere å skade felgene om du skulle treffe noe.

 

I tillegg er ofte lavprofil bredere, noe som gir bedre veigrep, og bedre kjøreegenskaper. På den andre siden så sporer det mer, men blir mer stabilt.

 

For å si det enkelt, så beskriver bildene ganske mye;

Den blå R32en er en sportsbil beregnet på litt hardere kjøring enn den andre, som satser mer på komfortdelen.

Lenke til kommentar
I tillegg er ofte lavprofil bredere, noe som gir bedre veigrep, og bedre kjøreegenskaper. På den andre siden så sporer det mer, men blir mer stabilt.
Betyr sporing at bilen legger seg ned i hjulsporet og er vanskelig å få opp igjen?
For å si det enkelt, så beskriver bildene ganske mye;

Den blå R32en er en sportsbil beregnet på litt hardere kjøring enn den andre, som satser mer på komfortdelen.

6905455[/snapback]

Plukket bare to Golf'er fra google som likner litt på vår Golf (Golf IV 1,4l, 2002mod). Lurer på å sprite den litt opp med gøye felger.

Hvor har det forresten blitt av bakdøren på den R32'en?

Lenke til kommentar
I tillegg er ofte lavprofil bredere, noe som gir bedre veigrep, og bedre kjøreegenskaper. På den andre siden så sporer det mer, men blir mer stabilt.
Betyr sporing at bilen legger seg ned i hjulsporet og er vanskelig å få opp igjen?

6910490[/snapback]

Bilen vil følge sporene i veien og "klatre" opp og ned kantene. Resultatet er at man må holde i rattet hele tiden og "justere" retningen titt og ofte.

 

Hvis man kjører rett fram og rattet begynner å svinge etter hjulsporene så sier man at bilen sporer. På gammel asfalt sporer bilen min, men på ny flat asfalt kan jeg slippe rattet og den går snorrett fram :)

Lenke til kommentar

40-, event 45-profil er en grei standard som hverken er alt for lav og ei heller donald-dekk. Jeg har kjørt det aller meste fra 175/Donald/14 til 265/30/19. Sistnevnte ser fullstending über ut, men kjører du over ei ert så merkes det.

 

For øyeblikket kjører jeg med 225/45/18 og syntes dette var en flott balanse. Ikke for lite gummi, men ikke for mye heller.

Lenke til kommentar

jeg har 105/40/17 på min seat. er fint å kjøre med hvis veien er fin men så fort den er ruglette så er det om å gjøre å virkelig holde i rattet.. er veldig uvant me en gang men man venner seg jo til det. bilen blir oxo tyngre på rattet med større dekk.. men det vet du sikkert. sier seg jo egentlig selv.bilen ligger veldig bra på veien da. å det ser jo veldig bra ut oxo. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemet er vel ofte at folk setter på dekkdimensjoner som bilene ikke er beregnet for, det er da ting kan bli sporete og ekkelt.

 

En bil som f.eks kommer orginalt med 265/40/18 fungerer vanligvis fint med den dimensjonen, mens en golf 1 fra 1977 fungerer heller dårlig med samme dimensjon.

 

Så det er vel ofte ikke dekkene som er ulempen, men bilen din.

 

Så blir neste problem at smågutter ikke har råd til biler som orginalt bruker sånne dekk dimensjoner, men fortsatt har lyst å være storkar med bred gummi. :p

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...