TheBlackSheep Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Hvem har størst mulighet til å bryte roller i et samfunn; menn eller kvinner? Endret 20. september 2006 av TheBlackSheep Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hæh? Og for å være litt wannabe-moderator: Fiks emnetittelen. Den gir ikke en oversikt over hva tråden handler om! Lenke til kommentar
TheBlackSheep Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Fikk denne oppgaven i samfunnsfag på VG1. Skjønner ikke helt hva oppgaven vil. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Bytte eller bryte? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Regner med at det er bryte, slik det sto originalt da emnetittelen var dårlig. Uansett, hva menes med dette? Hvilket kjønn som har lettest for å bryte med rollemønstrene? Vil si vi stiller ganske likt der, egentlig, uten å ha tenkt hardt over saken. Lenke til kommentar
TheBlackSheep Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Bytte eller bryte? 6904179[/snapback] lurte litt på det jeg og....men i oppgaven står det bryte. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Er det minst rart at menn blir hjelpepleiere eller at kvinner blir bilmekanikere? Er det rarest at menn er hjemmeværende eller at nybakt mor jobber fulltid? Er det mest akseptert at menn går i dameklær eller damer i manneklær? Er det lettere for en dame å oppføre seg som en mann eller omvendt? Endret 21. september 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Aoril Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg ville ha undersøkt om det virkelig var bryte med læreren. Litt kjipt å bomme på oppgaven din da.. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg ville ha undersøkt om det virkelig var bryte med læreren.Litt kjipt å bomme på oppgaven din da.. Det er da vel ikke noe problem så lenge han nevner forutsetningene for svaret sitt før han faktisk svarer... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 At oppgaven sier "bryte" høres da mer fornuftig ut enn "bytte". Hvilke muligheter som finnes til å bryte med kjønnsrollemønsteret er jo mer samfunnsmessig interessant enn hvilke munligheter som finnes for å konkret bytte roller, slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Aoril Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Hvem har størst muliget til å bryte roller i et samfunn, menn eller kvinner? Tar man utgangspunkt i vårt vestelige samfunn, og spesielt da her i norge, tror jeg ikke det er så forskjellig for menn eller kvinner. Når jeg bruker eksempler på å bryte roller nå, tar jeg utgangspunkt i motsatt rolle som et ytterpunkt, noe som definnitivt vil bli oppfattet som ikke å fylle sin rolle som kvinne eller mann. Om en kvinne tar en mannerolle, ved enten å gå inn i et mannsdominert yrke (snekring, rørlegging, mekaniker, militæret) eller ved å annlegge en maskulin fremtoning, (eks, glattbarbert på hodet, store utadvendte begvegelser, bred fotstilling når man står, nedsenket stemmeleie, typisk mannlige interesser som biler eller mekking) så vil det bli blandede reaksjoner, men flest positive, i allefall om det gjelder yrkesvalg. Her vil jeg og skyte inn at kvinner blir oppfordret på det sterkeste å søke til slike yrker.Gjelder det å fremstå maskulin i sin fremtoning, er min erfaring i allefall at de får en heller lav sosial status blandt kvinner. Det blir godtatt, bevares, og blir nok ikke kommentert. Som mann i samme situasjon: mannen i typiske kvinneyrker( sykepleier, makeuartist, stylist,barnehage onkel) så tror jeg at reaksjonene er positive, men at det blir oppfattet som lavstatusyrker av andre menn, kvinner opplever det som positivt og spennende. Om en mann fremstår feminint i sin fremtoning (og da mener jeg feminint på grensen til det homofile, ikke metro-seksuelt) ved å legge stemmen sin lysere, annlegge en kvinnelig frisyre, sminke seg (spesielt ved bruk av lipgloss), ved å gå med svaiende hofter, og kle seg i lyse pastellfager.. så er blir vel denne oppfattet som heller latterlig blandt menn, og egentlig litt latterlig blandt kvinner og. (Er han homoseksuell derimot, er alt greit. Da blir han med ett både trendy og gøy) Vel, så var det andre samfunn da. Vi har betydelig mange ytterpunkter å ta av, hvor rollene som mann og kvinne er ganske så fastlåste.(strenge religiøse samfunn, eller urinvåere, afrikanske samfunn, indiske samfunn, arabiske samfunn, asiatiske samfunn (helst i landsbyer, i byene er ting litt bedre) Jeg tror nok at om man var i et islamsk eller jødisk samfunn, så ville det være vanskelig både for menn og kvinner å bryte sine roller,men jeg holder faktisk en knapp på at det ville vært verre for en mann å bryte sin rolle. Nå vil jeg si at jeg ikke er noe ekspert her, dette er min oppfatning. Om noen har en anderledes oppfattning, eller er uenig, er jeg åpen for innspill. Aoril Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå