Gå til innhold

Ny AMD-maskin


Nuffern

Anbefalte innlegg

Har bygd meg en ny maskin, og man skulle tro at alt var fryd og gammen - men det er det selvfølgelig ikke. Poster her fordi jeg tror problemene kan skyldes hovedkort eller minne.

 

Problemene er at maskinen virker svært ustabil. Den har lett for å restarte seg og å henge i spill. Dette skjer så ofte at det er uakseptabelt. Spesifikasjonene er som følger:

* AMD Athlon XP 2000

* ASUS A7V8X hovedkort (BIOS = rev1007)

* 512 MB DDR PC2700 Samsung

* ATI Radeon 8500le 128MB'

* Hercules Fortissimo II lydkort

* PSU = 235w

* SilenTwin-kjøler

* 24x LiteOn CDR

* Aopen miditower m/ 1stk 80mm enermax vifte

* Windows XP Professional

Vet mange kommer til å henge seg opp i powersupplyet mitt, men kan banne på at det ikke er problemet. Har prøvd å installere OSet flere ganger for å utelukke det som feilkilde. Temperaturen ligger idle på ca. 55 grader og under load på ca. 60 grader. ASUS A7V8X skal ha en meget korrekt avlesning av tempen.

 

Når maskinen restarter seg selv (hvilket den gjør etter litt bruk), går jeg inn i bios og sjekker tempen. Den ligger da på 59 grader. Skal ikke være noen fare med andre ord.

 

Vcore ligger på ca 1,79-1,80 i biosen, mens den rapporteres i ASUS Probe til å være på 1,82-1,84. Vet ikke helt hvem jeg skal stole på. Har ikke overklokket, så det skal ikke være noe problem.. men jeg har hørt at ASUS har litt lav vcore i utgangspunktet på sine kort. Kan det hjelpe å sette opp denne?

 

Personlig tror jeg problemet ligger i rammen, men det er vanskelig å si når jeg ikke har noe annet å teste den ut på. Er det noen som har hatt likende problemer med det samme oppsettet?

 

Takker på forhånd, nuffern!

 

Edit: Bold

_________________

c64.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-10-31 03:12 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Broren min hadde et liknende problem på sin maskin. Det var med et ASUS A7S333 hovedkort. Hadde satt cpu-en litt dårlig på, og varmen steg sakte men sikkert til den skrudde seg av. Kunne sitte i bios og se at den skrudde seg av ved ca 60 grader. Syntes det er litt rart med tanken på at den innebygde beskyttelsen i hk ikke skal tre inn før temperaturer på nærmere 70 grader.

 

Har mistanke om at det samme skjer med mitt A7V8X-kort. Hver gang den restarter seg, og jeg går inn i bios ligger temp nøyaktig på 59 grader. Noe som betyr at det har steget over 60, og skrudd seg av. Hva kommer det av?? Den skal ikke slå seg av før 77 grader. Har brukt kjølepasta og har SilentTwin-vifte, så det skal ikke være problemet. Den skal unsett tåle høyere temperaturer enn dette. Er det et kjent ASUS-problem?

 

Noen som har noe erfaring med minnet fra Samsung? Kjøpte min 512MB PC2700 fra PCmax.. Kan det virkelig stemme at det er psu-en som forårsaker dette? Har sett flere som kjører tyngre systemer på samme wattstyrke.

 

- Nuffern

 

_________________

c64.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-10-31 03:10 ]

Lenke til kommentar

se signaturen, jeg har i tillegg 2 enermax 80mm vifter, soundblaster 128 og pinnacle tv kort,

200W psu. O problemer med for lite strøm

 

_________________

A7N266-VM/XP1600/TwinMOS 512MB CL2

Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB

LITE-ON CDRW LTR-40125S

 

[ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-10-31 03:22 ]

Lenke til kommentar

Du har likende problemer som meg med det oppsettet? Svært ustabil og kan nesten minne om problemer ved bruk av dårlig minne?

