Gå til innhold

lakkere gitaren min?

sixx

Anbefalte innlegg

vet ikke hvor denne passet best, så jeg slenger den ut her...

Jeg har en gitar som jeg gjerne vil lakkere. har ikke råd til å sende den inn å få det profft gjort. Så jeg har tenkt å kjøpe spraylakk på biltema :p Er dette en grei nok lakk?? å hvordan bør jeg gjøre det? har lakket litt før, men det ble mindre pent :p så det er hvertfall noe jeg gjør feil. noen gode tips? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville styrt unna biltema... Billakk fra bilXtra er tingen ;) litt dyrt men det er verdt det. Denne oppskriften gjelder for lakkering av de fleste typer ting:

1) Husk å pusse ned gammel lakk

2) påfør et lag med grunning (og la det tørke en stund)

3) Så har du på et lag med ønsket farge (og la det tørke..)

4) Gjenta steg 3 så mange ganger du har lyst til (flere lag=penere, og mindre slitasje)

5) 1 lag med klarlakk bør holde

Når du sprayer: ha god avstand mellom sprayboksen (sånn som deodorant/hårspray:P : har du sprayen for nære renner det nedover...) og gitaren, og spray rolig en stripe av gangen. Ikke hold inne trykkegreia og spray vilt rundt deg, da blir det stygge rennemerker.

Og husk å la alle lagene tørke ordentlig før du starter med neste!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Billakk er vel ikke det som anbefales :xmas:

6904713[/snapback]

I beg to differ... ;)

Gitarer (for eksempel Gibson og Fender sine) ble opprinnelig lakkert med nettopp billakk. Rett og slett fordi den var billig og lett tilgjengelig. I begynnelsen brukte man nitrocelloluse-lakk på biler såvel som gitarer, og den foretrekkes fortsatt av en del gitarister.

Men nitro var ikke holdbar nok, hadde lang tørketid og i tillegg var den svært brennbar og avga giftig damp (løsemidler), så bilidustrien så seg om etter alternativer. Lakkprodusentene (i hovedsak Dupont) begynte derfor å lage ulike polymerer, altså akryl-lakk. Gibson brukte akryl på 60-tallet. Den hadde fordelen av at den herdet fort, men var fortsatt ikke veldig holdbar. Så etterhvert overtok polyurethane både som billakk og gitarlakk. De aller fleste masseproduserte gitarer idag er sprayet med poly. Noen få high end modeller lakkes fortsatt i nitro.

Merk at strengt tatt er det bare nitro som er en lakk i ordets rette forstand. Akryl er en syntetisk lakk. Polyurethane er ikke lakk, og danner rett og slett en hard overflate utenpå treverket. Derfor ser du gamle gitarer hvor lakken er slitt vekk (tenk SRVs strat), mens nyere gitarer i poly aldri slites (men det kan gå hakk og "skår" i finishen.)

Biltemas hobbyspray er akryl. Neppe den beste på markedet, men gjør sikkert jobben. Husk at du aldri får noe godt resultat av å spraye over gammel lakk. Den skal fortrinnsvis fjernes først. Så skal overflaten pusses og settes inn med en primer før man sprayer med akryl. Spray tynt og i flere omganger. Puss med ekstra fint sandpapir mellom hver omgang. Avslutt med klarlakk inntil du er fornøyd. Se raid2 sin beskrivelse over.

Om du er spesielt interessert i emnet er det utmerkede artikler om i disse linkene om Fender lakk og Gibson lakk.

Det finnes spesialprodusenter av gitarlakk, for eksempel Reranch. De har også en utnerket innføring til lakkering: Reranch 101.. Forhandlere som StewMac har også lakk beregnet på gitarer.

Desverre kan ikke spraybokser sendes i posten, så transporten kan bli kostbar om du skal bestille utenlands fra.

Om du skulle finne på å bruke nitro, så husk at det inneholder løsemidler. Stå i et luftig rom og bruk maske...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Billakk er vel ikke det som anbefales :xmas:

6904713[/snapback]

Biltemas hobbyspray er akryl. Neppe den beste på markedet, men gjør sikkert jobben. Husk at du aldri får noe godt resultat av å spraye over gammel lakk. Den skal fortrinnsvis fjernes først. Så skal overflaten pusses og settes inn med en primer før man sprayer med akryl. Spray tynt og i flere omganger. Puss med ekstra fint sandpapir mellom hver omgang. Avslutt med klarlakk inntil du er fornøyd. Se raid2 sin beskrivelse over.

6906609[/snapback]

er primer grunning??

btw, skal jeg pusse ned mellom hver omgang med lakk eller primer??

Lenke til kommentar
er primer grunning??

btw, skal jeg pusse ned mellom hver omgang med lakk eller primer??

6906927[/snapback]

Primer er grunning ja.

Du må ikke nødvendigvis pusse mellom hver omgang, og med omgang mener jeg ikke en enkelt dusj. Du kan antagelig, avhengig av hvor raskt du sprayer og på hvilken avstand, spraye 2 eller 3 ganger over hvert område mellom hver omgang. (Men aldri mer, da vil det renne.) Jeg anbefaler sterkt å finnes seg noen stykker tre og testlakke på dem, til du føler at du har teken på det.

Men resultatet blir penere hvis du pusser. (Gitt at du pusser forsiktig selvsagt, her går det ikke med en Black&Decker og grovt sandpapir. Glem P80. Her bruker du håndkraft og fint vått sandpapir.) Dette er fordi treet aldri er helt jevnt, det er fullt av porer og andre ujevnheter, og når du får på klarlakk vil porene synes. Tenk deg et appelsinskall. I tillegg jobber du ikke i et støvfritt malerverksted, så du vil alltid få støv og andre partikler i lakken mens du jobber.

Det finnes speseille grunninger som inneholder sagmugg og/eller andre partikler som fyller porene, slik at pussejobben etterpå blir lettere. (Kalles "wood filler" eller "pore filler" på engelsk, vet ikke det norske navnet.) Men hvis dette er en gitar som allerede har vært lakket før, så er det ikke sikkert at det behøves, avhengig av hvordan (og om) du fjerner den gamle finish'en.

Til pussing anbefales vått sandpapir - minimum P400, gjerne mer for den siste omgangen før klarlakken, kanskje P800. Pass på å kjøpe sandpapir som tåler å være vått og ikke går i oppløsning. Jo finere sandpapir, jo bedre resultat, men det tar tilsvarende lenger tid. Så her får du selv avgjøre hvor "kresen" du er på resultatet. Edit: Puss "med" treet, ikke på tvers.

De siste omgangene (med klarlakk) skal ikke pusses, da skal de ikke være noen ujevnheter igjen, de skal bare poleres.

Dette gjelder spesielt lakk, og ekstra spesielt for nitro, siden det bruker så lang tid på tørke helt, og dermed i større grad trekker inn i ujevnheter i treet.

Men igjen, prøv deg fram på en trekloss. Synes du resultatet blir brukbart uten pussing så er det lov å droppe det. Det er du som skal leve med sluttresultatet...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...