Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bytte roller i samfunnet? menn eller kvinner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det minst rart at menn blir hjelpepleiere eller at kvinner blir bilmekanikere?

Er det rarest at menn er hjemmeværende eller at nybakt mor jobber fulltid?

Er det mest akseptert at menn går i dameklær eller damer i manneklær? :p

Er det lettere for en dame å oppføre seg som en mann eller omvendt?

:innocent:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hvem har størst muliget til å bryte roller i et samfunn, menn eller kvinner?

Tar man utgangspunkt i vårt vestelige samfunn, og spesielt da her i norge, tror jeg ikke det er så forskjellig for menn eller kvinner. Når jeg bruker eksempler på å bryte roller nå, tar jeg utgangspunkt i motsatt rolle som et ytterpunkt, noe som definnitivt vil bli oppfattet som ikke å fylle sin rolle som kvinne eller mann.

Om en kvinne tar en mannerolle, ved enten å gå inn i et mannsdominert yrke (snekring, rørlegging, mekaniker, militæret) eller ved å annlegge en maskulin fremtoning, (eks, glattbarbert på hodet, store utadvendte begvegelser, bred fotstilling når man står, nedsenket stemmeleie, typisk mannlige interesser som biler eller mekking)

så vil det bli blandede reaksjoner, men flest positive, i allefall om det gjelder yrkesvalg. Her vil jeg og skyte inn at kvinner blir oppfordret på det sterkeste å søke til slike yrker.Gjelder det å fremstå maskulin i sin fremtoning, er min erfaring i allefall at de får en heller lav sosial status blandt kvinner. Det blir godtatt, bevares, og blir nok ikke kommentert. :dontgetit:

Som mann i samme situasjon: mannen i typiske kvinneyrker( sykepleier, makeuartist, stylist,barnehage onkel) så tror jeg at reaksjonene er positive, men at det blir oppfattet som lavstatusyrker av andre menn, kvinner opplever det som positivt og spennende.

Om en mann fremstår feminint i sin fremtoning (og da mener jeg feminint på grensen til det homofile, ikke metro-seksuelt) ved å legge stemmen sin lysere, annlegge en kvinnelig frisyre, sminke seg (spesielt ved bruk av lipgloss), ved å gå med svaiende hofter, og kle seg i lyse pastellfager.. så er blir vel denne oppfattet som heller latterlig blandt menn, og egentlig litt latterlig blandt kvinner og. (Er han homoseksuell derimot, er alt greit. Da blir han med ett både trendy og gøy) :blush:

Vel, så var det andre samfunn da. Vi har betydelig mange ytterpunkter å ta av, hvor rollene som mann og kvinne er ganske så fastlåste.(strenge religiøse samfunn, eller urinvåere, afrikanske samfunn, indiske samfunn, arabiske samfunn, asiatiske samfunn (helst i landsbyer, i byene er ting litt bedre) Jeg tror nok at om man var i et islamsk eller jødisk samfunn, så ville det være vanskelig både for menn og kvinner å bryte sine roller,men jeg holder faktisk en knapp på at det ville vært verre for en mann å bryte sin rolle.

Nå vil jeg si at jeg ikke er noe ekspert her, dette er min oppfatning. Om noen har en anderledes oppfattning, eller er uenig, er jeg åpen for innspill. :thumbup:

Aoril

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...