 

Skal kjøpe nytt kabinett med ny psu. Hadde vært utrolig digg om det hadde løst problemene, men av erfaring vet jeg at det ikke pleier å være så lett. Problemene står gjerne i kø :smile:

Lenke til kommentar

PSU din er nok for liten. Har hørt at AMD bør ha minst 300W.

Har du oc cpu'en? Spør fordi eg synst Vcore var litt høg. (har ikkje AMD XP default Vcore på 1,700?).

Har opplevd sjøl at vist Vcore blir for høg restarter pc'en min.

 

(litt seint på natt... håper det ikkje vart for mykje tullskriving)

 

[ Denne Melding var redigert av: Clark Kent på 2002-10-31 05:34 ]

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Overklokker ikke maskina, og vcore'n har jeg ikke gjort noe med. Vil tippe på at jeg burde gå etter det som står oppført i bios'en. Har hørt at ASUS PC Probe ikke skal være særlig nøyaktig.

 

Får se å komme meg i seng slik at jeg rekker Komplett før de stenger. Blir spennende å se hvordan det går med nytt kabinett og psu. :smile:

 

PS. Ingen som har noen kommentar til de varmegreiene jeg nevnte?

 

_________________

c64.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-10-31 05:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 09:08, skrev Sargent Fire:

Kjøp et Thermatake kabinett fra
, den gir en meget fin luft bølge gjennom pc en din.

Dette er jo en ny pc, og den yter bedre i kjøligere

kabinetter.


Mvh,


Stian



 

Trur ikke du helt vet hva du snakker om. En PC's ytelse skal ikke forandre seg så mye fra f.eks. 25-30grader i kabinett temp.

Selvfølgelig jobber cpu'er bedre under kaldere forhold, men dette burde ikke ha en så stor innflytelse på systemet.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også det kan være din PSU som er problemet, ikke nødvendigvis pga at den ikke er kraftig nok. Sist helg skiftet jeg PSU fra 300w til en ny 340w, bare for å teste. Resultatet ble et meget ustabilt system med uforståelige heng i diverse spill bl.a. Temperaturen på CPU steg også med nesten 10 grader ifht den "gamle" PSU'n.

 

Det ser ikke ut til at noe annet skal være galt med systemet ditt, og temp'n som du oppgir skal heller ikke være så høy at du får problemer pga den.

 

Mitt råd er å prøve med en annen PSU :smile:

 

 

Lef

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-31 09:38 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-31 09:40 ]

Lenke til kommentar

Du bruker ASUS PC Probe, Nuffern? Kanskje det er en sak der som skrur av maskinen din når den overstiger 60 grader?

 

Ellers kan du jo bare ta av sidedøra på maskinen. Da vil sikkert temperaturen bli litt lavere, og kanskje den ikke restarter. Da vil konklusjonen bli at det er en maksgrense på 60 grader før PC-en skrur seg av.

 

Ellers hadde det sikkert ikke skadet med større PSU eller en skikkelig montering av kjøleren og kanskje et par ROLIGE kabinettvifter.. Lykke til! :smile:

 

PS. Prøv å skru ned vcore til 1.700V. Selv kjørte min AMD T-bird 1.4GHz på 1.750V som standard, men den var like stabil, bare kaldere på 1.650V..!

 

_________________

Tenk før du poster..

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-31 09:39 ]

Lenke til kommentar

Temperaturen på prosessoren din er helt normal. Hovedkortet leser den temperatursensoren som er integrert i XP prosessoren, derfor vise temperaturen ofte endel høyere enn andre hovedkort osm måler temperaturen i socketen. Dessuten så bruker du silent twin viften, den er ikke den som kjøler best, men den er svært rolig. Temperaturen er nok ikke ditt problem.

