Gå til innhold

S-RGB eller Adobe RGB?


Anbefalte innlegg

Hvilke innstillinger bruker folk på kameraet, evt etter bilderedigering?

 

Jeg har begynt å bruke S-RGB hele tida nå, rett og slett fordi Windows bilde- og faksbehandling (som er standardprogrammet for bildevisning i Windows XP) gjengir fargene fullstendig feil om bildene har vært behandlet med Adobe Photoshop og lagres med Adobe RGB. Når de kommer rett fra kameraet er det greit, men det er tydeligvis noe med Photoshop som gjør at fargegjengivningen blir helt feil.

 

Selv bruker jeg Picasa til å se på bilder med - der ser alt bra ut, uansett om det er S- eller Adobe. Men siden jeg har tatt en del bryllupsbilder som garantert blir vist på PCer rundt omkring med Windows bilde- og faksbehandling må jeg sende dem fra meg med S-RGB. Eller er det noe fullstendig galt med Photoshop-en min?

 

PS! Ser forresten at når jeg brenner en bilde-CD via Picasa blir bildene lagret som "Ukalibrerte" og ser forferdelige ut i Windows bilde- og faksbehandling. Er det rett og slett Microsoft som er elendige på bildevisning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fargestyring er et ganske stort fagområde, og noe ordentlig herk å få til å virke skikkelig hvis man ikke kan det ordentlig. Du finner massevis med ressurser hvis du søker litt på nettet, men selv synes jeg det er vanskelig å skjønne helt hva jeg skal gjøre i praksis, selv om jeg forsåvidt skjønner teorien.

 

Men tilbake til spørsmålet. Begge lagrer fargene i 3 kanaler på 8/16 bit hver, men hva disse lagrede dataene (rene tall) betyr er forskjellig. Adobe RGB har en større farge-gamut, dvs at den spenner over et større fargespekter. Men dataene er jo fortsatt bare tall, så du er avhengig av at programmene bruker fargeprofilen til å tolke tallene til farger. Og Windows bilde- og faksbehandling driter nok i denslags, og tolker alt som sRGB. Egentlig er det vel bare Photoshop og lignende som bruker skikkelig fargestyring. Men siden skjermen din neppe er kalibrert, og heller ikke printeren din, så blir resultatet feil uansett. Du må enten konfigurere systemet ditt med DIN skjerm og DIN printer, og styre masse til det blir bra, eller gi opp og holde deg til sRGB som er det som blir mest riktig for alle andre (selv om det vil variere masse på grunn av forskjellige skjermer osv).

 

Kort sagt: Hold deg til sRGB med mindre du vet hva du driver med :p

Lenke til kommentar

I og med at jeg er midt i Magnar Fjørtofts "Digital Fotografi i praksis" og har fått forståelse for at AdobeRGBer en god del bedre, hadde jeg tenkt til spørre omtrent samme spørsmål. Stemmer det at man får et større "fargespenn" ved å benytte Adobe(forutsatt at man gjør det riktig)? Noen med erfaring rundt dette?

Lenke til kommentar

Ja, du får flere farger å velge mellom. Dvs, fargene lagres uansett som et 24bit (eller 48) stort tall. Adobe RGB dekker da et større fargespekter, mens sRGB da har flere nyanser i det området den dekker. Men det forusetter at skjermen din er kalibrert riktig også, ellers vil du se gale farger der. Og skal du skrive det ut, må printeren være kalibrert riktig.

 

Så ja, hvis du vet hva du driver med, og har utstyr til å kalibrere, så vil du kunne få bedre farger med Adobe RGB.

Lenke til kommentar
Egentlig er det vel bare Photoshop og lignende som bruker skikkelig fargestyring.

6904064[/snapback]

 

Photoshop har fargestyring, og er nok det mest kjente.

 

Men Photoshop er ikke alene om å tilby fargestyring. Se på det følgende skjermbildet, og se hva som der foregår:

 

http://www.coldsiberia.org/public/cinepain...nt_in_linux.jpg

 

VIKTIG:

 

Kalibrering av skjerm er akkurat like nyttig uansett hvilket fargerom man bruker. Begge disse fargerommene kan justeres til det utskriftsmediet og den skjerm som ønskes. Det er altså ikke slik at behovet for kalibrering er større hvis man bruker Adobe RGB som opptaksformat. Hva som derimot er avgjørende, er at hvis man bruker Adobe RGB så må man også ha et program som kan tolke forskjellige fargerom. Dette er forutsetningen for å justere farger riktig.

 

Skjermkalibreringen har egentlig ingenting å gjøre med fargerommet eller fargene i seg selv. Hensikten med kalibreringen er at man skal få størst mulig overensstemmelse mellom hva man ser på skjermen og hva man får ut på en printer eller i et trykk. Kalibrering er aller viktigst hvis man er profesjonell, og er avhengig av uniform gjengivelse fra gang til gang. Du kan tenke deg at hvis du lager en bok eller en brosjyre, så må alle bildene ha det samme forholdet mellom fargene. Dvs. at en bestemt farge må se akkurat likedan ut hver gang du lager den, for at dine produkter skal fremstå som seriøse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...