 

Det gjør ingenting om du manuelt setter ned spenningen på prosessore (Vcore) til f.eks. 1.70V. Standardspenningen på prosessoren din er 1.75V, men det kan virke som om hovedkortet ditt gir litt høyere spenning enn dette. Ved å redusere spenningen litt, vil du også få en lavere temperatur på prosessoren.

 

Jeg er temmelig sikker på at problemene dine forsvinner når du får en kraftigere strømforsyning. jeg tipper du kommer til å bli svært fornøyd med maskinen din :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har AMD XP 1600-system og har 250 W strømforsyning.

 

Har lest at du skal sjekke + 5 volt spenningen når maskinen er idle (jeg bruker et program som fulgte med MSI- hovedkortet for å se denne).

 

Hvis idle spenningerer 4,9 volt eller lavere, kan du visstnok regne med problemer. Min ligger på 4,95 volt og det har godt greit foreløbig.

Lenke til kommentar

Enig med Byggeren ja, temperatur er ikke problemet.

 

På Anandtech.com skriver de om AMD XP 2000+: "The CPU itself still runs at a 1.750V core voltage and draws an average of close to 36 amps of current, dissipating 62.5 - 70W in heat."

 

Mao ingen grunn til bekymring, temperaturen din er helt normal :smile:

Lenke til kommentar

Herregud, min PSU på amd på 300 ja... Herregud, hvor har dere dette fra !?!

 

har en psu på 250, vifta døde 2 år siden, men denne er nylig skiftet ut, og alt funker fint

 

AmdXP 1600+, WD20GB og IBM40GB, 3 vifter med leds, 3 andre vifter, cdrom.

Er bare dumt si til ALLE at de skal kjøpe seg ny psu.. seriøst !

har lite med strøm koblinger ledig akkurat nå, da hver av de viftene med leds tar egen "namn" kobling.. OG en standard 3pins.. Merkelige greier, vanskelig å sette i PSU.. snufs. hehe..

Lenke til kommentar

felzius: For det første: Prøv å skriv litt ryddigere og mer saklig, slik at det er lettere å forstå hva du mener og ta DEG seriøst !

For det andre: Ingen har sagt at Nuffern SKAL kjøpe seg ny PSU. Det går faktisk an å låne en PSU fra andre, for å eliminere bort den mulige årsaken til problemet. Dette er en enkel operasjon som tar max 5 min.

For det tredje: Jeg prøver bare å gi råd ut i fra det jeg selv har erfart. Og uansett hvor utrolig det høres ut, så var det faktisk PSU i mitt tilfelle som skapte problemer.

 

 

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-31 10:32 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-31 10:35 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-31 10:35 ]

Lenke til kommentar

felzius, det er anbefalt med en PSU på minimum 300W på et nytt AMD system. Det samme gjelder for nye Intel system. Det vil ikke si at et system ikke kan virke med svakere strømforsyninger.

 

Det er stor forskjell på ytelsen til forskjellige strømforsyninger, derfor kan det være lurt å anbefale minimum 300W. Det finnes kvalitets strømforsyninger på 200W som faktisk ikke har problemer med å kjøre nye systemer, men det hører til unntakene.

 

Nuffern sitter mest sannsynlig med en gammen 235W Aopen strømforsyning, da er det ikke usannsynlig at det er den som er problemet.

 

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-10-31 10:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg har også funnet ut at mange AMD systemer kan stoppe ved å bruke eldre IDE kabler. Siden du ikke sier noe om harddisken Nuffern så regner jeg med at den er av eldre type og du bruker da kanskje en eldre kabel enn den du fikk med i hovedkort-pakken?

Hvis det er tilfelle så anbefaler jeg deg å bytte.

 

PSU`en er som nevnt liten og en en PSU med over 300W stabil likespenning og ATX 2.03 godkjent bør også hjelpe.

 

Sist kan det jo være ett varmeproblem men så lenge du aldri leser av temperaturer på over 66 grader så tviler jeg sterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...